۱
۱۴
پارس جنوبی، صریح و بدون تعارف

مدیریت پارس جنوبی در هتل اسپیناس

موسسه ای را آوردند و یک دوره دو روزه "ایمیگلو " برای ساخت "خانه اسکیموها "قرارداد بستند تا جایی که همین موسسه به رابط یک موسسه آمریکایی برای تولید مدارک آمریکایی پروژه ها تبدیل شد.
مدیریت پارس جنوبی در هتل اسپیناس - میز نفت
مدیریت پارس جنوبی در هتل اسپیناس - میز نفت
یکی از مخاطبان ميزنفت، طی یادداشتی درباره عملکرد مدیریت  نفت و گاز پارس به نکات جالبی اشاره کرده است که با توجه به پیگیری های این پایگاه خبری - تحلیلی و تایید بسیاری از موارد، آن را منتشر می کند. در این یادداشت آمده است:


تا حدود سه  سال دیگر با 30 سال سابقه بازنشسته خواهم شد و افتخار دارم که 16 سال از عمر کاری ام را در نفت و گاز پارس  خدمت کردم . حقیقت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم قبول کنیم واقعیت این است که طرح های نفت و گاز پارس از ضعف مدیریت رنج می برند. علی رغم تغییرات پی در پی مدیریتی در شرکت نفت وگاز پارس بی ثباتی و اشتباه در رویه ها ی اجرایی  عارضه بزرگی است.

لیسانسیه فیزیک بازنشته ای ( که امسال هم مجوز ادامه کارش برای چهارمین سال متوالی تمدید خواهد شد ) و تنها مدیریت پروژه احداث یک خط لوله 100 کیلومتری را در پرونده کاری داشت، با خودرو اختصاصی( ریوی استیجاری) از شرکت گاز به شرکت نفت وگاز آمد. در اولین اقدام مدیریت مهندسی مخرن که اساس کار شرکت بود به جای مدیرعامل، مسئول پیگیری ساخت سکوهای دریایی و رفع و فتق امور مربوط به دکل های استیجاری دریایی شد یعنی مجریان طرح ها و مهندسی و ساختمان و مدیریت عملیات و پشتیبانی  به کنار و بخش مطالعات مهندسی و  بالادستی شرکت مسئول پیگیری ساخت سازه های فلزی در کارگاهها شد.

تا جایی که فاجعه افت شدید گاز در فاز 12 و راه اندازی و تحویل گیری بی حاصل چاههای بدون گاز و ایجاد تاسیسات اضافی در دریا و خشکی بدون پاسخ ماند. سکوت بر شرکت در جلسات حاکم شد و هر کس به کار پیمانکاران ایراد می گرفت ...؛ کیفیت که وضع خوبی هم نداشت به کناره رفت و ... پیمانکاران برای پذیرش کارهای تکمیل نشده جواب داد و میلیاردها دلار با توجیهات فنی و مالی بصورت  اضافه کار به پیمانکاران با تایید و به دست یک مهندس جوان کم تجربه و یا با احکام دادگاهها به سقف هزینه های طرح ها اضافه شد وطرح های گران قیمت گران تر هم شدند.

جلسات شورای مدیران و مدیرعامل با کارکنان که محل تفهیم اهداف و روشهای مدیریت توسط مدیرعامل بود تعطیل و سفرهای خارج از کشور ... و بعضی دیگر بصورت مخفیانه دور از چشم کارکنان شروع شد. موسسه ای  را آوردند و یک دوره دو روزه "ایمیگلو "  برای ساخت "خانه اسکیموها "قرارداد بستند تا جایی که همین موسسه به رابط یک موسسه آمریکایی برای تولید مدارک آمریکایی پروژه ها تبدیل شد و به کارکنانی که به دبی و استانبول بروند و در موسسه آمریکایی امتحان بدهند و با هزینه ای گزاف؛ آموزش زبان فرانسه در اولویت دوره های آمورشی قرار گرفت و چند صد نفری نفر در این دوره های گران قیمت مدیریت پروژه ها ثبت نام شدند. ظاهرا" مشکل طرح ها نداشتن مدارک مدیریت پروژه آمریکایی بود زیرا مدارک مدیریت ایرانی و حتی موسسات معتبر اروپایی  کفایت نمی کرد که انجام  شد.

 درحالی که پیشرفت پروژه ها به دلایل مختلف با افت شدید روبرو شده بود هم زمان یک مرتبه سرنوشت یک هزار نفر از جوانان این مملکت که تازه استخدام شده بودند با طرح موضوع غیرواقعی "پایان یافتن طرح ها " و "عدم نیاز به نیروی انسانی متخصص " به دلیل اینکه " کارها در حال اتمام است  و پروژه ای برای اجرا نداریم"  تاریک شد و اکثر آنها در طرح ها مازاد اعلام شدند و باید به بخش عملیات و یا شرکتهای نفتی دیگر می رفتند. نیروی انسانی کارفرما  از نظر تعداد کمتر و به دلیل بی احترامی و اهانت های مکرر تحقیر شدند و پیمانکارانی که حالا با دمشان گردو می شکستند.البته نه تنها کاری تمام نشده بود بلکه شنیده شد که  توسعه سایر میادین در دریا به شرکت نفت وگاز واگذار خواهد شد.

کارکنان شرکت گاز دربعضی از طرح ها هم بهره بردار و هم پیمانکار اجرایی شدند یعنی هم تحویل گیرنده وهم مجری بخشی ازپروژه شدند. به دلیل دانش و درک کارکنان ومجریان طرح ها از ماهیت قراردادهای خدماتی (EPC )و بخصوص در بخش های نظارت کارفرما و مسئولیت های کارفرما و پیمانکار و تناقض آن با تعریف جدید آقای مدیرعامل از این نوع قراردادها، سمیناری گذاشتند و در آن سعی کردند با استفاده از چهره یک فرد دانشگاهی و قلب تحلیل های ارایه شده توسط وی همه را متقاعد کنند که نباید کاری به کار پیمانکاران داشته باشند و پیمانکاران به اختیار خود هر کاری خواستند بکنند و خودشان مسئولیت دارند.

در حقیقت شرایط عمومی پیمانهای طرح ها  را از"  قراردادهای خدماتی "  عملا"  به  "قراردادهای کلید در دست " (TURNKEY ) در اذهان عمومی تغییر داده شده قلمداد کردند.نا گفته نماند که متاسفانه کمیسیون معاملات و مناقصات هم  توسط جوان ترین و  بی تجربه ترین فرد بدون هیچ سابقه کاری قبلی در این حوزه  اداره شد.

حالا همه دو گروه شدند یا باید این تعریف جدید که در تعارض با ماهیت قراردادهای موجود بود را می پذیرفتند و احتمالا بر مسند پست می ماندند و یا با بی احترامی در جلسات در مقابل پیمانکاران، پست اجرایی و احتمالا شرکت را ترک می کردند. رویه های نامناسب در بخش های فرهنگی شرکت نفت وگاز حاکم شد. بطوریکه وقتی حقوق کارکنان پیمانکار ماه های متوالی به دلیل نداشتن بودجه توسط پیمانکاران به عقب می افتاد و هیچ تغییری در مدیریت هزینه ها دیده نشد و کماکان خودروهای شاسی بلند ، تعداد صندلی های گران قیمت ویژه در هواپیماها  ، صندلی ها و جایگاه مخصوص در رستوران سایت یک عسلویه و ترددها و اقامتها در هتل اسپیناس و هتل بزرگ تهران و...  زیادتر هم شد. تجمل گرایی و زیادتر شدن فاصله ها پیام مثبتی به کارکنان ارایه نمی داد.

شرکت انسجامش را و کارکنان انگیزه شان را از دست دادند و به همین دلیل نتوانستند بصورت یک پارچه با همتی بلند در توسعه طرح ها قدم بردارند و این شد که کارکنان به اطاق های خودشان پناه بردند و برای اینکه حرفشان را به گوش جناب آقای مهندس جوادی و جناب آقای مهندس زنگنه برسانند به سایت های خبری رجوع کردند زیرا درب اطاق آقای مدیرعامل برای شنیدن حرفهای انتقادی  به پیمانکاران و پیشنهادات کارکنان بسته ماند.

حالا سوال مان این است که بعد ازحدود 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و قدمت بیش از یک صد ساله  صنعت نفت یک مدیر با تجربه در طرح های توسعه بالادستی موجود نبود (و نیست و نداریم ) که برای مدیریت توسعه میدان گازی مشترک بکارگیری کنند؟! به این ترتیب هم به شرکت نفت و گاز ظلم کردند و هم به مدیرعامل محترم که کار خارج از تخصص و ظرفیت بعهده اش گذاشتند. چرا به کارکنان که به دروغ گفته می شود سرمایه های بی بدیل صنعت نفت هستند بی احترامی می شود و فوج فوج و یکی یکی به کاریابی معرفی ویا باقطع اضافه کاری و ... مجبور به ترک شرکت به بهانه های مختلف توسط شخص ... می شوند؟!

چرا نمی شود در شرکت نفت و گاز پارس به  عملکرد آقای مدیر عامل محترم و یا  پیمانکاران  انتقاد کرد،ایراد گرفت،  حرف زد و در عین حال امنیت شغلی داشت؟! چرا مطالعه و درک صحیح وضعیت مخزن گازی مشترک که در دولت گذشته به ضعیف ترین و بی تجربه ترین افراد سپرده شده بود ادامه یافت تا جایی که آنها با دانش و درک مسائل ابتدایی مخزن بیگانه بودند و هستند !! بطور مثال  آنها پرفوریت کردن چاهها را با افزایش ضریب برداشت از میدان یکی می دانند و در جلسه عملیات پرفوریشن (مشبک کاری دیواره چاه گازی ) را اشتباهی تعریف میکنند واقعا چرا ؟ چرا و چرا و چرا ؟ مگر مهم تر از میادین مشترک گازی در صنعت نفت داریم؟ به نسل آینده باید پاسخگو باشیم که چرا اینگونه شد و چرا این شکلی عمل کردیم؟

از سایت وزین ميزنفت بخاطر این اقدام شجاعانه و جهادی در بازکردن باب  گفتگو با مدیران تشکر داریم و خواهش می کنیم رسم امانت داری را محترم بشمارند ونسخه چاپی این اظهار نظرهای موافق و مخالف را بدون کم و کاست برای آقای مهندس زنگنه و آقای مهندس جوادی وشخص آقای شعبانپور بفرستید  شاید از این مسایل بی اطلاع بوده باشند و به امید خدا  شاید وشاید و.... و تنها شاید  تاثیر مثبتی داشته باشد. باید امیدوار باشیم.
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۶
کد مطلب: 13147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


