۰
چشم انداز LNG در دوره سقوط قيمت نفت

خیز دوباره در راه است؟

اگرچه در سال 2015 میلادی بازار ال ان جی در قاره پهناور آسیا با کمترین رشد در پنج سال اخیر روبرو گردیده بود، اما پیش بینی های کارشناسان و موسسه های مطالعه بازار نشان می دهد که در سال های فرارو، تقاضای ال ان جی بارشد روبرو می شود.
ال ان جی - عصر نفت
ال ان جی - عصر نفت
ميزنفت/ با آغاز سقوط قیمت نفت از میانه های سال 2014 میلادی، صنعت مایع سازی گاز طبیعی (ال ان جی ) با فراز و نشیب های دشواری روبرو گردیده است. با تغییر قیمت نفت خام، قیمت محموله های ال ان جی نیز با نوسان های زیادی روبرو شده است. اما قیمت تمام شده این محصول به عوامل مختلفی نظیر زمان و مکان تحویل و چگونگی پرداخت بهای آن وابسته است.
در این شرایط تولیدکنندگان ال ان جی در حالی به استقبال قیمت های پایین در بازار رفته اند که ورود رقبای جدید به این بازار، شرایطی دشوار و بی سابقه را فراهم آورده است.
 

*توسعه طرح های تولید ال ان جی در دوره نفت ارزان
هم اکنون آثار پایین آمدن بی سابقه و غیرقابل پیش بینی بهای نفت خام در بازار این محصول نيز قابل مشاهده است. در سال های گذشته که ما شاهد قیمت های بالا برای نفت در بازارهای جهانی بودیم، عملیات ساخت چندین طرح بزرگ تولید ال ان جی در نقاط مختلف دنیا با ظرفیت تقریبی مایع سازی 150 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال آغاز شد.

از سوی دیگر، پیش بینی می شود ساخت پروژه هایی با مجموع ظرفیت مایع سازی 200 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تا پایان دهه کنونی میلادی، آغاز گردد.
اما در یک سال اخیر، تداوم اجرای طرح های تولید ال ان جی کانادا با مخالفت هاي زیادی به دليل آينده غيراقتصادي آنها روبرو شده است. در کشور کانادا، سه پروژه بزرگ تولید ال ان جی در حال ساخت است که همه آنها در افق سال ۲۰۲۰ میلادی راه اندازی خواهند شد. دولت این کشور برای حمایت از این طرح ها اعلام نموده که پروژه هاي توليد ال ان جي از معافیت های مالیاتی برخوردار خواهند بود.

دولت موزامبیک نیز به عنوان یکی از بازیگران جدید صنعت ال ان جی، کمک های مالی هنگفتی به پروژه های در دست اجرای تولید ال ان جی در این کشور آفریقایی نموده است. بازار هدف واحدهای عظیم تولید ال ان جی موزامبیک کشور هند و سایر قدرت های نوظهور آسیایی تعیین گردیده است.
از سوی دیگر، سایر پروژه های تولید ال ان جی در حال توسعه در نقاط مختلف دنیا در مراحل ابتدایی ساخت بوده و در دهه 2020 میلادی، شاهد راه اندازی تدريجي آنها خواهیم بود.

اکثر کارشناسان معتقدند در سال 2020 میلادی، ما شاهد بازگشت تعادل به بازار نفت خام و تثبیت قیمت طلاي سياه خواهیم بود. لذا می توان امیدوار بود که این پروژه های جدید بدون تاخیر زمانی و یا با تاخیرهای اندکی راه اندازی شوند.

