۰
گزارش اسپوتیک

حقوق آب ها مانع بستن تنگه هرمز نیست

صباح زنگنه توضیح داد: «اگر یک ناو خارجی بخواهد از طریق تنگه هرمز وارد خلیج فارس شود و مقامات ایران حضور آن را تهدیدی بالقوه برای منطقه بدانند، کنوانسیون حقوق دریا مصوب سال 1982 به ایران اختیار مطلق می دهد که به چنین کشتی اجازه ندهد از تنگه هرمز عبور کند.»
تنگه هرمز - عصر نفت
تنگه هرمز - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در پی هشدار ایران در مورد بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های آمریکا و متحدانش در صورتی که تهدیدی برای امنیت این کشور به شمار بروند، خبرگزاری اسپوتنیک با صباح زنگنه مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران مصاحبه‌ای ترتیب داده است.

صباح زنگنه در این مصاحبه در خصوص موارد ملموسی که تهران در واقع حق دارد تنگه هرمز را ببندد، صحبت می کند.
بخش فرانسه زبان خبرگزاری اسپوتنیک پیش از پرداختن به این مصاحبه نوشت:

خلیج فارس بار دیگر در کانون توجهات قرار گرفته است. اگر چه ایرانی‌ها با هیاهوی فراوان جشن ملی روز خلیج فارس را برگزار کردند چند روز بعد، فضای رسانه‌ای پیرامون خلیج فارس به شدت منفی شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چهارشنبه هشدار داد که ایران تنگه هرمز را به روی هر کشتی آمریکا یا متحدانش در صورتی که تهدیدی برای امنیت جمهوری اسلامی به شمار بروند خواهد بست.

این هشدار از زبان حسین سلامی معاون فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد. رهبر ایران نیز رزمایش دریایی اخیر 30 کشور به فرماندهی آمریکا را در مناطق راهبردی مهم مانند تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگه باب المندب به شدت محکوم کرد.

رهبر معظم ایران به آمریکایی‌ها توصیه کرد یک بار برای همیشه منطقه خلیج فارس را ترک کنند و گفت: «خلیج فارس خانه ملت ایران است. ما باید در این منطقه حضور داشته باشیم. این آمریکایی‌ها هستند که باید توضیح دهند که چرا از آن سوی دنیا برای برگزاری رزمایش نظامی به اینجا آمده‌اند.»

با این حال، در پشت واکنش‌های هیجانی مقامات ایران مبنای حقوقی واقعی وجود دارد. در برخی موارد، ایران در واقع حق دارد تنگه هرمز را ببندد.

صباح زنگنه مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران و عضو کمیسیون امور دفاعی پارلمان ایران (مجلس شورای اسلامی) در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک به توضیح در این باره پرداخت. صباح زنگنه گفت: «آمریکا همواره تلاش کرده است در مناطق مهم و راهبردی به ویژه جایی‌هایی که بحث انرژی مطرح است، تنش یا مناقشه ایجاد کند تا به اهدافش برسد.»

به گفته وی، به تازگی شاهد افزایش اقدامات تحریک آمریکا بودیم. علت اصلی آن سرخوردگی شورای همکاری خلیج فارس  متشکل از کشورهای عربی منطقه است که به نوبه خود تلاش می کند همه دنیا را علیه ایران بشوراند.
صباح زنگنه توضیح داد: «اگر یک ناو خارجی بخواهد از طریق تنگه هرمز وارد خلیج فارس شود و مقامات ایران حضور آن را تهدیدی بالقوه برای منطقه بدانند، کنوانسیون حقوق دریا مصوب سال 1982 به ایران اختیار مطلق می دهد که به چنین کشتی اجازه ندهد از تنگه هرمز عبور کند.»

وی افزود: «این حق مسلم ایران است که نه تنها از خاک خود بلکه از خاک دیگر کشورهای منطقه در برابر تهدید بالقوه از جانب کشتی‌های آمریکایی یا متحدان این کشور حفاظت کند.»

ایران پیش‌تر اواخر سال 2011 نیز در مقابل تشدید تحریم‌های غربی‌ها علیه این کشور به علت برنامه هسته‌ای خود تهدید کرده بود تنگه هرمز را می بندد. تنگه هرمز یکی از راهبردی‌ترین کریدورهای جهان است که نزدیک به 40 درصد حمل و نقل دریایی نفت جهان از آنجا صورت می گیرد.
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب: 13176
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *