۱
به روایت فوربس

انسداد دریای چین؛ شاید

چین ممکن است با توجه به تهدیدهای ایران مبنی بر مسدودکردن تنگه هرمز در آینده دریای جنوب چین را به عنوان یک مسیر انتقال نفت و گاز مسدود کند.
انسداد دریای چین؛ شاید
به گزارش ميزنفت، فوربس نوشت:

ایران تهدید می کند خطوط انتقال نفت را در منطقه خواهد بست. با توجه به این تهدید ایران، سئوالی که مطرح می شود این است که آیا چین هم می تواند چنین اقدامی را در دریای جنوب چین انجام دهد؟

تهدیدهای ایران در خصوص بستن مسیرهای انتقال نفت ممکن است در دریای جنوب چین هم مطرح شود. این دریا هم یکی از مسیرهای عمده انتقال نفت و گاز به بازارهای جهانی است. ایران دو هفته گذشته اعلام کرد در صورتی که آمریکا به مانورهای نظامی خود در منطقه خلیج فارس ادامه بدهد تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. این تهدید ایران نگران کننده بود و باعث شد سئوالاتی درباره اقداماتی که چین می تواند در آینده نه چندان دور در منطقه دریای جنوب چین انجام دهد مطرح شوند.

پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر سردار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نقل از وی نوشت اگر آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن قصد دارند از تنگه هرمز عبور کنند و همچنان ما را هم تهدید کنند ما اجازه ورود به تنگه هرمز را نخواهیم داد.

سردار سلامی به مانور بین المللی ماه آوریل برای مین روبی در منطقه با حضور سی کشور جهان اشاره کرد. این مانور که از بحرین شروع شد که ناوگان پنجم دریایی آمریکا در آن جا مستقر است و به نوعی سنگربندی در برابر ایران ارزیابی شد.

دریادار «کوین دونیگان» از مقام های نیروی دریایی آمریکا گفت: این مانور با هدف مقابله با اقدامات نظامی جهت مسدود کردن تنگه هرمز طراحی شده بود. وی گفت ما می دانیم که آنها برای بستن این گذرگاه دریایی برنامه ریزی می کنند.

تنگه هرمز که در میان ایران و عمان واقع شده است خلیج فارس را به خلیج عمان و دریای عرب متصل می کند. این تنگه مهم ترین مسیر جهانی برای انتقال نفت است. حدود بیست درصد از نفت جهانی از تنگه هرمز به بازارهای بین المللی منتقل می شود و روزانه حدود پانزده نفتکش از این تنگه عبور می کنند. در نتیجه وظیفه بازنگه داشتن این تنگه برعهده آمریکا بوده است. در عین حال این منطقه بطور مداوم محلی برای تقابل و اختلاف نظر ایران و آمریکا بوده است. تهران به طور مکرر تهدید کرده است که این تنگه را مسدود خواهد کرد.

نویسنده گزارش پایگاه اینترنتی فوربس در پایان با طرح این سئوال که آیا چین هم بخش عمده ای از دریای جنوب چین را مسدود خواهد کرد یا خیر؟ نوشته است تهدیدهای ایران درباره تنگه هرمز، آینده دریای جنوب چین را به عنوان یک گذرگاه مهم انتقال نفت و گاز طبیعی جهان تحت تاثیر قرار داده است. بویژه که چین بر تحرکات خود برای تغییر شکل و بافت این منطقه که با همسایگانش درباره مالکیت آنها اختلاف نظر دارد افزوده است.

چین در حالی به افزایش حضور نظامی خود در منطقه دریای جنوب چین ادامه می دهد که شی جینگ پینگ رئیس جمهور این کشور در دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ماه سپتامبر گذشته قول داد که این منطقه را به منطقه ای نظامی تبدیل نکند.
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب: 13298
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *