۰
گزراش رویترز

دلایل بی میلی خارجی ها برای سرمایه گذاری

شرکت ها و دولت های اروپایی و آسیایی به ویژه بانک ها تلاش کرده اند توضیحاتی مکتوب دریافت کنند مبنی بر اینکه براساس قوانین و مقررات مالی فعلی آمریکا چه اقداماتی مجاز است.
دلایل بی میلی خارجی ها برای سرمایه گذاری
به گزارش ميزنفت، خبرگزاری رویترز در گزارشی از تهران به بررسی فضای تجاری مبهم در ایران پس از برجام و علت بلاتکلیفی سرمایه گذاران خارجی در این خصوص پرداخت و نوشت: پس از برجام سرمایه گذاران بالقوه خارجی متوجه شده اند که برطرف شدن تحریم های بین المللی در ازای اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران تنها بخشی از داستان است.

بنا به این گزارش نگرانی سرمایه گذاران خارجی درمورد نقض تحریم های باقی مانده آمریکا و روبرو شدن با مجازات واشنگتن همچنین ممنوعیت دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا یا داد و ستد مستقیم ایران برپایه دلار از مهم ترین موانع موجود برسر راه سرمایه گذاری خارجی در ایران است.

در این خصوص شرکت ها و دولت های اروپایی و آسیایی به ویژه بانک ها تلاش کرده اند توضیحاتی مکتوب دریافت کنند مبنی بر اینکه براساس قوانین و مقررات مالی فعلی آمریکا چه اقداماتی مجاز است.

علاوه بر این شرکت های خارجی اطمینان خاطر ندارند آیا موافقتنامه هسته ای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران ادامه خواهد یافت یا خیر. اگرچه نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از این موافقتنامه هسته ای حمایت می کنند اما جمهوریخواهان از آن انتقاد و تهدید کرده اند پس از کنار رفتن اوباما از سمت ریاست جمهوری ، تحریم ها را علیه ایران بازخواهند گرداند.

مقامات آمریکایی گفته اند :«برخی شرکت های خارجی برای خودداری از داد و ستد با ایران دلایل دیگری دارند از جمله اینکه نظام مالی این کشور قدیمی است و پاسخگوی استانداردهای پیشرفته بین المللی نیست. برخی از این شرکت ها همچنین حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر توسط این کشور را علت خودداری خودشان از داد و ستد با ایران اعلام کرده اند.»

حتی بدون این عدم قطعیت ها نیز، تاجران برای تجارت با ایران با مانع روبرو هستند. مدیران خارجی که در تلاش برای تجارت در ایران هستند می گویند وقتی مسئله مالکیت شرکت هایی را بررسی می کنند که قصد داد و ستد با آنها را دارند، اغلب به روابطی بین این شرکت ها و برخی نهادها پی می برند.

الکساندر جرجینا که بخشی از هیئت تجاری آلمان در سفر به ایران بوده است در مصاحبه با رویترز تصریح کرد:  وقتی بازرگانان و بانک ها قصد معامله با ایران را دارند ، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا مسئولیت پاک بودن شرکت ایرانی طرف قرارداد را به همان شرکت خارجی محول می کند که قصد داد و ستد با ایران را دارد.

مشکل اصلی برای سرمایه گذاران خارجی این است که حتی تماس ناخواسته با یک طرف ایرانی تحت تحریم می تواند منجر به مجازات های سنگین وزارت خزانه داری آمریکا شود و عملا باعث قطع ارتباط از بازارهای مالی آمریکا خواهد شد.

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در تهران می گوید گروه های ذی نفع بسیاری وجود دارد که به علت بحران اقتصادی در ایران بسیار ثروتمند شده اند. آنها نمی خواهند تحریم ها لغو شود.

سعید لیلاز اقتصاددان نزدیک به روحانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 ایران به دست تندروها به زندان افتاد می گوید «اقتصاد ایران را بیشتر سوء مدیریت به زانو درآورده است و نه تحریم ها.»
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 13412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *