۰
شرط جالب عربستان برای ایران

فریب 400 هزار بشکه ای ریاض

این در حالی است که تعدادی از کارشناسان صاحب نظر بر این باورند پیشنهاد کاهش تولید 400 هزار بشکه ای عربستان یک نمایش کامل است زیرا سقف تولید صیانتی عربستان 10.2 میلیون بشکه است و این کشور در نهایت برای جلوگیری از خسارات تولید 10.6 میلیون بشکه ای خود ناچار است تولید خود را به 10.2 میلیون بشکه برساند و این به هیج عنوان ارتباطی به فریز نفتی ندارد.
بشکه نفت - عصر نفت
بشکه نفت - عصر نفت
ميزنفت/ باز هم پیشنهاد سعودی ها به ایران:« اگر تولید خود را ثابت نگه دارید ما هم در برنامه جدید فریز نفتی همکاری کرده و تولید خود را کاهش دهد.» پاسخ ایران هم از قبل مشخص بود:«نه».

چند ماه پیش که قیمت نفت تا سطح 25 دلار کاهش یافته بود٬ درست در زمانی که بند تحریم فروش نفت از پای ایران باز شده بود؛ کشورهای نفتی با نقش آفرینی روسیه و ونزوئلا خواستار برنامه جمعی اوپک با همراهی مسکو شدند تا تولید نفت بصورت هماهنگ ثابت بماند.

عربستان سعودی در ابتدا شرط کرد تا زمانی که ایران به برنامه فریز نپیوندد آنرا وتو خواهد کرد ولی اندکی بعد علی النعیمی وزیر نفت سابق عربستان به بلومبرگ گفت در صورت پایبند نبودن ایران به برنامه تثبیت نفت خود٬ این کشور حاضر به اجرای فریز نفتی خواهد بود. اجلاس دوحه در شرف تشکیل بود که وزیر نفت گاه و بیگاه با اظهارات نسنجیده طرف سعودی را تحریک کرد و با استفاده از واژگانی سخیف موجب شد تا محمد بن سلمان مرد همه کاره عربستان نسبت به این اظهارات واکنش نشان دهد و اعلام کند تا زمانی که ایران به برنامه تثبیت تولید اوپک و روسیه نپیوندد خبری از فریز نیست.

ایران هم هیچ نماینده ای را برای اجلاس دوحه اعزام نکرد تا اینکه انگیزه سیاسی بر انگیزه های اقتصادی عربستان چیره شود و برنامه فریز نفتی با مخالفت عربستان به شکست بیانجامد. زنگنه که طی سال های گذشته با ارسال سیگنال های مختلف یکی از عوامل کاهش قیمت نفت بود اعلام کرد ایران به افزایش تولید خود ادامه می دهد.

این وضهیت مصادف شد با کاهش تولید نفت آمریکا٬ نا آرامی های در لیبی و کاهش تولید نفت نیجریه و کانادا که وضعیت بهتری به قیمت نفت داد و آنرا به میانگین 50 دلار طی چند ماه اخیر نزدیک کرد.

پس از نشست دوحه شرکت کنندگان در دوحه ابراز امیدواری کردند تا برنامه فریز نفتی در نشست آتی اوپک مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد که تا آن زمان هم ایران بتواند به ظرفیت کامل تولیدی خود دست یابد. با گذشت چند ماه از اجلاس دوحه٬ قرار است چند روز دیگر اوپکی ها در الجزایر دور یک میز بشینند و درباره فریز نفتی تصمیم گیری کنند. البته برخی تحلیلگران معتقدند این نشست بیشتر جنبه «مشورتی» دارد تا «تصیم گیری» ولی تجربه نشست های اوپک در الجزایر نشان می دهد هرگاه نشستی در این کشور برگزار شده منجر به یک تصمیم بزرگ به سود اعضای این سازمان شده است.

رویترز در این زمینه گزارش داده است: تا جایی که به تصمیم گیری های اوپک مربوط می شود، الجزایر که هفته آینده میزبان وزرای نفت این سازمان خواهد بود، سرزمین اتفاقات غیرمنتظره است. در دو نشست آخری که در سال های 2004 و 2008 در الجزایر برگزار شده، اوپک با کاهش غیرمنتظره تولید خود برای تقویت قیمت ها، بازار را غافلگیر کرده است.
 

