۰

تلاش برای رکوردزنی در خام‌فروشی به "ثمن بخس"

مسئولین وزارت نفت در آخرین اقدام خود برای حمایت از قراردادهای جدید نفتی و افزایش خام فروشی، استنادی نادرست به سخنان رهبر انقلاب را پیش گرفته‌اند، در حالی که امام خامنه ای بارها فروش مستقیم نفت خام را نهی فرموده‌اند.
پول نفت - عصر نفت
پول نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نگاهی گذرا به آخرین جدول میزان ذخایر و تولید نفت به خوبی نشان می‌دهد کشورهای در حال توسعه و عقب افتاده همچنان به خام فروشی ادامه می‌دهند. در بند 15 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز مورد تاکید قرار گرفته است. نکته‌ای که در تضاد با افزایش خام فروشی تلقی می‌شود.

رهبر انقلاب در تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی، مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی را به عنوان یکی از اهداف راهبردی این سیاست معرفی کرده اند. ایشان همچنین در دیدار مسولین نظام با رهبر انقلاب بر لزوم تبدیل نفت به موادی با ارزش افزوده بیشتر تأکید ویژه داشتند و بیان داشتند که ما باید در تولید فرآورده های نفتی اقدام‌های جدی تری را انجام دهیم.

از منظر اقتصاد مقاومتی به عقیده مسعود درخشان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مهمترین علت نابسامانی های اقتصادی موجود چیزی جز خام فروشی نبوده است و خام فروشی منطقاً نتیجه اش خام اندیشی است.

در نقطه مقابل خام فروشی، پالایشگاه‌سازی و تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی و با ارزش‌تر است که این موضوع یکی از استراتژی‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. جالب آن  است که آمریکا و اروپا به تنهایی 50 درصد ظرفیت پالایشی جهان را دارا هستند در حالی که این رقم در منطقه خاورمیانه به عنوان قطب اصلی تولید نفت جهان کمتر از 8 درصد است. ایران نیز با ظرفیت پالایشی 1.8 میلیون بشکه، بیش از 50 درصد تولید نفت خود را در شرایط غیرتحریمی، صادر می‌کند.

با این وجود اوایل شهریور ماه 95 نیز وزیر نفت افزایش تولید و صادرات نفت خام را از مهمترین دستاوردهای برجام برشمرده است. حمایت از خام فروشی مسئولین وزارت نفت به این نقطه ختم نشده و در روزهای اخیر مدیرعامل شرکت ملی نفت در هفدهمین همایش سراسری بسیج وزارت نفت اظهار داشته است که تولید نفت خام باید به 5.7 میلیون بشکه در روز برسد و راه‌حل آن هم استفاده از قراردادهای جدید نفتی است. جالب آن است که وی برای توجیه این حرف، متوسل به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب شده اما مشخص نیست که افزایش تولید و رشد فروش نفت خام بر مبنای کدام سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.

حال سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چرا با وجود ارزش افزوده پایین فروش مستقیم نفت خام، سرمایه‌گذاری برای توسعه شتابان ظرفیت پالایشی کشور به جای سرمایه‌گذاری برای استخراج و خام فروشی نفت در دستور کار مسئولین نفتی قرار نمی‌گیرد؟

مقام معظم رهبری در آبان ماه سال 1382 در دیدار با کارگزاران نظام‌ فرمودند "اگر این نفتی که دست کشورهای این منطقه است، در دست اروپاییها بود و بنا بود آنها به شما مردم ایران و مردم سایر کشورهایی که امروز نفت تولید میکنند، بفروشند، برای هر استکانش جانِ شما را میگرفتند! حالا میلیونها بشکه را به قیمت ثمن‌بَخس میخرند و پولی که بابت آن میدهند، مثل ندادن است."





منبع : تسنیم
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 15111
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *