۰
کاهش ظرفیت سیراف؟

ابهام در تامین خوراک سیراف

در حالی که وزارت نفت با تمرکز و بزرگنمایی طرح ساخت پالایشگاه های سیراف قصد دارد این پروژه را یکی از مهم ترین برنامه های وزارت نفت برای توقف خام فروشی معرفی کند، از شرکت ملی نفت خبر می رسد که اختلاف بزرگی برای تامین خوراک 8 پالایشگاه 60 هزار بشکه ای بوجود آمده است.
زمین پالایشگاه سیراف - عصر نفت
زمین پالایشگاه سیراف - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، این طرح که به اعقتاد کارشناسان یک طرح خام و بدون مطالعه دقیق است پس از کلنگ زنی توسط معاون اول رئیس جمهور به موانع بسیاری برخورد کرده است که یکی از آن ها تامین خوراک است.

یک منبع موثق در شرکت ملی نفت با بیان اینکه در تامین خوراک این پالایشگاه ها تردیدهای بسیاری وجود داشت گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای مصارف بلندمدت تولیدات میعانات گازی کشور بویژه پارس جنوبی در دراز مدت امکان تامین خوراک این مجموعه 8 پالایشگاه از داخل فراهم نیست لذا برای ایجاد تعهد طولانی مدت برای شرکت نفت نسبت به تامین خوراک مستمر این پالایشگاهها پیشنهاد کاهش ظرفیت انها نیز مطرح شده و برای رفع کمبود زمین هم بررسی امکان جابجایی به جاسک پیشنهاد شده است.

با وجود یکساله شدن عمر این طرح، همچنان زمین مناسب برای احداث 8 پالایشگاه انتخاب نشده است و کمبود زمین طراحان را دچار مشکل کرده است.

بعد از رونمایی شدن از طرح پالایشی سیراف، برخی تذکرات و پیشنهادات در مورد اصلاح و بهبود این طرح از سوی کارشناسان صنعت نفت کشور ارائه و منتشر شد اما وزارت نفت در مقام تقابل و پاسخگویی به این پیشنهادات خیرخواهانه برآمد.

یکی از انتقادات مطرح شده در زمینه اجرای پالایشگاه سیراف، درباره مکان اجرای طرح و زمین ناکافی برای پیاده سازی 8 پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای بود. موضوعی که اخیرا مورد تایید مسئولان وزارت نفت نیز قرار گرفته است. صادق‌آبادی، مدیر عامل شرکت زیرساخت طرح پالایشی سیراف در مصاحبه با  شانا در تاریخ 14 فروردین گفته است: «متاسفانه به دلیل محدودیت در فضا مجبور شده‌ایم یکی از این قطعات (هشت‌گانه) را برای تجهیز کارگاه به پیمانکار به طور موقت واگذار کنیم».

البته توضیحات آقای صادق آبادی موضوع عجیبی نیست زیرا 250 هکتار زمین (کل فضای اختصاص یافته به این پالایشگاه) حتی برای احداث یک پالایشگاه 480 هزار بشکه‌ای واحد (یکپارچه) هم مناسب نیست حال آنکه در طرح پالایشی سیراف ظرفیت 480 هزار بشکه به 8 پالایشگاه شکسته شده است که در عمل به هر پالایشگاه‌ فقط 25 هکتار زمین تعلق گرفته است.
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 12884
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *