۰

تصمیم جدید نفتی روی میز شورای نگهبان

در صورتی که مجموع درآمدهای نفتی کشور در سال ۹۵ بالغ بر ۴۵میلیارد دلار باشد، سهم مناطق محروم از درآمدهای نفتی کشور با تأیید شورای نگهبان با رشد یک‌درصدی ۴۵۰میلیون دلار افزایش خواهد یافت.
مناطق محروم سیستان
مناطق محروم سیستان
به گزارش ميزنفت ، در حالی که تاکنون سهم مناطق محروم از درآمدهای نفتی کشور 2 درصد بود، دولت و مجلس طرحی را بررسی و تصویب کردند تا این سهم به 3 درصد افزایش یابد.

در صورتی که متوسط قیمت نفت در سال 95 را 50 دلار در هر بشکه در نظر بگیریم و میزان صادرات روزانه کشور در سال جاری به‌طور متوسط 2.5 میلیون بشکه در روز باشد، مجموع درآمدهای نفتی کشور در سال 95 بالغ بر 45 میلیارد دلار خواهد بود، در این صورت، افزایش یک‌درصدی سهم مناطق محروم از درآمدهای نفتی کشور به‌معنای رشد 450 میلیون دلاری بودجه اختصاصی به این مناطق است.

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: "مجلس برای رشد و توسعه استان‌های محروم مصوبه‌های خوبی دارد که یکی از آنها افزایش سهم استان‌های محروم از درآمد نفت است. سهم دودرصدی مناطق محروم از درآمدهای نفتی به‌تازگی به سه درصد تبدیل شده که هدف آن کمک به استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد است که محروم و دارای منابع و ذخایر نفتی هستند. هم‌اکنون مراحل پایانی این طرح در شورای نگهبان در حال طی شدن است".

باید دید در صورت موافقت شورای نگهبان با این مصوبه، آیا اجرای آن از ابتدای مهرماه خواهد بود یا عطف به ماسبق شده و کلیه درآمدهای نفتی کشور در طول سال 95 را شامل می‌شود. در صورتی که کلیه درآمدهای سال 95 مشمول این مصوبه قرار گیرد، به‌جای آنکه 900 میلیون دلار از درآمدهای نفتی کشور در سال جاری صرف آبادانی مناطق محروم شود، یک میلیارد و 350 میلیون دلار آن به این امر اختصاص می‌یابد.




منبع : تسنیم
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب: 15100
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *