۰
۴
آتش سوزی پتروشیمی بیستون و چند نکته

هر 15 روز یک آتش سوزی در پتروشیمی

از ابتداي سال جاري تا امروز به‌طور متوسط هر 15 روز يك حادثه در صنعت پتروشيمي كشور رخ داده است كه وقوع 9 حادثه تنها در 130 روز كنار بروز حوادث متعدد سال‌هاي گذشته در صنعت پتروشيمي نشان مي‌دهد اين صنعت در بخش HSE نيازمند ايجاد تغييرات راهبردي از سوي مسئولان وزارت نفت است.
هر 15 روز یک آتش سوزی در پتروشیمی
ميزنفت / با آتش‌سوزي يكي از مخازن لايت پتروشيمي بيستون در روز جمعه، حوادث سريالي صنعت پتروشيمي كشور وارد فاز جديدتري شده است به طوري كه صاحب‌نظران معتقدند با عدم كنترل وضعيت فعلي، اتفاقات بيشتري به انتظار نشسته است.

يكي از تفاوت‌هاي عمده حوادث در صنعت نفت با ساير صنايع امكان تسري آتش و سانحه در كسري از زمان به ساير تأسيسات است و به همين دليل قوانين سختگيرانه و دقيق ايمني در اين صنعت سهم مهمي از فعاليت‌هاي اين صنعت را دارد. گرچه شركت‌هاي ايراني تأكيد بسياري بر اين موضوع دارند اما در عمل قوانين ايمني يا همان HSE به دلايل مختلف مورد ارزيابي قرار نمي‌گيرند.

عدم نظارت درست از سوي شركت‌هاي مادر بر شركت‌هاي نفتي، موجب بروز اتفاقات تلخي براي صنعت نفت شده است كه عدم پيگيري جدي اين مسائل صنعت را در سراشيبي قرار مي‌دهد. به محض وقوع اتفاقاتي دستور‌العمل‌ها و بخشنامه‌هاي آني از سوي وزير نفت و ساير مديران صادر مي‌شود كه البته حوادث ميانه خوبي با آنها ندارند و در سايه كم‌توجهي به مسائل ايمني، كار خود را مي‌كنند.  هنوز مسائل و حواشي پتروشيمي بوعلي سينا به پايان نرسيده بود كه يكي از مخازن پتروشيمي بيستون كرمانشاه طعمه حريق و پس از چند ساعت خاموش شد. باز هم عكس‌هاي يادگاري گرفته شد و همه به خانه‌هايشان رفتند و طبق معمول، دليل اين حادثه پس از بررسي‌ها اعلام خواهد شد.


*حادثه بيستون
حوالي ساعت 15 عصر روز جمعه 8 مرداد با انفجار مخزن 504 حاوي سوخت لايك، پتروشيمي بيستون كرمانشاه دچار آتش‌سوزي شد. پس از بروز اين حادثه، گروه‌هاي مختلف امدادي و آتش‌نشان از شهرستان‌هاي استان و همچنين از استان‌هاي همجوار براي مهار اين آتش‌سوزي به پتروشيمي بيستون كرمانشاه اعزام شدند.

بيش از 30 گروه آتش‌نشان براي مهار آتش‌سوزي و جلوگيري از سرايت آتش به هشت مخزن اطراف مخزن حادثه ديده و نيز پيشگيري از انفجارهاي ثانويه به محل حادثه آمده بودند. همچنين با دستور استاندار، چهار استان همجوار، به عنوان استان‌هاي معين، اعزام شدند.  علي‌محمد بساق‌زاده مدير كنترل توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي درباره علت اين انفجار اظهار كرد: مخزن لايت‌اند (LIGHT END) پتروشيمي بيستون به دليل الكتريسيته ساكن داخل مخزن دچار حريق شد.

وي با بيان اينكه احتمالاً الكتريسيته ساكن در مخزن دليل آتش‌سوزي بوده است، گفت: واحدهاي آتش‌نشاني پتروشيمي كرمانشاه، پليمر كرمانشاه، پالايشگاه كرمانشاه، و ساير نيروهاي منطقه براي هرگونه امداد و كمك به واحد اچ‌اس‌اي پتروشيمي بيستون به محل اعزام شدند و خوشبختانه اين حادثه تلافات و آسيب جاني در برنداشته است.

مرضيه شاهدايي معاون وزير نفت و مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز عصر همان روز در پي آتش‌سوزي در پتروشيمي بيستون عازم كرمانشاه شد تا از نزديك در جريان مهار آتش و بررسي دلايل اين انفجار قرار گيرد.
سرانجام پس از چهار ساعت تلاش آتش‌نشانان و نيروهاي امدادي، آتش مخزن 504 مجتمع پتروشيمي بيستون خاموش شد.


*توالي حوادث
از ابتداي سال جاري تا امروز به‌طور متوسط هر 15 روز يك حادثه در صنعت پتروشيمي كشور رخ داده است كه وقوع 9 حادثه تنها در 130 روز كنار بروز حوادث متعدد سال‌هاي گذشته در صنعت پتروشيمي نشان مي‌دهد اين صنعت در بخش HSE نيازمند ايجاد تغييرات راهبردي از سوي مسئولان وزارت نفت است.
  هشدار درباره آينده

حوادث در صنعت پتروشيمي با همه خسارات جاني و مالي‌اش به خوبي اين پاشنه آشيل را نمايان كرد كه متأسفانه قواعد و مقررات ايمني چندان مورد توجه مديران و كاركنان قرار نمي‌گيرد چراكه نگاه آنها به اين مقررات، يك سري قواعد سخت است كه منجر به كاهش بهره‌وري و كند شدن فعاليت‌ها مي‌شود به طوري كه شركت‌هاي معتبر جهاني بدون هيچ تعارف و رابطه‌اي، تخطي‌كنندگان از اين مقررات را اخراج مي‌كنند.

به عنوان نمونه يكي از اين شركت‌ها، چند كارمند خود را با به خاطر تخطي از سرعت مجاز با دوچرخه در يك پالايشگاه از كار اخراج كرد ولي متأسفانه شركت‌هاي ايراني بدون توجه به اين مقوله، تنها در فكر كسب سود و انجام سريع امور خود هستند. همين تعجيل بي‌مورد و بدون توجه به اين قوانين، خسارات بسياري را به همراه دارد به طوري كه در چند حادثه اخير چند ده ميليارد تومان از سرمايه كشور دود شد و خسارات صدها ميليارد توماني به تأسيسات وارد شد.  البته در اين ميان، عده‌اي سعي در كشاندن پاي سياست به اين مسئله دارند و با ريسماني كه براي خود مي‌بافند سعي در القاي باورهاي دروغ و كذبي دارند كه ضرورتي براي پرداختن به آنها نيست.
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 14159
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


عیسی
United States
این آتش سوزی میتوانست از اتش سوزی بو علی بحرانی تر باشد که با غیرت آتشنشانان کرمانشاهیجلو بحران گرفته شد.ولی چرا وزیر نفت یک تشکر خشک و خالی هم از آنها نکرد؟؟؟!!!!!!مثل بو علی عربستان بهمان طعنه میزد خوب بود!!!
ژنرال آتیش پاره
ژنرال مچکریم !!!!
Iran, Islamic Republic of
با این رویه یعنی تا اتمام وزارت باید امیدوار باشیم چیزی از صنعت نفت باقی بماند؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
با این رویه یعنی تا اتمام وزارت باید امیدوار باشیم چیزی از صنعت نفت باقی بماند؟؟؟؟