۰

پالایشی‌ها در انتظار اعلام نرخ فرآورده‌

افتتاح پروژه اختلاط روغن در روزهای اخیر در بالاترین رقم حدود 3 ریال بر سود هر سهم "شبریز" تاثیر داشت. این در حالی است که برای پروژه روغن سازی دیگری این ناشر در حال رایزنی با شرکای خارجی است.
پالایشگاه - عصر نفت
پالایشگاه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، یک مقام آگاه درباره شایعه تاثیر پروژه روغن‌سازی پالایش نفت تبریز بر سودآوری این شرکت، گفت: پالایشگاه تبریز هم اکنون 2 پروژه اصلی در دستور کار دارد که از این میان طرح اختلاط دو ماده نفتی برای تولید روغن پایه صنعتی با ظرفیت 40 هزار تن در سال طی روزهای اخیر افتتاح شده است.

وی که نخواست نام خود را افشا کند، عنوان کرد: این پروژه تاثیر با اهمیتی بر سودآوری شرکت نداشته و در بالاترین رقم تنها حدود 2 یا 3 تومان بر سود هر سهم پس از کسر مالیات شرکت در بودجه سالیانه می‌افزاید.

این مقام آگاه درباره پروژه دوم روغن سازی نیز توضیح داد و گفت: پروژه روغن سازی به ظرفیت 200 هزار تن در سال هم اکنون در مرحله تفاهم نامه با شرکایی از جمله زیمنس آلمان و طرف‌های ایتالیایی و کره جنوبی است که ای پیشنهاد ها در حال بررسی است و به مرحله انعقاد قرارداد منتهی نشده است.

به گفته وی این پروژه از اهمیت سودآوری بالایی برای "شبریز" برخوردار است که 24 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مقام مطلع با براورد تحقق کامل ظرفیت تولید و فروش "شبریز" در عملکرد شش ماهه امسال، عنوان کرد: تا این لحظه هنور نرخ متوسط ماهیانه نفت خام و فراورده‌های نفتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به پالایشگاهها اعلام نشده، تا بتوان عملکرد واضحی در شش ماهه امسال ارایه داد.

در عین حال با وجود دستورالعمل وزارت نفت برای تعیین چارچوب قیمت فراورده‌ها، هنوز این ابلاغیه و موضوع کیفی سازی مشخص نیست و نمی‌توان نرخ‌ها را بر این مبنا از جمله تعیین قیمت بنزین اکتان 87 تولید داخلی استخراج کرد.

این فرمول تاکید می‌کند که برای تعیین قیمت باید بر اساس قیمت بنزین اکتان 95 فوب خلیج فارس و اختلاف قیمت بنزین اکتان 95 و 92 فوب سنگاپور ضرب درپنج سوم به دست آید، در حالی که هنوز شرکت ملی پخش قادر نیست، این نرخ را استخراج کند.

وی در پایان با بیان اینکه هنوز پروژه بنزین سازی پالایشگاه تبریز به سود آوردی دست نیافته است، گفت: با نرخ های فعلی بنزین با وجود آن که کیفیت یورو 5 را دریافت کرده، اما همچنان طرح مذکور در حال زیان دهی است و سودآوری آن بستگی به نرخ فرآورده‌ها و سوخت نهایی خواهد داشت.

به گزارش فارس، پالایش نفت تبریز در بودجه حسابرسی نشده منتهی به پایان سال مالی 95 خود با بهای تمام شده 90 درصدی و حاشیه سود عملیاتی 8 درصدی نسبت به فروش در حالی از براورد عایدی 557 ریالی به ازای هر سهم خبر داده که به دلیل آنچه که « عدم دریافت نرخ های نفت خام و پنج فرآورده اصلی از سوی شرکت ملی پاتلایش و پخش فرآورده های نفتی» اعلام شده تا کنون نتوانسته گزارش عملکرد سه ماهه اول امسال خود را به بازار سهام اعلام کند.

بر اساس تحلیل ها به ازای هر 40 هزار تن روغن صنعتی در سال باید روزانه 1000 بشکه مازوت مصرف شود. به این ترتیب با راه اندازی طرح های روغن سازی و کاهش مصرف مازوت می‌توان انتظار داشت سودآوری "شبریز" با اتکای بالاتری محقق شود.





منبع : فارس
سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 14964
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *