۳
۳
«ميز نفت» گزارش می دهد

10 میدان بزرگ نفتی جهان

یکی از مشکلات بزرگ کشورهای نفتی جهان، تثبیت تولید از میادین مهم و بزرگ خود است که با توجه به پیر شدن این میادین، آینده نفتی ان ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
10 میدان بزرگ نفتی جهان
به گزارش «ميزنفت» کشور عربستان به عنوان یکی از غول های نفتی جهان بیش از سایر کشورها با این چالش دست و پنجه نرم می کند. در این گزارش ۱۰ میدان نفتی بزرگ جهان معرفی می شود که نگاهی به ان نشان می دهد در بیشتر کشورهای نفتی جهان، یک میدان نقش اساسی ایفا می کند. 


۱- غوار
بزرگترين میدان نفتی جهان؛ این میدان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری غرب و جنوبی غربی شهر ظهران و غرب شهرهای احسا و هفوف عربستان قرار دارد. نیمی از درآمدهای نفتی این کشور متعلق به فروش نفت این میدان عظیم است. 

این میدان در سال ۱۹۴۸ توسط شرکت نفتی اگزون که یکسال قبلش پیمان شراکت با شرکت آرامکو به امضا رسانده بود، کشف شد و از سال ۱۹۵۱ تولید نفت خود را آغاز کرد. این میدان بزرگترین حوزه برآورده کننده نفت صادراتی عربستان است، به طوریکه تا سال ۲۰۱۲ در حدود ۷۰ میلیارد بشکه نفت از این میدان استحصال شده است. بیشترین میزان برداشت از این میدان در سال ۱۹۸۱ انجام شد که روزانه ۵٫۷ میلیون بشکه از این میدان استحصال می‌شد. این رقم برداشت در یک سال تاریخ صنعت نفت در جهان بی‌نظیر است. این میدان همچنین روزانه ۵۷ میلیون متر مکعب گاز تولید می کند. 

این میدان خود از ۶ حوزه استخراج نفت و گاز تشکیل شده که به ترتیب از شمال به جنوب عبارتند از:فرزان، عین دار، شدقم، عثمانیه، حویة و حرض./ عربستان تا به امروز بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری روی این میدان انجام داده است و روزانه دو میلیون بشکه آب به آن تزریق می کند. این میدان سالانه با ۲ درصد کاهش ضریب بازیافت دست و پنجه نرم می کند.

۲- بورقان
حوزه مقوا-بورقان دومین حوزه بزرگ نفتی در جهان است. بورقان همچنین از آسانترین محلهای استخراج نفت است و نفت تقریبآ به روی زمین نشت می‌کند. بیشتر سرمایه و درآمد کشور کویت از همین حوزه است. دان نفتی بورقان یکی از ١٧ میدانی است که کویت، یک عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از آن نفت برداشت می کند، این کشور هم اکنون ١١٠ میدان نفتی در اختیار دارد. 

میدان بورقان ظرفیت تولید روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام را دارد. میزان ذخایر میدان نفتی بورقان یا همان بورقان گریتر حدود ٧٠ میلیارد بشکه یا ٧٠ درصد از مجموع ذخایر نفت خام کویت (١٠١ میلیارد و ٥٠٠ میلیون بشکه) برآورد شده است.


۳- آذری- شیراگ گانشلی
این میدان نفتی با انتقال روزانه ٨٥٠ هزار بشکه نفت خام از طریق دریای خزر به دریای مدیترانه به وسیله خط لوله باکو-تفلیس-جیحان (بی.تی.سی) از منابع عمده تامین نفت این خط لوله به شمار می رود. 


۴- کو مالوب زاپ
این میدان در مکزیک قرار داشته و شرکت پیمگس وظیفه تولید ازاین میدان را بر عهده دارد؛ این میدان به طور میانگین روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کند. میدان دریایی کو مالوب زاپ در جنوب شرقی مکزیک قرار دارد.

۵- زاکوم
امارات دارنده این میدان است که روزانه به طور متوسط ۷۵۰ هزار بشکه نفت تولید می کند؛ این میدان قرار است نقش مهمی در افزایش ظرفیت تولید امارات تاسال ۲۰۱۸ ایفا کند و شرکت امریکایی اگزون مسولیت افزایش تولید این میدان را بر عهده گرفته است.

۶- ساموتلور
ساموتلور زمانی افتخار صنعت نفت شوروی سابق بود و در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ یکی از شش میدان عظیم نفتی جهان با حداکثر ظرفیت تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز بود. این میدان به طور میانگین روزانه ۷۵۰ هزار بشکه نفت تولید می کرده است و اکنون به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

۷- کانتارل
مکزیکی ها از این میدان روزانه ۷۴۰ هزار بشکه نفت برداشت می کنند. این میدان به دلیل بی توجهی به سرمایه گذاری روندی نزولی به خود گرفته است . اکنون کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه تولید می کند در حالی که ظرفیت آن ۶۶۰ هزار بشکه است. این میدان، در سال ۱۹۷۷ توسط یک ماهیگیر، بنام رودسیندو کانتارل کشف شد.

میدان کانتارل در سال ۲۰۰۳ با تولیدی معادل ۲٫۱ میلیون بشکه در روز، به اوج خود رسید.
از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۷، مکزیک در حدود ۶۰% درصد از نفت خود را از میدان نفتی کانتارل تولید نموده‌است. این میدان نفتی عظیم، در خلیج مکزیک قرار دارد. در سال ۱۹۹۶ این میدان، ۱٫۱ میلیون بشکه در روز تولید داشته و بهره برداری از میدان کانتارل، در سال ۲۰۰۴ به اوج خود یعنی؛ ۲٫۱ میلیون بشکه نفت در روز رسیده‌است. در سال ۲۰۰۶ این میزان از ۲٫۰ میلیون بشکه در روز، در ماه ژانویه، به ۱٫۵ میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر، کاهش یافت.
 
در ژانویه ۲۰۰۸، پمکس اعلام کرد، که میزان تولید نفت میدان کانتارل در دسامبر ۲۰۰۸، با کاهش %۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۸۱۱،۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافته‌است. که منجر به کاهش کل تولید نفت این کشور، به میزان ۹٫۲% درصد شد و تولید این کشور از ۳،۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۷ به ۲٫۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۸ رسید. این میزان تولید نفت کمترین میزان از سال ۱۹۹۵ در مکزیک می‌باشد.

۸- پریوبسکوی
روسیه از این میدان به طور میانگین روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت برداشت کرده است هرچند که اینمیزان در طول چند سال اخیر کاهش داشته است.

۹- اهواز بنگستان
این میدان بزرگترین مخزن نفتی ایران است که روزانه می تواند ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید کند.

۱۰- شیبه
این میدان روزگاری روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت سبک تولید می کرد اما با پیر شدن آن، با کاهش تولید مواجه شد اما به لحاظ عملکردی در رده دهم قرار گرفته است.
 
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 139
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمو
France
سلام
سومین میدان نفتی جهان اهواز هست


چی نوشتی اصلاح کن!!!!
Iran, Islamic Republic of
گچساران بزرگترین میدان نفتی دنیاست با پنج میدان نفتی وکه محرمانست خخخ
گمنام
Iran, Islamic Republic of
گچساران دومین میدان بزرگ نفتی توی ایرانه اونوقت این استان ازهمه لحاظ محروم مونده!جای تاسفه!هه