۰
۱

پهلودهی تانکر LNG به سکویی در دریای شمال

عملیات پهلودهی تانکر ویژه حمل ال.ان.جی به سکوی تولید و فرآورش و مایع سازی گاز طبیعی در دریای شمال
پهلودهی تانکر LNG به سکوی تولید و فرآورش و مایع سازی گاز طبیعی
پهلودهی تانکر LNG به سکوی تولید و فرآورش و مایع سازی گاز طبیعی
به گزارش «ميزنفت»، گاز طبیعی مایع شده یا ال‌.ان‌.جی (Liquefied natural gas) همان گاز طبیعی‌ که به منظور ذخیره‌سازی یا حمل‌ونقل در حجم زیاد، به طور موقت به حالت مایع تبدیل شده است.
یارد ساخت و تعمیر تانکرهای ویژه حمل ال.ان.جی در بندر رأس الفان قطر
ال‌.ان‌.جی حجمی معادل ۱/۶۰۰ حجم گاز طبیعی در حالت گازی را دارد. گاز مایع، بی‌بو، بی‌رنگ، غیرسمی و غیرخورنده است. خطراتی که این گاز می‌تواند در پی داشته باشد شامل شعله‌ورشدن، انجماد و خفگی است. چگالی انرژی ال‌.ان‌.جی ۶۰ درصد سوخت دیزل است.
تانکر ذخیره سازی و حمل ال.ان.جی
بر پایه اطلاعات ویکی پدیا، فرآیند میعان شامل حذف ترکیبات خاصی همچون گرد و غبار، گازهای اسیدی، هلیوم، آب و هیدروکربن های سنگین است که در جریان رو به‌ پایین، (انتقال گاز در لوله‌ها) برای گاز دچار مشکل می‌کند. گاز طبیعی را بعد از حذف موارد فوق در فشاری معادل فشار اتمسفر و دمای ۱۶۲- درجه سانتی‌گراد سرد می‌کنند. (حداکثر فشار گاز برای کاربردهای انتقال در فشاری معادل ۲۵ کیلو پاسکال یا 3.6 پی.اس.آی است.)
تانکر ذخیره سازی و حمل ال.ان.جی
کاهش حجم گاز در شرایطی که خطوط لوله در دسترس نیست، باعث صرفه‌جویی اقتصادی در مسیرهای بلند می‌شود. در مواردی که انتقال گاز طبیعی از طریق خط لوله اقتصادی یا عملیاتی نیست، می‌توان آن را از طریق کشتی‌های دریایی حمل گاز مایع طبیعی، که مخصوص این کار طراحی شده‌اند و یا تانکرهای جاده‌ای، حمل کرد. به عقیده کارشناسان، انتقال گاز در مسیرهای بیش از 2500 کیلومتر از طریق خط لوله به صرفه نیست و بهتر از از طریق تبدیل گاز به مایع، آن از طریق تانکرهای ال.ان.جی بر حمل کرد.
تانکر ذخیره سازی و حمل ال.ان.جی
در بازارهای مصرف، ال.ان.جی دوباره به حالت گاز در می‌آید. چگالی ال‌.ان‌.جی، کمابیش از ۰٫۴۱ تا ۰٫۵ کیلوگرم‌ بر لیتر، متغیر است که تابعی از دما، فشار و ترکیبات آن است. مقدار گرمایش ال‌.ان‌.جی در بالاترین سطح، در دمای ۱۶۴- درجه سلسیوس به ۲۴ مگاژول بر لیتر می‌رسد. کمترین میزان گرمایش ال‌.ان‌.جی ۲۱ مگاژول‌ بر لیتر است.
تانکر ذخیره سازی و حمل ال.ان.جی با شکلی متفاوت
ال‌ان‌جی، بیشتر شامل متان (بیش از ۹۰ درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی از آلکان های سنگین دیگر است. فرآیند پالایش ال‌.ان‌.جی، می‌تواند به نحوی طراحی شود، که محصول نهایی تولید شده شامل ۱۰۰ درصد متان باشد.
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۴۰
کد مطلب: 14627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


yusef
Iran, Islamic Republic of
سلام عالی