*فریز تا چه حدی جدی است؟
تا پیش از اعلام آمادکی روسیه برای پیوستن به طرح دوم فریز نفتی٬ ونزوئلا بشدت در حال رایزنی با کشورهای عضو اوپک بود که مسکو نیز بطور ضمنی از آمادگی خود گفت تا ماجرای فریز کمی جدی تر شود. عربستانی ها هم به کلی از مواضع خود عقب نشسته اند و اینبار نه از تثبیت تولید بلکه از کاهش 400 هزار بشکه ای خود گفته اند. مؤسسه استراتفور درباره نشست اخیر مقامات ایرانی و عربستانی در اوپک گزارش داده است که عربستان سعودی قبول کرد تا تولید نفت خود را از 10.6 میلیون بشکه در روز به 10.2 میلیون بشکه کاهش دهد به شرطی که ایران نیز تولید نفت خود را در رقم 3.6 میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد.

البته مسولان آگاه می گویند این پیشنهاد از جانب ایران رد شده است. بر اساس گزارش های غیر رسمی تولید نفت ایران در حال حاضر به 3.6 میلیون بشکه در روز رسیده است که کمتر از میزان تولید نفت این کشور پیش از اجرایی شدن تحریم هاست. ایران اعلام کرده است در صورت افزایش تولید نفت خود به 4 میلیون بشکه در روز حاضر است با طرح فریز نفتی موافقت کند.

یک منبع آگاه با بیان اینکه روز گذشته جلسه ایرانی ها با عربستان در وین ادامه دارد گفت: بطور قطع نشست الجزایر به خروجی نسبی ختم می شود ولی بعید بنظر می رسد توافق احتمالی  ایران و عربستان تا روز برگزاری نشست علنی شود.

این در حالی است که تعدادی از کارشناسان صاحب نظر بر این باورند پیشنهاد کاهش تولید 400 هزار بشکه ای عربستان یک نمایش کامل است زیرا سقف تولید صیانتی عربستان 10.2  میلیون بشکه است و این کشور در نهایت برای جلوگیری از خسارات تولید 10.6 میلیون بشکه ای خود ناچار است تولید خود را به 10.2 میلیون بشکه برساند و این به هیج عنوان ارتباطی به فریز نفتی ندارد.

در واقع سقف تولید عربستان 10.2 میلیون بشکه است و افزایش 400 هزار بشکه ای این کشور طی ماه های اخیر منجر به از دست رفتن بخشی از ظرفیت خود خواهد شد که این کشور تصمیم گرفته است آنرا قطع کند ولی در ظاهر چنین القا می کند که کاهش 400 هزار بشکه ای در صورت تثبیت نفت ایران محقق خواهد شد.

به گفته کارشناسان٬ این بازی ها همواره از سوی روسیه و عربستان بکار گرفته می شد و بهتر است ایران به هیچ عنوان از حق طبیعی خود کوتاه نیاید اما نه با اظهارات سطحی و جنگ های لفظی چرا که بیشتر اعضای اوپک و ولادیمیر پوتین در جریان نشست الجزایر٬ به ایران حق دادند تا زمان دست نیافتن به سطح تولید نفت سابق خود تولید خود را ثتبیت نکند.

نشست الجزایر و خروجی آن یکی از مهم ترین مباحث نفت طی چند سال اخیر بوده است؛ از طرفی کشورهای نفتی دچار محدودیت های مالی اسفناکی شده اند و از سوی دیگر٬ انگیزه های سیاسی تا حدودی کاهش پیدا کرده است و امید می رود الجزایر بار دیگر میعادگاه یک موفقیت نسبی باشد. هنوز مشخص نیست اختلاف ایران و عربستان تا کجا پیش می رود ولی به گفته بسیاری از صاحب نظران٬ راه میانه ای برای این نشست بوجود خواهد آمد مگر آنکه این اختلافات به هیج عنوان قابل رفع شدن نباشد.
 
 
يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 14913
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *