۰
۴۱
ميز نفت بررسی می کند:

واقعیت هایی از فاز 12 پارس جنوبی

فاز 12 پارس جنوبی - عصر نفت
فاز 12 پارس جنوبی - عصر نفت
ميزنفت/ همانطور که در مقاله روزگذشته درباره لزوم مدیریت مهندسی مخازن و مطالعات مهندسی نکات مهمی گفته شد، فاز 12 به عنوان یکی از فازهایی است که برنامه مدنظر برای آن با تولیدش فاصله چشمگیری دارد؛ هدف از توسعه فاز 12 پارس جنوبی تولید روزانه 75 میلیون متر مکعب گاز و  120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد بود که این رقم در تولید عملیاتی به ترتیب حدودا روزانه 42 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 18 هزار بشکه میعانات گازی و 80 تن گوگرد است.

در اواخر سال 1393 بود که پروژه فاز 12 پارس جنوبی در عسلویه رسماً به بهره برداری رسید که با زحمات مدیران و کارکنان شرکت پتروپارس و تزریق مالی مناسب به بار نشست هرچند ار نظر کیفیت با آنی که برنامه شده بود تفاوت داشت اما این نقصان را می توان به واسطه تحریم ها طبیعی انگاشت.

این طرح دارای یک پالایشگاه با ظرفیت پالایشی گاز استحصالی و تولید میعانات گازی و گوگرد مطابق ارقام فوق الذکر بوده و همچنین دارای 3  سکوی بهره برداری و سه خطوط لوله زیردریایی و 42  عدد چاه حفاری شده بود.

گاز استحصالی از طریق سه خط لوله  32 اینچ از فاصله 140 تا 150  کیلومتری از سکوهایی دریایی به پالایشگاه در ساحل عسلویه انتقال می‌یابد. هزینه اولیه طرح 5.7  میلیارد یورو بوده است که در نهایت با احتساب همه تغییرات و اضافه کاری‌ها  جمعاً دو برابر برای آن هزینه شد. این پروژه در دو مرحله از سال 1382 در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت که نهایتاً در سال  1384 به شرکت پتروپارس در قالب قرارداد بیع متقابل واگذار شد. این پروژه در سال 1393 رسماً افتتاح شد. همچنین مقرر شده بود که سرمایه گذاری اولیه طرح از محل فروش محصولات طی 3 سال تولیدات طرح مستهلک شود. همه سکوها و تجهیزات مطابق پیش بینی اولیه شامل 3 سکوی دریایی و 42 حلقه چاه گازی همگی در عمق  1500 تا 2000 متری از کف دریا انجام شده است.

به عبارت دیگر در ابتدای قرارداد برآورد شده بود که درآمد روزانه 35 میلیون یورویی از این طرح محقق شود که با محاسبه تقریبی و مطابق آمار اعلام شده در زمان افتتاح درآمد 15 تا 17 میلیون یورو در روز حاصل شده است به بیان دیگر تقریبا 48٪ اهداف طرح تحقق پیدا کرده است و در خوشبینانه ترین حالت به 6 سال خواهد رسید.

هم اکنون این سوال مطرح می‌شود که علت تحقق 48  درصدی محصولات این طرح و کاهش درامدی روزانه  18 تا 20 میلیون یورویی را چگونه و به چه دلیل روی داده است؟ سوالی که خیلی از مدیران نفتی حاضر به شنیدن آن نیستند اما بررسی روند تحولات این طرح حقیقتی را آشکار می‌سازد که حاکی از ضعف در مدیریت و بی توجهی مفرط به بیت المال در پوشش لزوم برداشت از میادین مشترک گازی است.

در طراحی‌های اولیه برآورد وجود 62٪ سولفور در ترکیبات گاز ترش استحصالی لحاظ شده بود که امروز پس از بهره برداری مشخص شده است که میزان سولفور موجود در گاز مخزن حداکثر 37٪  است. پاسخ عوامانه  که به این سوال داده می‌شود این است که این طرح در شرقی‌ترین لایه گازی مرزی و در اولین لایه مخزن گازی موصوف به K1 و نزدیکترین ناحیه مرزی با کشور همسایه قرار دارد و چون میدان گازی مشترک و شیب مخزن هم به سمت کشور همسایه است پس طبیعی است؛ ضمن آنکه طی حدود 10 سال هم که از طراحی و اجرا گذشته است. مخزن یک موجود زنده است و مرتب از آن برداشت شده است و افت و دبی جریان گاز طبیعی و عقلایی است پس محصولات طرح به این دلیل به حدود کمتر از نصف طراحی اولیه تقلیل یافته است.

در اینجا لازم است توضیح دهیم که از 42  حلقه چاه حفاری شده تنها  37 حلقه چاه با حداکثر 70٪ قابلیت برداشت (Opening) در سرویس عملیاتی قرار دارد و  5 چاه گازی قابلیت استحصال گاز ندارند به عبارت دیگر گاز پرفشار برای خروج از آنها وجود ندارد و گازی از آنها خارج نمی شود.

اما نکته مهم و اساسی همین جاست که طی این سال‌ها چه مطالعه‌ای برروی مخزن گازی صورت گرفته است؟ از کدام دانش فنی و تکنولوژی در مطالعه میدان کمک گرفته شده است؟ کدام مرجع مستقل مطالعات میدان را تایید کرده است؟ نتایج مطالعات مهندسی مخزن گازی چه بوده است؟

و یک مسئله بسیار مهم دیگر این است که اگر این طرح نتوانسته است به اهداف اولیه خود دست یابد و شرایط مخزن گازی تغییر کرده است و قبول کنیم که همه فعالیت‌های مهندسی پیمانکار و کارفرما  کاملا صحیح بوده است آیا نباید برای طرح‌های آتی که در حال اجرا است بازنگری صورت بگیرد؟

چه بسا باید تغییراتی در طرح‌های اولیه داده شود و بعضی از ظرفیت‌ها کاهش و یا افزایش داده شود و اصولاً برای برداشت بهینه از میدان مشترک نیازمند مطالعه بیشتر و استفاده از دانش و فن آوری روز مطالعه و نحوه برداشت از میادین گازی هستیم چه بسا در همین فاز 12  می‌توانستیم در طول 10 سال گذشته تغییراتی را بدهیم که برداشت بیشتری از میدان داشته باشیم؛ همان موضوع مهم و مفغولی که به آن پرداخته نمی‌شود.

به عبارت دیگر عملا در پالایشگاه و سکوها و چاه‌های گازی باوجود تحریم ها و کمبود منابع مالی ظرفیت‌های اضافی ایجاد شده است و این به معنای اتلاف منابع، زمان و پایین بودن بهره وری و حرکت در محیطی بدون مطالعات مهندسی قابل اطمینان است.

اگر به جای پتروپارس یک شرکت خارجی طرح فاز 12 را انجام داده بود امروز قطعاً دستگاههای نظارتی پیگیر پاسخگویی عملکرد آنان می‌بوند و به آنها اعتراض می‌شد.

سوالات اصلی و نکات قابل تاملی که می توان دراین باره مطرح کرد این است که:
1ـ آیا آسیب شناسی علل و عوامل این فاجعه ملی انجام شده است ؟ اگر شده با کدامین عوامل بروز آن برخورد مناسب صورت گرفته است ؟

2ـ از آنجا که طرح به صورت بیع متقابل بوده است و شرکت پتروپارس می بایست پاسخگوی کاهش درآمد باشد. چرا پیمانکار مورد بازخواست از طرف کارفرما قرار نگرفته است ؟

3ـ تکلیف سرمایه هایی که به اشتباه از بیت المال در این طرح هزینه شده است وتقریبا با توجه به خاموش بودن حداقل 35 درصد ظرفیت پالایشگاه فاز 12 و چاه های اضافی و حفاری های اشتباه انجام شده  در دریا  با برآورد تقریبی چند میلیارد دلاری چیست و چه کسی باعث این اشتباه شده و باید پاسخگو باشد؟ اگر قرارداد بیع متقابل است باید شرکت پتروپارس این هزینه اشتباه را پرداخت کند در حالی که از بیت المال وبا تایید صورت وضعیت ها  توسط کارفرما ( شرکت نفت گاز پارس ) از بیت المال پرداخت شده است.

4ـ با توجه به تامین منابع مالی شرکت پترپارس از بیت المال عملا" بیع متقابل بودن طرح و سرمایه گذاری مستقل شرکت پتروپارس بی معنی بوده وشرکت پتروپارس باید در مقابل اعتبارات هزینه شده پاسخگوباشد.

5ـ نقش شرکت نفت و گاز پارس بعنوان کارفرما قابل بررسی بوده  و می بایست  در برابر کوتاهی احتمالی در فرآیند نظارتی پاسخگو باشد.

6ـ وزارت نفت هم اکنون در تلاش است تا با جذب شرکتهای خارجی درتوسعه میادین فعالیت نماید . سوال اساسی این است که وقتی این وزارت خانه به یک شرکت داخلی توان مدیریت واحقاق حقوق و نظارت بر برداشت بهینه و صیانتی  را ندارد چگونه می خواهد به شرکت های بین المللی مدیریت کند؟!
 
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 13296
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در پارس جنوبی مدیریت مخزنی وجود ندارد که بخواهد نظارت بکند ضمنا" آقای شعبانپور چون تخصص بالادستی را ندارد مدیریت نفت و گاز راکلا" رها نموده اند و مدیر نفت و گاز فعلی نیز چون این تخصص را ندارد ادره مخازن را به امید خدا رها نموده است و لذا به همین دلیل پیش بینی های تولید محقق نگردیده است و فاز 12 با ظرفیت 65 درصدی در حال کار میباشد
Iran, Islamic Republic of
آقای مهندس زنگنه در صدا و سیما گفتند که برای دادن 45000 تومان یارانه مشکل دارند. چطور از میلیاردها دلار حیف کردن (و احتمالا میل کردن ) بیت المال به دلیل سهل انگاری کارکنانش میگذرند ؟!!! دستگاههای نظارتی چرا ساکتند ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
از بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید پرسید شما که برای چند میلیارد تومان عکس العمل نشدن می دهید چطور در مقابل چند میلیارددلار ضرر و زیان بیت المال ساکتند و اقدام نمی کنند ؟!!!
Romania
با سلام
یکی دیگر از مشکلات موجود در فاز 12 پارس جنوبی طراحی چوک های آن است. چوکها با Cv کم طراحی شده اند بطوریکه برای تولید حدود 85 میلیون از هر چاه چوکها بایستی حدود 90% باز شوند. این در حالی است که در سایر فاز ها این مقدار حدود 40 % است. این به آن معناست که بزودی با باز شدن چوک ها به حداکثر میزان خود در نهایت با افت تولید مواجه خوهیم شد. این شاهکار از آثار برجای مانده از تاسیسات دریایی است.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه عملکرد حفاری شرکت پتروپارس بخصوص مدیر بخش حفاری آقای جوادیان بسیار بد و مشکل دار بوده و موجب آسیب فراوان به بیت المال شده است.
متاسفانه این شخص جوادیان و حلقه های وابسته به وی عملکرد نادرستی در حفاری مخازن پارس جنوبی داشته اند
یک پتروپارسی سخت کوش
Iran, Islamic Republic of
خدمت مسئولین عصر نفت
واقعا جالب است،این چند روزه اکثر اخبار به شرکت پتروپارس مربوط می شود.
در حال حاضر بیشتر شرکتها دارای برخی مشکلات درونی می باشند و اینکه عصر نفت به دنبال چه چیزی در آن می گردد،برای خود من بسیار جالب است.
این در حالی است که به جرات هیچ شرکتی (در زمینه کاری مشابه)مانند پتروپارس نتوانسته در زمان تحریم پروژه ای را به ثمر برساند(اگر عصر نفت نمونه ای دارد،لطفا نام ببرد).
اگر عصر نفت واقعا منصف می باشد ، لطفا یک ارزیابی بین شرکتهای هم زمینه پتروپارس (تعداد پروژه های انجام داده، به ثمر رسیده و...)انجام دهد.
بنده به عنوان یک کارشناس سخت کوش که سالهای زیادی است که در این شرکت مشغولم و وابسته به هیچ مدیر و گروهی نیستم ( خدا را شکر که هر جا رسیده ام با تلاش خودم رسیده ام)، به رسانه عصر نفت به عنوان یک ایرانی اعلام می دارم که به هیچ وجه این رسانه منصف نمی باشد.
HSE
United States
تلاش اگر با افزایش تجربه در عملیات و کسب علم و ارتقا جایگاه علمی و تحصیلی باشد ،شما لیاقت این جایگاه را صد البته که دارید .اما اگر از طرق دیگر از جمله باند بازی و روش های ناجوانمردانه برای بیرون کردن رقبا باشد ، نتیجه میشود مدیریت پروژه فاز ۱۲ شما!
م.ب
با تلاش خودتان یا تلاش جناب دکتر اکبری؟
فاز ۱۲
Iran, Islamic Republic of
کسانی که پله های ترقی را یکی یکی و پس از سالها با کسب تجربه و دانش طی میکنند تلاش کرده کرده اند و کسانی که آنی از پله اول به پله صدم میرسند مشخص است که چه نوع تلاشی کرده اند!!
United States
وقتی بهارلو که تا دیروز HSE بوده رو میکنن مدیر پروژه فاز 12 دیگه چه انتظاری دارید؟؟؟!!!
یک پتروپارسی
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای شما عصر نفت
من خودم یک پتروپارسی هستم. هرچند مدیران فعلی پتروپارس نواقص و کوتاهی ای داشته اند درست ولی دلیل این همه تخریب یک شرکت داخلی و همچنین مدیران آن، چه سودی برای شما و یا پیشرفت کشور دارد؟
پارس
Iran, Islamic Republic of
باید بگویم در قرارداد فاز 12 چهار سکو دیده شده و طبیعتا بایستی هزینه جکت و لوله گذاری و حفاری و تاسیسات سکوی چهارم از قرارداد کسر بشود
چه فرقی می کنه
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام خدمت مدیران و کارشناسان محترم سایت عصر نفت
چند روزی است که بدلایلی که نمی دانیم چیست این سایت مطالب و گزارشاتی را در مورد شرکت پتروپارس بر روی سایت خود درج نموده است. تذکر مفید در پاره ای از مواقع مفید و قابل تامل است در گزارشات قبلی اکثریت نظرات، موافق با سایت عصر نفت بوده و به مدیریت فعلی این شرکت ایراداتی را وارد دانسته اند.
اما در خصوص موضوع فوق الذکر، پروژه بزرگ و ملی فاز 12 را اینطور به تصویر بکشیم شاید دور از انصاف باشد چرا که غالب تجهیزات و لوازم این پروژه در زمان تحریم ها خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته است، آن هم با چندین واسطه و چه کیفیتی... کسانی که در صنعت مشغول بکار هستند می دانند تحریم یعنی چه؟ ( چه بسا در گوشه ای ایستادن و اعلام نظر کردن کاری آسان است) در زمان تحریم ما چه شرکت های مشاوره ای را در اختیار داشتیم؟ چه وسایل بروز در زمینه نمودارگیری در اختیار داشتیم؟ کما اینکه همین امروز هم خیلی از آنها را نداریم.
به مدیران این شرکت ایراداتی را می گیرند اما می دانیم که مدیریت در زمان تحریم و آن هم مدیریت در شرکتی عملیاتی چقدر سخت و دشوار است!!!!
از مجموعه سایت خواهشمند است انصاف و دید ملی را سرلوحه کار خود قرار داده چرا که جایگاه رسانه جایگاهی خاص و تاثیرگذار است.
از عسلویه
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به این برادر عزیزی که تحت عنوان چه فرقی میکنه کل تقصیر رو متوجه تحریم کردند باید دو نکته عرض کنم.
1- اکثر مدت زمان مطالعه طرح در زمان تحریم نبوده است. بی رو دروایسی قریب به 12 سال طول کشیده است تا طرح راه اندازی شود و مطالعه در زمان اولیه و در حین اجرا تا پیشرفت 70 درصد می بایست موثر می شده است.
2- چطور در زمان کارفرما و پیمانکار توانسته اند اقلامی ماتند کمپرسور و سامانه های ابزار دقیق و تاسیسات سرچاهی را که به شدت تحریم بودند بخرند و وارد کنند اما مطالعه نتوانستند بکنند!! چطور در زمان بی پولی این ملت اینقدر تاسیسات اصافی ایجاد شده است و چاههای بی حاصل حقاری شده است هزینه های گزاف احداث چاه های حفاری اشتباهی چه ربطی به تحریم دارد ؟!!!
راستی اگه تحریم نبود چه بهانه ای داشتید ؟!!
از عسلویه
Iran, Islamic Republic of
بدرستی اشاره کردید .مسایل اصلی و مهم در توسعه میادین گازی مقوله مدیریت مخزن است که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.امروزه مدیران ارشد نفت در عسلویه علاقه ای به پرداختن به این مباحث مهم و اساسی ندارند. نه در گذشته و نه هم اکنون که تعدادی بازنشسته در وقت اضافه وبدون تحصیلات و تجارب مرتبط مدیریت ها را بعهده گرفتند. انشاالله روزی برسد که مدیری توانمند و باهوش بتواند سکان ادلره این صنعت را بدست بگیرد. متاسفانه دستگاههای نظارتی هم از پیگیری و درک عمق اینگونه ضرر و زیانهای تحمیل شده به کشور غفلت کرده اند.
United States
عصر نفت اگر شما راست میگوئید از وضعیت پروزه ها در شرکتهای نفتی دولتی هم گزارش بدهید. کاش بعدا" در درگاه خداوند شرمنده نشویم. چرا تنها یک شرکت داخلی که توانسه در مدت تحریم کاری درست را انجام دهد اینهمه زیر سوال می برید. مدیریت شرکت از زمان مهندس شمس مشکل داشته است ولی کلیت شرکت خوب کار کرده است. متاسفانه همه شرکتهای داخلی از این مشکلات دارند و دلیل آنهم این است که مدیران بر اساس لیاقت انتخاب نمی شوند و فقط براساس رابطه هستند.
س
United States
بی شک هر ایرانی که پالایشگاه فاز 12 را ببیند به خود افتخار خواهد کرد. لطفا گزارش تصویری از این پالایشگاه و چاه های فاز 12 تهیه کنید اگر میخواهید جانب عدالت را راعایت کنید و شرمنده کارکنان این شرکت نشوید.
Iran, Islamic Republic of
چرا بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات در مورد این همه تخلفات ساکتند ؟! در فاز 12 چندین قلم رو به حساب کارفرما دو بار خریداری کرده اند و تکراری سفارشگذاشته اند و قریب به 100 میلیون دلار کالا از خارج خریده اند و چیزی تحویل کارفرما نداده اند !!! اسناد آن را بزودی منتشر میکنیم . مدیرعامل محترم نفت و گاز پارس از این مورد اطلاع کافی داشته است و اقدامی هم نکرده است .
همکار
Iran, Islamic Republic of
سلام
وقتی یک نفر رو از سمت کارشناسی بهره برداری سکوی لاوان با گرید 14 و فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد را روی سمت ....شرکت نفت و گاز پارس قرار می دهند طبعا چون فرد بی تخصصی است، نمی تواند صحت و سقم گزارشاتی که به او داده می شود را بررسی کند. پس هر چه به او می گویند را می پذیرد. از طرف دیگر اینقدر تجربه ندارد که بتواند حداقل مدیریت درستی در مجموعه مدیریت مهندسی ...ایجاد کند که در سایه همدلی و همفکری و کار تیمی، بتواند به نتایج درست در تصمیم گیری دست پیدا کند. متاسفانه این فرد ضعیف ، مبنای مدیریت خود را بر تفرقه انداز و حکومت کن بنا کرد تا از توجه مجموعه به ضعفهای خود جلوگیری نماید. امروز دستاورد اینگونه مویریت را در این واحد بوضوح شاهد هستیم. متاسفانه امر مدیریت مخازن تنها اتفاقی است که در ... نمی افتد. ببینید دکل رجایی در مدت حضور 7 ماهه خود جهت تعمییر چاههای پارس جنوبی، چه موفقیتی کسب کرده است؟ ببینید چگونه بیت المال مسلمین به هدر می رود. بررسی کنید شرکتهایی چون شلمبرژه چگونه از سوء مدیریت در این واحد به کمال رضایت و بهره مندی رسیدند.
محسنی فر نفت وگاز
متاسفانه بیشترین قصور از جانب اقای شعبانپور مدیرعامل وفلاح نژاد مجری طرح نفت وگاز پارس بوده که نظارت کافی بر حسن انجام کار نداشته اند!جای بسی تاسف است...
سمیه
Iran, Islamic Republic of
مدیر عامل محترم در مفابل همه بی لیاقتی های مدیران اطرافش خبر دارد. اما انگار که ایشان خود را صاحب اختیار همه چیز و مبری از پاسخگویی میدانند.
رضا
United States
یعنی با نظارت کافی ! جایی از مخزن که گازنداره ولایه های گازی متداول؛ اشباع از آب هستند یا شدند، تبدیل به گاز شده ودرست میشن؟ نظارتی که از آب بتونه کره بگیره رو به دیگران هم یاد بده لطفا
م م ن گ
Iran, Islamic Republic of
از شما خواهش می کنم اگر دلسوز هستید در مورد وضعیت مدیریت مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس و بی تدبیریهای این مدیریت و سوء استفاده هایی که بسیاری از این فرصت نمودند، اطلاع رسانی کنید.
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای ف.ع که اکنون ... هستند از باند حامیان احمدی نژاد است که از طریق آقای شاه میرزایی ومحسنی به این شرکت آمدند
Iran, Islamic Republic of
قرارداد فاز 12 بصورت بيع مقابل است. در اين قرارداد پتروپارس تعهد توليد دارد و انجام كليه مطالعات مهندسي پروژه بر عهده اين شركت است. مديريت مهندسي نفت اين شركت بسيار ضعيف عمل كرده كه شاهد خطاهاي فني زياد در توسعه فاز 12 بوده ايم. علرغم اينكه اون شركت كارشناساي خوبي داره و مديريتش ضعيفه. خوبه بدونيد مدرك مدير مهندسي نفتش علوم پايه هست و فقط بصورت تجربي چيزهايي رو اونم در قالب كار آموز بهش ياد دادن.
البته اين نافي مسوليت نفت گاز پارس نيست. اونجا هم مديريتش خيلي ضعيف و كاملا محافظه كاره. كسي كه فقط تجربه عمليات داره و نه كار مهندسي شده مدير اونجا. خوب تو اين شرايط چه انتظاري دارين!
ما واقعاً در بخش كارشناسي مشكل زيادي نداريم. مملكت پره از نيروهاي تحصيل كرده از دانشگاه هاي خوب داخل و يا كسايي كه خراج درس خوندن و داخل كشور اومدن كار كنن. ولي امور به كسايي سپرده ميشه كه خودشون كار كارشناسي مرتبط نكردن.
Romania
حالا نه اینکه همه مدیرا واحد های دیگه مهندسی نفت خوندن!!!
آکبر
Iran, Islamic Republic of
مدیر مهندسی نفت پتروپارس رشته شیمی محض داره فقط به صرف اینکه چند سال اونجا بوده وهمراه با مدیریت هست توانسته دوام باره وگرنه مبانی ساده مخزن را نمیدونه .
علی
Iran, Islamic Republic of
رییس تولید مهندسی نفت شرکت نفت وگاز پارس مدرک قابل بررسی دارد که با.... به این مقام رسیده.
MP
Iran, Islamic Republic of
Baraye nahveye modiriyat dar sherkate nafto gas pars baysd hezaran afsoos khord
علی
Iran, Islamic Republic of
انتقادات سازنده ابزار موثری در اصلاح رویه های اجرایی و توسعه و بالندگی است اما موثرتر از آن حمایت تمام قد و عرق ملی نسبت به تنها مجموعه نفتی است که در شرایط بحران ناشی از بزرگترین تحریمهای اقتصادی تاریخ علیه یک کشور توانست پس از تقریا یک دهه مشعلهای بزرگترین پروژه تاریخ صنعت کشور را با گاز انتقالی از دریا روشن و باعث افتخار و مباهات مقام معظم رهبری و سایر ارکان نظام شود. بیاد نداریم در طول یک دهه گذشته هیچ پروژه صنعتی در پیامهای نوروزی رهبری معظم انقلاب انعکاس داشته باشد. تلاشهای صورت گرفته این روزها علیه پتروپارس صرفا اصرار در ناتوان جلوه دادن مجموعه های ارزشمند و پرتوان داخلی و غلطیدن بی چون و چرا به دامن کارتل های پیمانکاری اروپایی در سایه شعار ما نمی توانیم تعبیر میشود.
Russian Federation
ما میتوانیم در هشت سال تحریم بجای همکاری و استفاده از دانش و تجهیزات روز دنیا ، هیتی و با رابطه پروژه ها را بگیریم ، با چند برابر ضرر تحویل دهیم!! کی گفته شما نمیتوانید؟؟ خیلی هم خوب میتوانید البته یه ۵ سال باید صبر کنید دوباره پروژه بهتون میدن
Romania
بهتر نیست به جای برخوردهای شعاری و رنگ ارزشی دادن به ندانم کاریها پتروپارس و نفت و گاز پارس بصورت شفاف پاسخ این اشکالات رو بدهند ؟ چرا از پاسخ دادن فرار میکنید ؟ اعداد و ارقام را فقط با اعداد و ارقام باید پاسخ داد و نه شعار !!! خودتان هم خوب میدانید میلیاردها دلار به میهن اسلامی بطور مستقیم خسارت وارد کردید چرا شرم نمیکنید ؟ وزیر محترم نفت بارها فرموده اند که در دادن یارانه و حقوق کارکنان مشکل دارند انوقت از سر تقصیرات چند میلیارد دلاری چطور میشه گذشت ؟؟!!
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
دوستان در پروژه مطالعات جامع مهندسی نفت انجام شده حتی زمانی که اولین چاه توصیفی میدان حفاری گردید بخشی از پیش بینیها از GWC اثبات شد حتی در مطالعات انجام شده موقعیت چاهها و عمق رسیدن آنها به اهداف مخزنی با رویکرد توزیع پروزیتی انجام شد ولیکن مدیریت وقت نفت و گاز پارس الگوی متداول توسعه و چیدمان چاهها را که توتال اجرا کرده بود را برای همه جای میدان در نظر داشت ضمنا تا وقتی مدیریت عالی اعتقادش بر نجیب بودن میدان باشد و اینکه هر جایش را سوراخ کنیم گاز در میاید جای چه کار مهندسی باقی میماند. و دیگر نقش مخرب و خیانتهای محمود جوادیان در حفاریها را نباید هیچگاه از یاد برد
یک مهندس نفت
Iran, Islamic Republic of
فاز ۱۲ در ناحیه ای واقع شده که خیلی بهتر از این نمیشه. طرح اولیه بر مبنای قسمت های خوب میدان طراحی شده. در واقع میخوام بگم، فاز ۱۲ را به پتروپارس قالب کردند. بعد ها هم تمام تلاش ها برای نشان دادن واقعیت ها را نفت و گاز پارس و شورای مخازن و شورای اقتصاد نپذیرفت و همه گفتند، پتروپارس میخواست قبول نکنه.
با اینحال در وانفسای تحریم ها و در حالیکه بقیه شرکت ها کیلومتر ها از پتروپارس عقب بودند، این شرکت با همه نارسایی ها پروژه هاش رو تموم کرد و تحویل داد. درسته که بدون اشکال هم نبود، اما انجام داد، و عده بسیار زیادی سرشان را بالا گرفتند. پتروپارس در صنعت نفت سپر بلای تحریم های کشور بود. زمانی که همه شرکت ها فلج بودند از تحریم، این پتروپارس بود که هر روز خبر خوشی رو میکرد و بخشی از پروژه ها را افتتاح و توانست روح امید رو در بقیه شرکت ها هم زنده نگه داره.
عصر نفت در مورد پتروپارس به عدالت رفتار نمیکنه. مخزن در فاز ۱۲ بسیار ضعیفه و این موضوع به پتروپارس ارتباطی نداره، خداوند اینگونه خلق کرده.
منکر این نیستم که نه در نفت و گاز پارس و نه در پتروپارس، مدیر پروژه بالا دستی نداریم، و آنها به همین مناسبت از مخزن فقط بخش حفاری رو میبینند، اما این همه مشکل نیست.
Austria
با سلام
در مورد طرح توسعه فاز ١٢ با توجه به اينكه در گذشته يكي از شركتهاي بين المللي مسئوليت طرح توسعه ميدان و تعيين حجم برجاي مخزن را بر عهده داشت و تمامي برنامه اين فاز براساس اين طرح توسعه پياده سازي شد، همچنين در آن سالها به دليل عدم شناخت صحيح از مخزن برآورد حجمي از مخزن نادرست بوده و علاوه بر توليد بي رويه بخش قطري شركت پتروپارس تلاش بسياري نمود تا كارفرما را متقاعد نمايد تا انچه كه در قرارداد بيع متقابل ذكر شده بود كاهش پيدا كند. همچنين با توجه به مطالعه جامع پارس جنوبي كه چند سال پيش يكي از شركتهاي مطرح در بالادست نفت انجام داد كاهش حجم درجاي گاز در اين فاز را تاييد نمود كه اين كاهش بيش از ٥٠ درصد بود و در گذشته به دليل شناخت محدود از اين ميدان، حفاريهاي محدود در اين بخش ، پيچيدگي زمين شناسي بسيار زياد اين فاز برخلاف فازهاي ديگر پارس جنوبي و طرحهاي توسعه ميداني بر پايه اين اشتباه صورت پذيرفت.
Germany
این اشتباهات رو چرا اصلاح نکردند ؟ وقتی دانش و توان مدیریت به یک شرکت ایرانی رو نداریم چطور شرکتهای اروپایی رو میتوانیم مدیریت کنیم.
Iran, Islamic Republic of
اگر مطالعات اولیه اشتباه بوده چرا اصلاح نکردید ؟ بحث سکوی چهارم رو که در مکاتبات نفت و گاز پارس وجود دارد چگونه پاسخ می دهید ؟ اگر چاهها گاز نداشتند چرا جای سکو را عوض نکردید ؟ یعنی باید قبول کنیم که نفت و گاز پارس و شرکت پتروپارس هر دو می دانستند که یک کار اشتباه رو انجام می دهند ؟! پس دلیل ایجاد امکانات اضافی در دریا و خشکی چه بوده است ؟ شما میلیاردها دلار بیخودی هزینه کردید حالا می فرمایید مطالعات اولیه غلط بوده است ؟ کارفرما چرا جلوی اشتباهات پیمانکار رو نگرفته است ؟ کدام مطالعه مستقل تایید شده صحت این ادعا را که مطالعات اولیه غلط بوده را تایید می نماید ؟ باید مکان حفاری ها و نصب سکو را عوض می کردید و یا سکوی دیگری نصب میکردید چرا نکردید ؟ بیش از یک دهه زمان و پول این ملت رو خرج کردید حالا گفته میشود که از اول قرار داد اشتباه بوده است ؟ چرا کارفرمایی که طرح را تحویل گرفته است مطابق قزاز داد ادعای حقوقی و قراردادی نکرده است ؟؟
انصاف
United States
واقعا این مقاله عوامانه جای تاسف داره. فاز 12 دو سکوی یک میلیارد ف.م.ر و یک سکوی سی با ظرفیت 300 م.ف.م.ر داره و تولید دریاییش 60 میلیون متر مکعب در روزه که البته با احتساب گاز6تا8 در زمستون بالای 80 م.م.ر گاز شیرین به شبکه تزریق کرده، اونوقت شما عدد 42 میلیون رو از کجا اوردین؟به فرض 42 هم که میبود میعانات همراه 42 م.م.ر گاز که 18 هزار بشکه نمیشه بلکه 60 هزار بشکه میشه!" سی جی آر "رو سرچ کنی متوجه میشی!میزان سولفور 63 درصدی هم از اون جکهای خنده داره! چطور سایت شما با موضوع تخصصی نفت وگاز و با این همه حاشیه و جوسازی! کسی رو نداره بهتون بگه درصد گوگرد پارس جنوبی که عنصری کم ارزش و مزاحمه، حداکثر شش دهم درصده و نه 63 درصد، که تو فاز12هم نصف اونه، والبته این موضوع بدی نیست چرا که اصولا کسی گوگرد رو به عنوان محصول نمیشناسه که حالا نگران کمبود تولیدش باشه! زحمت و هزینه تولید، حمل و صادراتش از قیمت فروش و عوایدش بیشتره.
همین اعداد و تحلیلها رو نوشتین که کسی جدیتون نگرفته و بهتون میخندند! اخوی نویسنده بیسواد مقاله سرکارت گذاشته خودتم باورت شده و حالا هم شاکی هستی چرا مسیولین این شرکتها مارو جدی نگرفتن. آخه به چی این مقاله جواب بدن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چه روزی ۱۷ میلیون دلار چه ۳۵ میلیون دلار
اونایی که باید بخورن میخورن به حال من و شما هم فرقی نمیکنه
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام
افت فشار گاز در پارس های جنوبی امری عادی محسوب میشود و با گذشت زمان افت فشار پیدا کرده و پیر میشوند و برای جبران ان باید از کمپرسور یا مکش گاز از چاه استفاده کرد که گاه وزن هر یک از این کمپرسورها به 25000 تن میرسد. و باید بعد از اتمام فاز های پارس جنوبی مکنده های قوی طراحی و ساخته و نصب شوند تا جبران افت گردند
با تشکر
ناشناس
Romania
شماها كه انقدر خوب تحليل مَي كنيد خودتون چندتا پروژه رو تونستيد به سرانجام برسونين دقيقا؟ به جاي ايراد الكي گرفتن بد نيست سطح سواد و دانش خودتون رو بالا ببرين. جهت اطلاعتون هم دكتر اكبري دكتراي مهندسي مكانيك از دانشگاهي در كانادا دارن. حضرات مدارك تحصيلي شون رو براي بقيه اعلام كنن