۱
اعراب به ایران محل نمی دهند

حذف ایران از توافق بزرگ

گفتگوها درباره برگزاری نشست احتمالی میان تولیدکنندگان اصلی نفت همچنان جریان دارد. توافق اولیه برای تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه که ماه گذشته توسط عربستان سعودی ، قطر و ونزوئلا به همراه روسیه به عنوان عضو غیراوپک حاصل شد به افزایش بهای نفت کمک کرد.
حذف ایران از توافق بزرگ
به گزارش ميزنفت ، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت:
منابع آگاه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک اعلام کردند کشورهای صادرکننده نفت از جمله کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در اوپک از برگزاری نشستی در ماه آینده با هدف گفتگو درباره توافق بر سر تثبیت تولید نفت حتی بدون ایران همچنان حمایت می کنند.

الکسی نوواک وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه پس از گفتگوها در تهران اعلام کرد احتمال می رود این توافق ماه آوریل بدون ایران امضاء شود ؛ کشوری که حق دارد تولید خود را پس از سال ها تحریم افزایش دهد.

کویت معتقد است همه تولیدکنندگان بزرگ نفت باید در روند تثبیت تولید نفت مشارکت داشته باشند. منابعی در اوپک اعلام کردند به رغم اینکه مستثنی کردن ایران مطلوب نیست اما این اقدام ناقض توافق هم نیست.

یک منبع اوپک از یک کشور بزرگ تولید کننده نفت با اشاره به ایران که اعلام کرده است در روند تثبیت تولید نفت شرکت نخواهد کرد گفت این یک مانع است اما لزوما فضای مثبتی را که از پیشتر حاکم شده است تغییر نخواهد داد.

این منبع افزود گفتگوها درباره برگزاری نشست احتمالی میان تولیدکنندگان اصلی نفت همچنان جریان دارد. توافق اولیه برای تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه که ماه گذشته توسط عربستان سعودی ، قطر و ونزوئلا به همراه روسیه به عنوان عضو غیراوپک حاصل شد به افزایش بهای نفت کمک کرد.

هیئتی از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد عدم حضور ایران در این توافق نتیجه مطلوبی نیست اما بدترین نتیجه هم نیست.

این هیئت اعلام کرد چنانچه دیگر کشورها تولید نفت خود را تثبیت کنند و ایرانی ها در این توافق حضور نداشته باشند این مسئله به بازار کمکی نخواهد کرد مگراینکه تقاضا بسیار زیاد باشد. تولید نفت در ماه ژانویه در سطوح بالایی قرار داشته است.

سه منبع اوپک روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز اعلام کردند احتمال می رود اوپک و تولیدکنندگان نفتی که عضو این سازمان نیستند اوایل ماه آوریل در دوحه دیدار کنند.

یک منبع اعلام کرد : « شما نمی توانید همه تولیدکنندگان دیگر نفت را نادیده بگیرید. احتمالا این نشست برگزار خواهد شد و در نشست آوریل احتمالا درباره جزئیات توافق بر سر تثبیت تولید نفت و نهایی کردن آن گفتگو خواهد شد.

هنوز مشخص نیست چه کشورهایی علاوه بر چهار کشور اصلی در این نشست شرکت خواهند کرد. کویت و امارات عربی متحده اعلام کرده اند تولید نفت را تثبیت خواهند کرد و این امر منوط بر آن است که دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت نیز از چنین اقدامی تبعیت کنند اما هنوز هیچگونه درخواستی را در این زمینه دریافت نکرده اند.
تمایل عراق برای پیوستن به این توافق نیز حائز اهمیت است.

بغداد روز دوشنبه با اشاره به مشکلاتی که کاهش بهای نفت برای تولیدکنندگان آن ایجاد کرده است افزود پیشنهاد تثبیت تولید نفت قابل قبول است.
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب: 12530
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *