۰
۱
نشست موسسه وودرو ویلسون آمریکا/ 3

خلاصه آرامکو در سهام رویایی

مطالب زیادی درباره خصوصی سازی در شرکت آرامکو مطرح شده است. مشخص نیست که این کار ، عملا به چه صورت خواهد بود. اما به نظر می رسد این روند بسیار سریعتر از حدی است که قبلا تصور می کردیم. ارزش گذاری این شرکت حدود دو تریلیون دلار است. البته این رقم منهای ارزش نفت است.
آرامکو - عصرنفت
آرامکو - عصرنفت
به گزارش ميزنفت ٬ مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسون که از اندیشکده های تاثیرگذار آمریکا است چند روز پیش نشستی با عنوان {خلیج فارس، ایران، و ژئوپلیتیک آتی نفت} برگزار کرد که پس از چند روز، بخشهایی از این نشست در فضای مجازی منتشر شده است. 

ژان فرانسوا سنژنک رئیس مرکز انرژی جهانی در موسسه تحقیقاتی میدل ایست در واشنگتن در این نشست گفت:عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت در منطقه است. در حال حاضر، عربستان سعودی روزانه 10 میلیون و 200 تا 10 میلیون و 300 هزار بشکه نفت تولید می کند. ظرفیت تولید روزانه نفت عربستان سعودی حدود 12 میلیون بشکه در روز است.

البته عربستان سعودی احتمالا می تواند این ظرفیت را به 12.5 میلیون بشکه در روز نیز برساند. عربستان سعودی تولید نفتی خودش را یک سال و نیم پیش افزایش داد. شایعاتی نیز مطرح است که عربستان سعودی می خواهد تولید نفتی خودش را به 15 میلیون بشکه افزایش بدهد. اما در گفتگو با مقامات شرکت ملی نفت عربستان سعودی ،آرامکو، و دیگر مقامات سعودی دیدم که آنها تاکید داشتند می خواهند تولید نفتی این کشور در سطح کنونی باقی بماند.

مشکلاتی که عربستان سعودی در حال حاضر با آن مواجه است فقط در حوزه نفتی نیست بلکه در حوزه اقتصادی بزرگتر این کشور است. محمد بن سلمان معاون ولیعهد و وزیر نفت عربستان سعودی برنامه هایی برای سال 2030 اعلام کرده اند. یکی از برنامه های اولیه آنها در مسیر رسیدن به این برنامه بلندمدت این است که تا سال 2020، وابستگی عربستان سعودی به نفت به عنوان اصلی ترین منبع درآمد کاهش خواهد یافت.

درحال حاضر بخش اعظم درآمدهای عربستان سعودی از محل فروش نفت است. هدف مدنظر در این زمینه برای عربستان سعودی بسیار بلندپروازانه است. عربستان سعودی نمی خواهد تولید نفتی اش را کاهش بدهد بلکه می خواهد بخشهای دیگر اقتصاد را فعالتر کند تا به هدف فوق برسد.

وی گفت: در عرصه سیاست گذاری نفتی عربستان سعودی باید به دو شخصیت توجه داشت. یکی از این دو معاون ولیعهد عربستان است که رئیس شورای عالی آرامکو است که درواقع، یک کمیته حسابرسی است. اعضای هئیت مدیره آرامکو و چند شاهزاده اعضای این کمیته را تشکیل می دهند. نفوذ خاندان سلطنتی در شرکت آرامکو کمتر از گذشته است، زیرا در گذشته فرماندهی عالی نفتی کشور بود که پادشاه عربستان ریاست ان را برعهده داشت و ولیعهد و وزیر کشور و دیگر مقامات سلطنتی در آن حضور داشتند اما حالا فقط محمد بن سلمان از خاندان سلطنتی در این کمیته حضور دارد.

البته محمد بن سلمان خودش به اندازه سه وزیر ارزش دارد. اما از نظر کمی این رقم مهم است. با ترکیب این کمیته، وزیر نفت و مهندسان حاضر در شرکت آرامکوو هیئت مدیره آن، سیاستها را آماده می کنند و محمد بن سلمان تایید می کند. باید توجه داشت که حتی یک تن نیز از خاندان سلطنتی سعودی در هیئت مدیره آرامکو حضور ندارد.

علی النعیمی وزیر نفت سابق عربستان سعودی که حدود 20 سال وزیر بود بازنشسته شده است. البته او بازنشسته نشده است. درعربستان سعودی وزرا نمی توانند بازنشسته شوند بلکه عزل می شوند. او نیز عزل شده است. حالا فرد دیگری به نام خالد الفالح جایگزین علی النعیمی شده است.

خالد الفالح سالها مدیرعامل شرکت آرامکو بود و قبل ازآن نیز از مهندسان ارشد آرامکو بود. البته فقط وزیر نفت عوض نشده بلکه کل ساختار وزارتخانه تغییر کرده است. این وزارتخانه دیگر فقط وزارت نفت و مواد معدنی نیست بلکه وزارتخانه نفت و منابع طبیعی است که دربرگیرنده نفت و گاز طبیعی و منابع انرژی تجدیدپذیر و برق است و کنترل صندوق توسعه صنایع عربستان را نیز در اختیار دارد. بنابراین می بینیم که این وزراتخانه بسیار بزرگ شده است.

علت این امر نیز آن است که مقامات سعودی می خواهند برنامه های سال 2030 که درزمینه توسعه صنایع عربستان سعودی مطرح است با هدایت خالد الفالح انجام شود. امیدواریم که او آنقدر قدرت و توان داشته باشد که فشارها را تحمل کند زیرا این مسئولیت بسیار عظیم است. البته او در انتخاب افراد بسیار مهارت دارد و کسانیکه با او همکاری کرده اند در شرکت آرامکو بوده اند و درمجموع، بهترین مهره ها در پادشاهی سعودی برای این منظور هستند. با این تغییرات، شرکت آرامکو نیز وضعی متفاوت پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: مطالب زیادی درباره خصوصی سازی در شرکت آرامکو مطرح شده است. مشخص نیست که این کار ، عملا به چه صورت خواهد بود. اما به نظر می رسد این روند بسیار سریعتر از حدی است که قبلا تصور می کردیم. ارزش گذاری این شرکت حدود دو تریلیون دلار است. البته این رقم منهای ارزش نفت است.

آرامکو مالک نفت در میدانهای نفتی عربستان سعودی نیست بلکه ذخایر و میدانهای نفتی را از حکومت سعودی اجاره می کند و اجاره نامه ای برای تولید و استخراج نفت دارد. همین موقعیت سبب شده است ارزشی برای شرکت آرامکو بوجود بیاید. قرار است پنج درصد از سهام این شرکت دو تریلیون دلاری به فروش برسد. این سهام به شرکتهای عمومی سرمایه گذاری واگذار خواهد شد.

صندوق سرمایه گذاری عمومی از سال 1972 در عربستان بوده است و سرمایه گذاری های زیادی در شرکتهای متعدد عربستان انجام داده است. با این اوصاف، صندوق سرمایه گذاری عربستان به یکباره بسیار بزرگ خواهد شد. از مجموع سهامی که به صندوق سرمایه گذاری عربستان انتقال پیدا می کند، 5 درصد به فروش می رسد.

5 درصد دو تریلیون دلار رقم زیادی می شود و حدود 100 میلیارد دلار است. اگر 100 میلیارد دلار وارد هر بورسی در جهان کنید، اوضاع آن کاملا متفاوت می شود. کل ارزش بورس ریاض، 500 میلیارد دلار است و درنتیجه اگر 100 میلیارد دلار به این بورس وارد شود، ارزش یک سهام، 20 درصد کل ارزش سهام ریاض خواهد بود.

این میزان سهم بسیار بسیار زیاد است. در این میان باید به سفرهای خالد الفلاح و محمد بن سلمان به نیویورک توجه داشت. سوال مطرح این است که آنها در نیویورک چه می کنند و درباره چه چیزهایی رایزنی می کنند. شرکتهای فعال در نیویورک می خواهند بخشی از سهام مذکور را در بورس ریاض خریداری کنند و این سهم بسیار قابل توجه است. به هرحال، این اتفاق در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

وی گفت:کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب شده است عربستان سعودی با کسری شدید بودجه مواجه باشد. اما باید توجه داشت که عربستان سعودی حدود 550 میلیارد دلار پول نقد دارد. بخش اعظم ازاین پول در قالب حسابهایی در نزد وزارت خزانه داری آمریکا است و بخشی دیگر به صورت سرمایه گذاری و فعالیت شرکتهایی است که در سراسر جهان فعال است.

عربستان سعودی می تواند یک شبه این پول را به دست بیاورد زیرا بخش اعظم این پول در نزد وزارت خزانه داری آمریکا است. به هرحال، می بینیم که این پول بسیار زیاد است. درعین حال، عربستان سعودی می تواند از بانکهای این کشور استقراض کند. حکومت سعودی برنامه های استقراض 50 میلیارد دلاری را از بانکهای این کشور اعلام کرده است.

ظرفیت استقراض از بانکهای عربستان سعودی برای حکومت سعودی حدود یکصد میلیارد دلار است. حکومت سعودی می تواند از صندوقهای تامین اجتماعی نیز استقراض کند همانطور که آمریکا و کشورهای دیگر این کار را انجام می دهند. میزان پولی که حکومت سعودی می تواند از این صندوقها استقراض کند حدود یکصد میلیارد دلار است. پس می بینیم مجموع این رقمها بسیار زیاد می شود.

صندوق سرمایه گذاری عربستان به دنبال پول نقد نیست. براساس قوانین موجود در عربستان سعودی، باید شرکتها گزارشهای حسابرسی خود را ارائه کنند. این مسئله درباره شرکت آرامکو نیز مصداق دارد. خالد الفلاح و افراد حاضر در هیئت مدیره آرامکو مصمم هستند که این شرکت ، صورتحسابهای مالی شفافی داشته باشد زیرا در این صورت خاندان سلطنتی علاقه مند می شود که به این شرکت پولهایی بدهد. ما نمی دانیم مقدار این پول چقدر است.

به هرحال، این رقم بسیار زیاد است و می تواند با آن سرمایه گذاری کرد. محمد بن سلمان و دیگر مقامات سعودی در دیدار با مقامات آمریکایی تاکید دارند که قصد دارند اقتصاد عربستان سعودی، به شفافیت برسد.

برای رسیدن به این منظور، باید خاندان سلطنتی از تصمیم گیری ها در آرامکو کنار گذاشته شوند. مقامات سعودی تلاش می کنند این کار را انجام بدهند. به همین علت است که محمد بن سلمان می خواهد دسترسی خاندان سلطنتی را به این پولها از بین ببرد. البته این کارها سبب شده است محبوبیت محمدبن سلطان در خاندان سلطنتی بسیار کاهش یابد.

ادامه دارد...
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 13832
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مجید
Iran, Islamic Republic of
با این پاراگراف مخالفم به ویژه جمله ای که در گیومه قرارداده ام

البته محمد بن سلمان خودش به اندازه سه وزیر ارزش دارد. اما از نظر کمی این رقم مهم است. با ترکیب این کمیته، وزیر نفت و مهندسان حاضر در شرکت آرامکوو هیئت مدیره آن، سیاستها را آماده می کنند و محمد بن سلمان تایید می کند. « باید توجه داشت که حتی یک تن نیز از خاندان سلطنتی سعودی در هیئت مدیره آرامکو حضور ندارد.»

تهیه کننده مقاله نمیداند که تصمیم گیران اصلی برای نفت پادشاه ولیعهد نایب ولیعهد و تیمی از شورای بیعه هستش ، البته کارکارشناسی در امور نفت به عهده آرامکو ، وزارت نفت و شرکت ها و مشاورین وابسته است