كارمند
Iran, Islamic Republic of
سلام اقا باز گلي به گوشه جمال شما وسايت عصر نفت شما حوزه مهندسي را گفتيد كاش در خصوص حوزه به اصطلاح ... كه بيشتر شبيه ... صحبت ميكرديد اين اقا كه براي خودش دار ودسته اي درست كرده ودر همان حوزه ... با همان اقاياني كه شما ميدانيد در حوزه رانت چه كسي قرار دارند عقد اخوت بسته وهمه مشكلات شركت را در... ديده وبا برخوردهاي بسيار زننده كه از سر سرمستي حمايت آقايان هست رفتار ميكند ظاهرا گفتن دردها براي آقايان كار عبث وبيهوده است چون بيشترشان بازنشسته هاي تمديد شده اندواگر كارگر بودند در همان دوران قبل از بازنشستگي كرده بودند يك سوال از وزير محترم نفت شما چه زماني ودر چه سني وزارتتان را شروع كرديد آيا مانند شما در اين مملكت ديگر نيست كه بتواند مدير عاملي شركت نفت وگاز پارس جنوبي را بر عهده بگيرد كه دست از سر بازنشسته ها بر نميداريد يا مطلب ديگريست اين اقا سرمايه انساني كه بدرستي بزرگترين سرمايه يك شركت ميباشد را از طريق مديريت اداري شركت به سرخوردگي وواماندگي رساندند هر كسي حرف براي گفتن داشته باشد بايستي به كاريابي برود ودر ادامه با قطع اضافه كاري وديگر مزايا بيچاره ميشود .
آفرین ! احسنت ! خدا پدر ومادرتون رو بیامرزد که حرف دل مان رو زدی ! ولی چه فایده بعیده که اقای جوادی از این همه نارضایتی بی اطلاع بوده باشند. البته یک بار در جلسه طرح ها بودیم آقای ... با کنایه و غیر مستقیم اشاره کردند که رفتن نیروهای جوان رو از نفت و گاز را از ایشان خواسته اند. با این وصف مطلب خوبی بود و کلی استفاده کردیم.
Iran, Islamic Republic of
عالی بود.
کاربر
Iran, Islamic Republic of
از این همکار محترم و وبسایت وزین عصر نفت بابت روشنگری تشکر می کنم
معذلک خواهشمند است مطالب دریافتی از کاربران را از نظر گرامری ویرایش و سپس منتشر نمایید
در متن فوق جملات نیمه تمام و عبارات بدون فعل و ... وجود داشت و نویسنده به سختی منظور و سخن خود را منتقل کرده بود
با سلام
از نظر شما سپاسگزاریم. با توجه به اینکه برخی نظرات جنبه حقوقی داشته و یا اغراق شده است از نقطه چین استفاده می شود تا بی احترامی به نظر مخاطبان تلقی نشود.
عصرنفت به محض دریافت یادداشت های کاربران٬ درباره آن تحقیق کرده درصورت صحت آنرا منتشر می کند.
محمدعسلویه
United States
ای وای ! ای هوار ! و.........................ازمدیریت ژنرالی این اقایان که وزیر نفت دراول کارشان گفتند...یک چیزبوقوع انجام شدپدرصاحب کارمندرادراوردند....
اگرژنرالی اینست اگرگروهبانی اونست نمی خوا چشمام دیگه اونا را ببینه.....
بابامگرادم قحطی امده که یک نفربازنشسته رااوردیدبعنوان جانشین مدیرعامل ومدیرعملیات وپشتیبانی که هیچ سواد بالا دستی وتجربه غیراز و... کردن ندارد ودرطول خدمتش فقط سرکوبی کارمندان ازبهترین افتخارات این مدیر است وبهترین سیاستش اوردن ادمهای ... مثل رئیس منطقه رئیس کالا که بتازگی حکم زده و....اقای ژنرال وزیر که به اندازه یک.....به جای اوردن بازنشستها وکنارزدن بهترینها تادیرنشده کاری بکن تاریخ میماند وشما انشااله برای همیشه .....گم میکنید.دراین مدت فقط بس است به عملکردت درخصوص حقوق پرسنل نگاه عالمانه بفرمائید؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
خيلي جالبه كه متوجه شدم در وزارت زنگنه ، روند مديريت در شركت نفت و گاز پارس نيز مانند روند مديريت در پژوهشگاه صنعت نفت است . در پژوهشگاه نيز همين سناريو پياده‌سازي شده است. ظاهرا وزير نفت روحاني براي نابودي صنعت نفت نسخه مشابهي براي سازمان‌هاي وزارت نفت دارد. لابد بعد از انهدام اين سازمان‌ها قرار است كار تحويل دوستان زنگنه در انجمن نفت و نيرو داده شود.
Iran, Islamic Republic of
محل تجمع دوستان آقاي زنگنه باشگاه نفت و نيرو است نه انجمن. در باشگاه هم بايد حق عضويت پرداخت شود و چون اين دوستان حق عضويت پرداخت مي‌كنند بايد از طريق باشگاه درامد داشته باشند. براي درامد هم بايد سازمان‌هاي داخلي را تعطيل كرد و كار آن‌ها را از .... توسط اعضا باشگاه به شركت‌هاي خارجي سپرد!!!
Romania
سناریوی نابود سازی در پژوهشگاه اما زودتر جواب خواهد داد! برای اینکه از دید حضرات پژوهشگاه خروجی مشخصی ندارد و بود و نبودش تفاوتی نمی کند!
کیون
Russian Federation
تا حال دیدید قطاری که ساکنه کسی سنگ بندازه! همه سعی می کنند به قطار در حال حرکت سنگ بندازند.....
اميد
سلام ،كمي منصف باشيم متوجه مي شويم كه نهايت هزينه اي از اين اخذ مدارك در جيب موسسه امريكايي رفته پنجاه هزار دلار است اين در مقابل هزينه يك شير در صنعت نفت كمتر است ،به فرض اينكه اصلا اين مدارك در شركت به كار نيايد ايا ديدگاهي كه در همكاران نفتي ايجاد نموده تا پايان دوران خدمت به اندازه يك شير صنعتي كارايي ندارد،خوب ميدانيد و مي دانم كه اين دوره اتفاقا از پر بازده ترين دوره هاي برگزار شده است،در مورد سود جويي موسسه ايراني طرف قرارداد با نظرتان موافقم و حس ميكنم بسيار طمع ورز و بي مبالات است.
همکار
Iran, Islamic Republic of
خوب زندگی خرج داره دیگه!بالاخره باید خرج سفر به فرانسه را یه جوری درآورد. فکر میکنی دانشجوی دکتری شدن تو فرانسه مجانی!
علی
Iran, Islamic Republic of
خو فرانسه رفتن خرج داره
دیز
Iran, Islamic Republic of
در خصوص این موسسه فقط یک سوال دارم چرا با وجود اینهمه موسسه معتبر تر در ایران که این دوره ها را ارایه میدهند فقط این موسسه برای کل دوره ها انتخاب شده و با توجه به مبلغ قرارداد از آقای شعبانپور سوال میپرسم آیا چنین قراردادی با این مبلغ کلان نیاز به برگزاری مناقصه نداشت؟
نفتی
Iran, Islamic Republic of
مدتی یکی از نیروهای اقلیت در مهندسی به دلایل محرمانه از کار معلق شد .اما دوباره اکنون برگشته و جسورتر از قبل به ... مشغول است.