۰
۱
دلپریش پرده از واقعیت برداشت

عددسازی رویایی نفت لو رفت

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت متوسط هزینه سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید هر بشکه نفت را در میادین خشکی قدیمی ۲۰ هزار دلار و در میادین دریایی جدید ۴۰ هزار دلار اعلام کرد.
عبدالمحمد دلپریش - عصر نفت
عبدالمحمد دلپریش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، عبدالمحمد دلپریش با بیان اینکه محاسبات مربوط به هزینه سرمایه‌گذاری برای تولید نفت خام در بازه‌ای از دقت انجام می‌شود، گفت: این بازه از 40 درصد شروع می‌‌شود. وقتی پروژه‌ای در شرکتی ایجاد می‌شود چون ابعاد فنی آن مطالعه نشده است ممکن است هزینه‌ها تا 40 درصد بالا و  پایین شود.

وی افزود: وقتی مطالعه مقدماتی انجام می‌شود دقت به 10 تا 15 درصد می‌‌رسد و وقتی به مناقصه می‌رود محاسبات هزینه‌ها دقیق‌تر می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ادامه داد: بعضی از طرح‌هایی که در برنامه ششم دیدیم در حال اجرا هستند و هزینه‌های آنها مشخص است، برای بخشی از آنها مطالعه مقدماتی انجام شده است و برای بعضی تازه شرح نیاز و برآورد اولیه تهیه شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ملاک و معیار برای متوسط هزینه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید یک بشکه نفت گفت: اگر مخزن جدید و green field یا قدیمی و Brown field باشد اعداد با هم متفاوت است.

دلپریش اضافه کرد: در میادین جدید یا green field چون باید تاسیسات جدید ایجاد شود در حال حاضر نزدیک 30 هزار دلار در هر بشکه در خشکی هزینه خواهد داشت. طبیعتا این هزینه در دریا بیشتر و بین 30 تا 40 هزار دلار در هر بشکه است.

وی ادامه داد: در میادین قدیمی یا Brown fieldها هزینه‌ها کمتر است و چون تاسیسات، زیرساخت، آب، برق و امثال آن را در اختیار داریم هزینه سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید هر بشکه نفت در خشکی 20 هزار دلار است.

این مدیر ارشد شرکت ملی نفت افزود: این هزینه برای بازسازی تاسیسات، حفر چاه جدید، استفاده از فناوری‌های جدید و امثال آن صرف می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: با این حال خود ما به این نوع محاسبات اعتقاد نداریم و به این مشکل محاسبه نمی‌کنیم؛ چنانکه ما براساس برآورد خود پروژه و مطالعات و امثال آن هزینه‌های تولید را محاسبه می‌کنیم چرا که به عنوان مثال بعضی میادین تعداد کمی چاه دارد، تاسیسات بزرگی نیاز ندارد یا برخلاف آن در بعضی میادین مانند آزادگان باید تعداد زیادی چاه حفر شود چون میزان تولید هر چاه کم و حداکثر 2 تا 3 هزار بشکه در روز است.

وی تاکید کرد: این محاسبات به هر میدان بستگی دارد و میدان به میدان متفاوت است.

مسئولان وزارت نفت میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای صنعت نفت را اعدادی بین 100 تا 200 میلیارد دلار اعلام کرده‌اند، به گونه‌ای که حداقل سرمایه‌گذاری مورد نیاز اعلام شده برای بالادست نفت و گاز بین 100 تا 120 میلیارد دلار اعلام شده است. به عنوان مثال علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به نیاز شرکت ملی نفت ایران به حداقل 100 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری برای تحقق هدف های توسعه ای این شرکت در برنامه های ششم توسعه، گفته است: «بررسی های ما نشان می دهد 80 درصد این سرمایه باید از خارج کشور تامین شود.»

با این وجود محاسبه بر اساس میزان سرمایه‌گذاری اعلام شده برای تولید هر بشکه نفت نشان می‌دهد برای افزایش 1 میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران بین 20 تا حداکثر 40 میلیارد دلار خواهد بود. با توجه به اینکه بخش اعظم افزایش ظرفیت تولید نفت ایران در میادین کم‌ریسک خشکی برنامه‌ریزی شده است به نظر نمی‌رسد برای تحقق این هدف به بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول 5 سال برنامه ششم نیاز باشد که سهم سرمایه‌گذاری در هر سال با این سناریو به 6 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

منبع : فارس
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 15015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ژنرالهای دروغگو
Iran, Islamic Republic of
بابا والا به پیر به پیغمبر دروغ میگن اینا :: هزینه واقعی برای تولید هربشکه نفت در ایران خیلی کمتر از این مقادیر هست . در واقع اینها دارند یک دروغ بزرگ گوبلزی را به خورد مجلس و نهادهای مسئول می دهند :: آقای ژنرال دروغگو ، بنا بر مقادیر معتبر در منابع بین المللی ، هزینه متوسط تولید هربشکه نفت در ایران سیزده دلار هست که از این مقدار هفت دلارش هزینه عملیاتی هست و شش دلار هزینه سرمایه ای ::: مقامات مسئول ، نمایندگان مجلس ، کمیسیون انرژی مجلس لطفا" مبانی این محاسبات و عددهای دروغین گروهبان رو درخواست کنید . چطور به همچین عددهایی رسیدند ؟ چرا مرکز پژوهشهای مجلس سکوت مرگبار گرفته در مورد این اعداد دروغین ؟ براساس همین اعداد دروغین اومدند گفتند که نیاز به سرمایه گذاری خارجی و وامهای کلان ارزی داریم :: همه اش دروغ و غیرکارشناسی است ::