۰
گزارشی در باره تحولات اخیر قیمت نفت

نزاع بدبینی و خوشبینی در بازار نفت

بازار نفت - عصر نفت
بازار نفت - عصر نفت
ميزنفت/ در هفته منتهي به 23 سپتامبر 2016 متوسط هفتگي قيمت نفت خام‌هاي شاخص نسبت به هفته قبل آن تغييرات زيادي نداشت. بطوريكه متوسط هفتگي نفت‌ برنت موعدار بدون تغيير نسبت به هفته قبل در سطح  46.55 دلار در بشكه ثابت باقي ماند و قيمت نفت‌خام وست‌تگزاس نيز در بازار تك محموله با 0.3 درصد افزايش به 44.46 دلار در بشكه رسيد. در همين دوره زماني قيمت سبد اوپك با نیم درصد كاهش به 42.47 دلار در بشكه رسيد.


در هفته منتهي به 23 سپتامبر عوامل مختلفي در نوسانات قيمت نفت موثر بود كه در ذيل به تفكيك عوامل تقويت‌كننده و تضعيف‌كننده به آن اشاره مي‌شود:

عوامل تضعيف‌كننده قيمت نفت
1- وجود مازاد عرضه نفت خام و فرآورده در بازار و افزايش نگراني نسبت به تداوم مازاد عرضه، در ابتداي سال 2016 برآورد مي‌شد كه در فصول سوم و چهارم 2016 مازاد عرضه در بازار كاهش يابد و بازار به حالت تعادل برسد اما آماري كه در حال حاضر منتشر مي‌شود بيانگر آنست كه هنوز مازاد عرضه در بازار وجود دارد و پيش‌بيني مي‌شود در صورتيكه عرضه اوپك و غير اوپك در سطح كنوني ادامه يابد با توجه به كاهش تقاضا در فصل چهارم 2016 ، در فصل مذكور مازاد عرضه نسبت به فصل سوم 2016 افزايش يابد.

2- كاهش خوشبيني نسبت به نتيجه اجلاس غير رسمي اوپك كه قرار است در حاشيه نشست مجمع جهاني انرژي در 26 تا 28 سپتامبر در الجزاير تشكيل شود.

3- در هفته منتهي به 23 سپتامبر تعداد دکلهاي حفاري فعال در بخش نفت آمريکا افزايش يافت و به 418 دكل رسيد كه بيشترين تعداد دكل حفاري فعال از  فوريه 2016 تاكنون است.

4- با توجه به نزديك شدن به فصل زمستان، سطح ذخيره‌سازيهاي سوخت‌هاي زمستاني تاثير بيشتري بر قيمت نفت دارد و در چند هفته گذشته سطح ذخيره سازيهاي فرآورده‌هاي ميان تقطير در آمريكا روند افزايشي داشته است و در هفته منتهي به 16 سپتامبر به 165 ميليون بشكه رسيد كه 13.1  ميليون بشكه بالاتر از سال گذشته در همين مقطع زماني است.



5- افزايش هفتگي توليد نفت خام آمريكا، توليد نفت خام آمريكا بعد از آنكه به مدت سه هفته متوالي روند كاهشي داشت، در هفته‌هاي منتهي به 9 و 16 سپتامبر روند افزايش يافت و به سطح 8.512  ميليون بشكه در روز رسيد. با اين حال نسبت به سال گذشته در همين مقطع زماني به مقدار 624 هزار بشكه در روز پايين‌تر است.

6- رويترز به نقل از يك مقام سعودي اعلام كرد عربستان انتظار ندارد در نشست الجزاير تصميمي اتخاذ شود.

7- دبير کل اوپک اعلام کرد نشست غيررسمي الجزيره، مشورتي است و در آن تصميمي گرفته نخواهد شد.

8- دولت آمريكا مجوز بازگشايي خط لوله كلونيال( كه بخش عمده بنزين مناطق شرقي اين كشور را تامين ميكند) صادر كرد و باعث كاهش 5 درصدي قيمت بنزين در آمريكا شد.

9- صادرات نفت از پايانه راس‎لانوف ليبي پس از حدود دو سال توقف از سرگرفته شد.

10- انتشار خبر از سرگيري صادرات نفت خام فورکادوس نيجريه پس از قطع شدن در ماه فوريه به علت حمله شورشيان، از اواخر سپتامبر يا اوايل اکتبر 2016.

11- وزير انرژي امارات متحده عربي اعلام کرد نشست غيررسمي اعضاي اوپک در الجزاير بيش از آن‌که جنبه تصميم‌گيري داشته باشد، مشورتي است.

12- روسيه اعلام کرد در صورتي در نشست غير رسمي اوپک در الجزاير حضور مي يابد که اعضاي اين سازمان بر تعيين سقف توليد نفت به اجماع رسيده باشند. يك منبع روسي به رويتر گفت نماينده اين کشور قرار است در مجمع بين المللي انرژي حضور يابد، اما وي ممکن است در نشست غيررسمي اوپک که در حاشيه اين مجمع برگزار مي‌شود شرکت نکند.

13- كاهش خالص وضعيت خريد بورس بازان در بازار نايمكس، در هفت روز منتهي به 20 سپتامبر در بازار نايمكس خالص وضعيت خريد بورسبازان در بخش آتي‌هاي نفت خام به مقدار 41841 قرارداد كاهش يافت و خالص وضعيت خريد آنها به 128554 قرارداد رسيد.

14- افت شاخص‌هاي سهام در آمريكا



15- بانك كرديت سوئيس در گزارشي اعلام كرد كه تا پايان فصل اول و دوم 2017 انتظار نداريم كه عوامل بنيادي بازار باعث افزايش قيمت به بيش از 50 دلار در بشكه شود.

16- معاون وزير انرژي روسيه گفت كه توليد نفت اين كشور به ركورد جديد 11.75 ميليون بشكه در روز رسيده است. البته تحليل گران ميگويند كه اين سطح توليد مقطعي بوده و پايدار نخواهد بود. 


تقويت كننده:
1- كاهش سطح ذخيره سازيهاي نفت خام آمريكا براي سومين هفته متوالي، در هفته منتهي به 16 سپتامبر سطح ذخيره‌سازيهاي نفت خام آمريكا با 6.2  ميليون بشكه كاهش به 504.6  ميليون بشكه رسيد، اين در حاليست كه پيش‌بيني مي‌شد كه 3.4 ميليون بشكه افزايش يابد. البته نسبت به سال گذشته در همين مقطع زماني به مقدار 50.6  ميليون بشكه بالاتر است.نمودار3. سطح هفتگي ذخيره سازيهاي نفت خام آمريكا(ميليون بشكه)

 2- در پي تصميم فدرال رزرو مبني بر عدم تغيير نرخ بهره، ارزش دلار كاهش يافت و به تقويت قيمت نفت انجاميد.

3- اعتصاب كارگران نفتي در نروژ.

4- آتش سوزي در پايانه نفتي راس التنوره عربستان سعودي، البته آرامکو در بيانيه اي اعلام کرد که آتش‌سوزي در تاسيسات صادرات نفت راس التنوره در سواحل خليج فارس، تاثير منفي بر فعاليت آن نداشته است و به سرعت مهار شده است.

5- حمله مجدد شورشيان به تاسيسات نفتي در دلتاي نيجر.

6- انتشار پيشنهاد  عربستان به ايران مبني بر كاهش توليد به شرط ثابت ماندن توليد ايران در سطح کنوني سه ميليون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز، اين خبر از اين جهت باعث تقويت قيمت شد كه پيش‌بيني شد اگر ايران با پيشنهاد رياض موافقت کند، متحدان عربستان در منطقه و اوپك از جمله امارات متحده عربي، قطر و کويت هم در کاهش توليد مشارکت کنند. 
 
 
منبع: موسسه مطالعات بین الملی انرژی
چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 14973
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *