واکنش خادمی به مصوبه دولت:

اشکالات IPC همچنان پابرجاست

13 مرداد 1395 ساعت 17:04

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایرادات اساسی IPC پابرجاست از نامه مدیران و کارشناسان نفتی جنوب به وزیر نفت مبنی بر عدم اجرای این قرار داد در میادین نفتی جنوب خبر داد.


به گزارش ميزنفت ٬ هدایت الله خادمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اصلاحیه  جدید قراردادهای آی پی سی گفت: وزارت نفت به گونه ای عمل می کند که گویا راهکاری جز اجرای قراردادهای آی پی سی وجود ندارد.

نماینده مردم ایذه در مجلس با بیان اینکه اشکالات اساسی این قراردادها رفع نشده است، اظهار داشت: یکسری از اشکالات جزئی برطرف شده است که حل آنها نیز موقت است، زیرا وقتی اجرای قراردادی آغاز شد می‌تواند اصلاحیه خورده و تمدید شود و اختیارات دیگری نیز در شرایط کار به کارفرما داده می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی در تشریح موارد اصلاح شده در قرار داد های آی پی سی افزود: در اصلاحیه‌های جدید اعلام کردند که قراردادهای نفتی را به سمت دریای خزر، پروژه‌های خلیج فارس و میادین مشترک سوق دهند تا مباحث حاکمیتی کمرنگ‌تر شود.

مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال ادامه داد: جزئیاتی اصلاح شده که در صورت عدم اصلاح آن نیز اتفاقی نمی‌افتاد و ماهیت قرارداد همچنان دارای اشکالات اساسی است.

نماینده مردم ایذه گفت: این اقدام مثل این است که فردی را که باید به وی مدال افتخار بدهند، بخواهند ظالمانه اعدام کنند و بقیه به جای دفاع از مظلوم، بیایند در این خصوص صحبت کنند که این فرد باید با طناب کشته شود یا سوزانده شود و یا ...

خادمی با اشاره به مخالفت مدیران و کارشناسان مناطق نفتی جنوب با اجرای این قراردادها تصریح کرد: کارشناسان و مدیران مناطق نفتی جنوب اعلام کردند که ما این قراردادها را اجرا نمی‌کنیم و طی نامه‌ای به وزیر نفت اعلام کردند در صورت اجرای این قراردادها همه با هم استعفا می‌دهیم. وزارتخانه نیز در واکنش به مخالفت ها اعلام کرده که ما در سطح این مناطق این قرارداد را اجرا نمی‌کنیم.

خادمی با تاکید بر توان داخلی برای توسعه میادین نفتی و گازی اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸ ما حدود ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه تولید نفت داشتیم که بعد از تحریم‌ها ناچار به کاهش اجباری شدیم. بعد از توافق راحت شیرها را باز کردند و یکسری کارهای تعمیراتی انجام دادند، دوباره میزان تولید به سطح اولیه بازگشت. چرا زمانی که از چنین توانی برخوردار هستیم می‌خواهیم آن را از دست بدهیم؟ با تکیه بر توان داخلی می‌توان این مخازن را فعال کرد.

خادمی معتقد بود وزارت نفت با اجرای قراردادهای آی پی سی فقط می‌خواهند به غرب باج بدهند، این باج حاکمیت سیاسی و اقتصادی کشور را زیر سوال می‌برد.

عضو کمیسیون انرژی گفت: کسانی که به دنبال قراردادهای آی پی سی هستند در ایام مذاکرات هسته ای تلاش کردند با ایجاد فشار، نظام را وادار به دادن امتیازات بیشتر به غرب کنند. این افراد در آن زمان پول داشتند حقوق پرسنل را بدهند اما این کار را نکردند تا صحنه اقتصاد کشور را شلوغ کنند، این آقایان حتی اگر می‌توانستند یک قطره نفت بیشتر بفروشند این کار را نمی کردند تا به نظام اعلام کنند هیچ راهی جز تسلیم شدن نداریم.

مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال ادامه داد: در حال حاضر نیز به نظام اعلام می‌کنند ما پول نداریم و باید خارجی‌ها سرمایه بیاورند و راه آوردن سرمایه نیز این است که همه چیز دست خودشان باشد و چنین قراردادهایی بسته شود.

عضو کمیسیون انرژی اظهار داشت: تعجب می‌کنم دولت چرا می‌خواهد این باج را به خارجی‌ها بدهد. این قرارداد خائنانه است و حیات سیاسی اقتصادی کشور را زیر سوال می‌برد. مناطق نفت‌خیز جنوب که روزی ۳.۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند اعلام می‌کنند که این قراردادها را اجرا نمی‌کنند، پس این قراردادها را برای کجا می‌خواهند؟

وی افزود: اینها می‌خواهند این قراردادها را حتی شده برای یک منطقه کوچک در سیستان و بلوچستان انجام دهند و بعد از آن در بخش‌های مختلف توسعه دهند.

خادمی تصریح کرد: این قرارداد، صنعت ایران را نه تنها در بخش نفت، بلکه در بخش‌های دیگر نیز از بین می‌برد، زیرا اینها حتی یک قطعه نیز از صنایع داخلی خریداری نمی‌کنند. با اجرای این قراردادها مستقیما به دامان غرب می‌رویم و به دوران قبل از مصدق برمی گردیم چون همه چیزمان را از دست می‌دهیم.

مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال گفت: گروهی که قرارداد کرسنت را بستند به دنبال انعقاد قراردادهای آی پی سی هستند، این گروه مافیاها را تشکیل دادند و الان نیز به دنبال حذف کارت سوخت و برندینگ جایگاه‌های سوخت هستند تا شفافیت از بین برود و واردات و قاچاق را افزایش دهند.

به گزارش مهر؛ پس از ایرادات فراوانی که به قرار دادهای جدید نفتی گرفته شد، گفته می شود ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برخی اصلاحات را در این قراردادها به تصویب رساند که در جلسه امروز هیئت دولت پیش نویس این اصلاحات به تصویب رسید.


کد مطلب: 14227

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/14227/اشکالات-ipc-همچنان-پابرجاست

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir