۰
۲
رد ادعای شیخ الوزرا درباره ضریب بازیافت نروژ

اغراقی که وزیر نفت درباره نروژ کرد

نروژ - عصر نفت
نروژ - عصر نفت
ميزنفت/ وزیر نفت می گوید کشور نروژ در حوزه افزایش ضریب بازیافت یکی از کشورهای پیشرو است؛ بنا به گفته وزیر نفت در برنامه تیتر امشب که هفته گذشته از شبکه خبر پخش شد٬ این کشور توانسته است طی دو دهه اخیر عدد ضریب بازیافت خود را دو برابر کند که اين ادعا موجب تعجب کارشناسان شد.

اما در یک نگاه کارشناسی و نه دیدگاه وزیر نفت٬ آمار رسمی نروژی ها نشان می دهد که خبری از افزایش دو برابری ضریب بازیافت نیست هرچند که افزایش داشته است. بر اساس نموداری که در زیر آمده است روند ضریب افزایش بازیافت نروژ صعودی بوده است اما نه دو برابر.
 
ضریب بازیافت مخازن نفتی نروژ - <a href='http://www.mizenaft.ir' target='_blank'>ميزنفت</a>

بر اساس این نمودار که سال های 1992 تا 2008 را نشان می دهد ضریب بازیافت میادین نفتی نروژ بطور میانگین حدود 8 درصد افزایش یافته است. بنا به گفته وزیر نفت اگر قرار بود نروژی ها طی دو دهه گذشته نرخ ضریب بازیافت مخازن خود را دو برابر افزایش دهند این رقم به جای 43 درصد فعلی بیش از 70 درصد باشد.

بررسی های ميزنفت نشان می دهد ضریب بازیافت نروژی ها طی چند سال گذشته در همین حوالی باقی مانده است ولی زنگنه آنرا رد کرده و مصرانه بر دو برابر شدن ضریب بازیافت مخازن این کشور تاکید دارد.

اما بد نیست از منظر وزیر نفت هم به این موضوع اشاره ای کنیم؛ وزیر نفت و مدیران وی همواره از لزوم افزایش ضریب بازیافت سخن گفته اند و بگونه ای این ضرورت را منعکس کردند که با انجام این مهم٬ تولید نفت افزایش می یابد در حالی که افزایش ضریب بازیافت یکی از عوامل افزایش تولید است. با این وجود بهتر است به این انحراف فنی نیز پرداخت.

بنا بر توجیهات وزیر نفت و برخی مدیران٬ با افزایش دو برابری ضریب بازیافت میادین نفتی نروژ٬ تولید نفت این کشور هم در بدبینانه ترین حالت با شیب کم کاهش همراه باشد ولی بررسی وضعیت تولید نفت و ضریب بازیافت نروژی ها نشان می دهد تولید این کشور طی دو دهه اخیر بشدت سقوط کرده و خبری از افزایش دو برابری ضریب بازیافت نیست.

بر اساس نمودار زیر٬ تولید نفت نروژ از 3 میلیون و 200 هزار بشکه در سال 2000 میلادی به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. با توجه به این نمودار٬ نروژی ها بر خلاف گفته وزیر نفت در حوزه افزایش ضریب بازیافت نا موفق عمل کرده و باوجود حضور شرکت معظم استات اویل که یکی از شرکت های موفق نفتی دنیا محسوب می شود٬ نه تنها افزایش ضریب بازیافت محقق نشده است بلکه میزان تولید آن هم به نصف کاهش یافته است.
 


در صورت صحیح بودن گفته های وزیر نفت٬ تولید نفت نروژ در بدبینانه ترین حالت باید به 5 میلیون بشکه افزایش پیدا می کرد اما همانگونه که پیداست تولید این کشور نه تنها افزایش نداشته است٬ بلکه کاهش شدید هم داشته و شیب نزولی تندی را طی دو ده اخیر تجربه کرده است.

با توجه به اینکه اغلب میادین نفتی نروژ در دهه 70 کشف و توسعه داده شده است جای هیچگونه توجیهی که این میادین در دوره دوم عمر خود قرار داده اند نمی ماند. این سخنان زنگنه در حالی مطرح شد که وی در یک برنامه زنده تلویزیونی روند افت تولید نفت ایران را به دلیل عدم بهره برداری نامناسب طی چند دهه گذشته عنوان کرده است که نگاهی به وضعیت تولید نفت کشورمان٬ نشان می دهد که علیرغم قرار گرفتن اکثر میادین در نیمه دوم عمر خود و دوری ایران از جهان تکنولوژی٬ وضعیت تولید تقریبا ثابت مانده است.
 
سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 14611
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی آقا
Iran, Islamic Republic of
هر کسی اندکی از نفت سر رشته داشته باشد می داند که افزایش ضریب بازیافت هیچ ربطی به افزایش تولید ندارد. بنابراین اینکه عنوان کنید تولید نفت نروژ کاهش داشته بنابراین ضریب بازیافت آنها هم کاهشی بوده کاملا اشتباه است.
بنابراین اگر تصمیم به انتقاد دارید لطفا علمی و منصفانه نقد کنید.
هر کس می خواهد در ایران یه اظهار نظری بکنه و یه تزی بده نروژ رو مثال میزنه.

والا من چند سال توی نروژکار نفتی کردم اصلا از این خبرا نیست اگه تکنولوژی آمریکایی نباشه عملا نروژی ها هیچ کارن. باز صد رحمت به خودمون.
ذخایرشون هم کلا ۶ میلیارد بشکه بود که ۵۰ ساله دارن بهره برداری میکنن. به قول خودشون بعد از نفت هم برمیگردن به شغل آبا اجدادیشون یعنی ماهیگیری.