 
*چشم انداز کوتاه مدت فروش ال ان جی
اگرچه در سال 2015 میلادی بازار ال ان جی در قاره پهناور آسیا با کمترین رشد در پنج سال اخیر روبرو گردیده بود، اما پیش بینی های کارشناسان و موسسه های مطالعه بازار نشان می دهد که در سال های فرارو، تقاضای ال ان جی بارشد روبرو می شود.
پشت سر گذاشتن زمستان معتدل از دیگر عوامل رشد اندک تقاضای ال ان جی آسیایی ها در ماه های گذشته بوده است. در ماه های پایانی سال گذشته میلادی، یک پروژه تولید ال ان جی در گینه استوایی با ظرفیت تولید 7 میلیون تن ال ان جی راه اندازی گردید. اما بی تردید، مدیران این پروژه برای یافتن مشتریان خود با آینده پرفراز و نشیبی روبرو خواهند بود. در مجموع به نظر می رسد قیمت ال ان جی در سال 2016 میلادی، با کاهش روبرو خواهد شد و علاوه بر سقوط قیمت نفت، باید عواملی نظیر نرخ رشد پایین اقتصاد جهانی و برنامه ریزی رهبران ژاپن برای راه اندازی مجدد نیروگاه های هسته ای را در شکل گیری بحران کنونی در نظر گرفت.

اما این شرایط را بايد به معنای فرا رسيدن روزهای خوب برای خریداران ال ان جی به شمار آوریم. خریداران ال ان جی در سال های اخیر از قدرت چانه زنی بالایی بر سر قیمت پرداختی و چگونگی بازپرداخت بهای ال ان جی خریداری شده برخوردار شده اند.
 

*دورنمای بازار شناورهای انتقال ال ان جی
تاثیر سقوط قیمت نفت خام بربازار شناورهای غول پیکر انتقال ان جی از دیگر بخش هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هم اکنون ساخت 158 شناور انتقال ان جی در سراسر دنیا سفارش گذاری شده و اگرچه در گذشته همراه با انعقاد قراردادهای بلندمدت فروش ال ان جی میان خریدار و تولیدکننده، سفارش گذاری ساخت شناورهای انتقال این محصول نیز انجام می شد، اما در سال های اخیر، چگونگي تامین مالی ساخت این شناور دگرگون شده و زمان بازگشت هزینه های ساخت هر شناور بین 5 تا 8 سال در نظر گرفته شده است. درهمین حال، وجود ده ها شناور پهلو گرفته در پایانه های صادرات ال ان جی، شرایط اجاره این کشتی ها را نيز دگرگون نموده است.
 

*راهی که در پیش است
صنعت ال ان جی را بایدکسب و کاری درازمدت دانست که بر پایه عرضه و تقاضای کاراي گاز طبيعي بنیان نهاده شده است. صنعت ال ان جی توانایی خود برای پاسخگویی به تغییرات ساختاری در بازار نظیر پدید آمدن انقلاب منابع غیرمتعارف در ایالات متحده و کانادا و وقوع زمین لرزه فوکوشیمای ژاپن در سال 2011 میلادی را نشان داده است. با وجود پدید آمدن همه این رویدادها، صنعت ال ان جی ثبات خود را حفظ نموده است.

خریداران بزرگ ال ان جی به ویژه دولت های ژاپن و کره جنوبی نیز به دنبال تامین امنیت درازمدت عرضه ال ان جی هستند. نکته دیگر قابل توجه در بازار ال ان جی را باید کمبود خوراک واحدهای مایع سازی گاز طبیعی در نقاط مختلف دنیا دانست. لذا تولیدکنندگان ال ان جی باید برای عملی نمودن تعهدات خود بیش از گذشته در بخش اکتشاف و تولید از میادین جديد گازی تلاش کنند.

گویی زمان آن فرارسیده است که صنعت ال ان جی نیزهمانند صنعت نفت در مسیر بهینه نمودن سبد سرمایه گذاری ها و توقف سرمایه گذاری در واحدهای دارای بازده اندک اقتصادی گام بردارد. کاهش هزینه های غیرضروری در بخش های نیروی انسانی، مهندسی، ساخت و تامین مواد اولیه از دیگر ضرورت های کلیدی در این صنعت به شمار می رود.

و سرانجام اینکه گاز طبیعی به عنوان پاک ترین سوخت فسیلی دنیای امروز به دلیل منافع چشمگیر زیست محیطی خود با بیشترین رشد در بازارهای جهانی به پیش خواهد رفت. و به همین دلیل چشم انداز فرداي صنعت ال ان جی، روشن تر از همیشه خواهد بود.
 
 
منبع: www.nortonrosefulbright.com
مترجم: محسن داوری
 

 
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 14768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *