۰
۷
اظهارات جدید زاکانی

حق دلالی 8 دلاری هدایت زاده و سیدی

با کارگزاری آقایان سیدی و هدایت‌زاده فروش نفت از طریق دلال‌ها نسبت به دولت قبل 10 برابر شد و این کار با مصوبه‌ای انجام شد که بر اساس آن مصوبه کسی حق رؤیت اسناد آن را نداشته باشد.
حق دلالی 8 دلاری هدایت زاده و سیدی
به گزارش ميزنفت٬ نماینده مجلس نهم از تشکیل هیات ۵ نفره فروش نفت در دولت یازدهم خبر داد و گفت: در برخی معاملات صادرات نفت به آسیای جنوب‌شرقی تا 8 دلار تخفیف داده شده است و عده‌ای پورسانت گرفتند تا برای آقای زنگنه نفت بفروشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی در نشست خبری که در محل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، برگزار شد با بیان اینکه سکوت در برابر مفاسد فجایع بزرگتری به بار می‌آورد، گفت: اگر در کرسنت کشور برای مدت طولانی متضرر شد اما عده‌ای باید پورسانتشان را می‌گرفتند و از آن 8 سنت‌ها و یک درصد‌ها و 2 درصدها بهره‌مند می‌شوند.

وی با برشمردن بخشی از فسادهای بانکی و ارتباط آن با نزدیکان دولت، گفت: دو سال پیش وزارت نفت مصوبه‌ای گرفت و هیأت 5 نفره‌ای را برای فروش نفت تعیین کرد که آقایان هدایت‌زاده و سیدی مسؤول فروش نفت با استفاده از سازوکار دلال‌ها شدند که در بعضی فروش‌ها تا 8 دلار در هر بشکه تخفیف گرفتند.

وی افزود: میزان فروش نفت آنها از طریق دلال‌ها از نظر حجمی 10 برابر میزانی بود که در دولت قبل از این طریق فروخته شده بود اما شرط این بود که کسی متوجه نشود و مصوبه محرمانه را به گونه‌ای تنظیم کردند که فروش نفت در دست عده‌ای باقی بماند.

زاکانی تأکید کرد: در برخی معاملات صادرات نفت به آسیای جنوب‌شرقی تا 8 دلار تخفیف داده شده است و عده‌ای پورسانت گرفتند تا نفت را برای آقای زنگنه و وزارت نفت بفروشند.

وی ادامه داد: با کارگزاری آقایان سیدی و هدایت‌زاده فروش نفت از طریق دلال‌ها نسبت به دولت قبل 10 برابر شد و این کار با مصوبه‌ای انجام شد که بر اساس آن مصوبه کسی حق رؤیت اسناد آن را نداشته باشد.

وی تصریح کرد: ‌آن 8 دلار تخفیف به جیب دلال‌ها رفته است و نه به جیب پالایشگاه‌های خارجی خریدار نفت ایران.

نماینده سابق مجلس در ادامه، گفت: ببینید آقای میرمعزی مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت که از نزدیکان آقای زنگنه است از چه نوع حقوق و امکاناتی بهره‌مند است، چنانچه ایشان لااقل بر اساس آنچه ما شمارش کردیم در 38 هیأت مدیره حضور دارد از جمله در شرکت‌های مربوط به بازنشستگی نفت، بانک پاسارگاد، حفاری و امثال آن.

زاکانی تأکید کرد: امروز شرکت ملی نفت در وضعیتی قرار گرفته است که غیرمتخصص‌ترین افراد قدرت را در آن به دست دارند چنانچه سابقه آقای کاردر که به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت منصوب شده است، حسابداری بوده است یا آقای منوچهری که معاونت مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت را بر عهده دارد از آب و فاضلاب به نفت آمدند و از این بخش به پتروپارس و تأسیسات دریایی و بعد از آن به هیأت مدیره شرکت ملی نفت آمده است.

وی اضافه کرد: اینها در واقع هیأت مدیره IPC هستند نه هیأت مدیره شرکت مدیره نفت چرا که اگر کسی متخصص باشد به IPC تن نمی‌دهد.

نماینده سابق مجلس با تأکید بر اینکه با هر فسادی باید در زمان خودش و به موقع برخورد شود، گفت: مگر ما امروز می‌توانیم کرسنت را جبران کنیم؟ آبان امسال باید دفاعیه خودمان را ارائه کنیم اما از ما قبول نمی‌کنند چون کسانی به سکان مدیریت نفت و گاز کشور تکیه زدند که خودشان محکومین کرسنت هستند و هر قدر هم ما امروز ناراحت باشیم باز هم متأسفانه کار از دست می‌رود.

وی تأکید کرد: اگر با فساد در موقع خود برخورد نشود در جامعه با بحران روبه‌رو خواهیم شد.

زاکانی افزود: در همین قراردادهای جدید نفتی دست‌هایی در کار است که برخلاف مصالح کشور میدان‌های با ریسک پایین مانند آزادگان را به شرکت‌هایی مانند توتال واگذار کنند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: تاریخچه و خیانت‌های توتال برای ما مشخص است و حالا باید آزادگان جنوبی را هم به عنوان هدیه از ما دریافت کنند. این همان توتالی است که در پارس جنوبی در حالی که قطر نزدیک مرز بین‌المللی چاه می‌زد ما را به حاشیه مخزن برد و علاوه بر آن دو لایه گازی عمده را در بررسی‌ها به ما اعلام نکرد. چنانچه قطر از آن سمت به شدت برداشت می‌کرد و ما از این سمت گرفتار کارشناسی غلط توتال هستیم.

وی ادامه داد: می‌گویند ما پول کم داریم اما فروش اوراق مشارکت در بورس در سال گذشته نشان داد که راه تأمین مالی باز است و گاهی می‌گویند ما تکنولوژی نداریم اما واقعیت آن است که IPC را باید آنجایی که ما در میادین پیچیده خلیج‌فارس مشکل داریم به کار ببریم نه میادین کم‌ریسکی مانند آزادگان.

زاکانی تصریح کرد: در حیطه‌های مختلف در این باره باید هشدار داد چنانچه این الگوی جدید قراردادی هم از بعد فنی مشکلات زیادی دارد و هم از بعد حقوقی و مخالفت با قانون اصل 44 دچار مشکل است.
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب: 13805
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


قمصری
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه باز هم جنگ تبلیغات سیاسی
این خبر کاملا کذب است . نه فروش نفت دلال دارد ونه این دو نفر که نامشان ذکر شده است در فروشهای نفت خام دخالت داشته اند و نه تخفیف هشت دلاری صحت دارد
یا جناب آقای زاکانی ناصواب سخنرانی کرده است ویا خبرنگار محترم درست برداشت ننموده است
فروش نفت در زمان دولت قبل و در جریان تحریم روزانه حدود 900 هزار بشکه بوده است لطفا آقای زاکانی بفرمایند چگونه فروش ده برابری از طریق دلال ها ف(آنطور که ایشان کشف کرده اند) فقط به 2 میلیون بشکه در روز رسیده است !!!
از عصر نفت بسیار بعید است که هر خبری را منشر کند
Saeed
Romania
سلام ، واژه نفت به طور عمومي بيان شده وگرنه رجوع كنيد به محمولاتي كه اقاي ...براي پتروپارس فروخته و كارمزد گرفته و الان ....به عنوان.... پتروپارس شده است .
Iran, Islamic Republic of
باسلام
آقاي زاكاني مگر گفتند كه همه فروش نفت در زمان احمدي نژاد از طريق دلالي فروش رفته است؟
دقت كنيد كه ايشان گفتند فروش نفت از طريق دلالي ده برابر شده است يعني اگر در گذشته 100 هزار بشكه از طريق دلالي بفروش مي رسيد در حال حاضر از طريق ژنرال هاي ، ژنرال زنگنه اين رقم به يك ميليون در روز فقط از طريق دلالي بفروش مي رسد.
اميد
Romania
درود بر آقاي زاكاني. از غفلت نهادهاي نظارتي در بررسي دلالي هاي اقاي هدايت زاده متعجبم. حال در كسوت مديرعامل نيكو در سوييس با چه كساني مذاكره مي كند؟
رامین
Iran, Islamic Republic of
در سالهای اخیر و در دوره اقای احمدینزاد یادم هست که حتی در اخبار سراسری هم پخش شد که خود وزیر وقت آن موقع حتی از عوام هم خواستار فروش نفت را کرد وبا خنده حتی گفت سوبسیدی هم برای کسانی که این کار را انجام دهند خواهند داد:
بعضی از این خبرهای کذب باعث داغون شدن و از هم گسیخته شدن ملت میشضود لطفا برای مقام و در تخت نشستن بعضی ها این افکار ملت را مشوش از دروغ نکنین
رامین
Iran, Islamic Republic of
البته مطالب شما را من همیشه در اینترنت و همچنین انتشاراتتون را میخوانم و چون برای من مهم میباشید این نظریه ها را برای اطلاع رسانی صحیحتان میدهم.
این اخبار هم از طریق نماینده خوی که در مجلس شروع به گفتار کذب کرد شروع شده وبه دلیل اختلافات سیاسی بروز دادهخ شده است
مموم از اینکه نظریه های مردم برایتان مهم است .
بی نام
Iran, Islamic Republic of
واقعا که شما نظر دهندگان کندذهن هستید یه ذره دقیق نگاه کنید میفهمید که اون دلالان چه کرد با این مردم و کشور.
خدا باعث بانی دلالان را لعنت کنه