۰

4 اولویت کاری "کیان ارثی"

مدیرعامل جدید شرکت ملی نفتکش ایران با توجه به شرایط حساس فروش نفت خام ایران در بازارهای جهانی نسبت به سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، با چهار اولویت کاری روبه رو است.
نفتکش - عصر نفت
نفتکش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، محمدرضا کیاشمشکی - روز گذشته با تصمیم اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران، «علی اکبر صفایی» از سمت مدیرعاملی این شرکت برکنار شد و «سیروس کیان ارثی» جایگزین وی شد.

با توجه به شرایط حساس فروش نفت خام ایران در بازارهای جهانی، در حالی که ایران بازارهای جدیدی را نسبت به فاصله سالهای 2011 تا 2015 در دست گرفته و سیاست های شرکت ملی نفت ایران بر افزایش عرضه نفت خام و رشد گستره عرضه است، «کیان ارثی» با 4 اولویت کاری در شرکت ملی نفتکش ایران روبه رو است.

1. هماهنگی بیشتر برنامه ها با شرکت ملی نفت ایران

شرکت ملی نفتکش ایران در زمان مدیریت عاملی «علی اکبر صفایی» 12 نفتکش خود را به شرکت های خارجی اجاره داد و اعلام کرد که تا پایان سال 95 تعداد نفتکش های این شرکت که به اجاره شرکت های خارجی درمی آید افزایش خواهد یافت. در عین حال شرکت ملی نفت ایران در مکاتباتی که با شرکت ملی نفتکش انجام داد از عدم کافی بودن ناوگان این شرکت برای پوشش برنامه های صادرات نفت خام ایران خبر داد. از اینرو، «کیان ارثی» باید برنامه های توسعه ای این شرکت ملی خصوصی سازی شده را با شرکت ملی نفت ایران بیش از پیش هماهنگ کند.

2. چاره اندیشی برای بلندمدت شدن و استحکام حقوقی قراردادهای بیمه نفتکش های ایرانی

چندی پیش اعلام شد که بیمه تمامی نفتکش های ایرانی از سوی شرکت های معتبر بین المللی انجام شده و مشکلی برای تردد آنها از لحاظ مسائل بیمه ای وجود ندارد. اما خبرهایی ناشی از کوتاه مدت بودن برخی قراردادهای بیمه ای نفتکش های ایرانی و همچنین کارشکنی برخی نهادهای اروپایی در حذف این قراردادهای بیمه ای به صورت غیررسمی مطرح است که این مسئله مسئولیت دوم «کیان ارثی» را در زمینه توجه به انعقاد قراردادهای بیمه ای LONG TERM و محکم به لحاظ بندهای حقوقی نشان می دهد.

3. توجه به ظرفیت های داخلی برای گسترش ناوگان نفتکش های ایرانی

شرکت ملی نفتکش ایران نیازمند به روزسازی برخی تجهیزات و گسترش ناوگان است که در این زمینه از یک طرف کمترین هماهنگی با شرکت های داخلی و از طرفی دیگر انجام مذاکرات با شرکت های خارجی مورد توجه این شرکت بوده که مسئولیت بعدی «کیان ارثی» در راستای توجه بیشتر به توان داخلی در راستای تحقق اهداف سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی است.

4. برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از ظرفیت های سوآپ و بانکرینگ

بانکرینگ خلیج فارس سالهاست که صنعتی سودآور برای کشورهای عربی حاشیه این خلیج است و ایران به اندازه ظرفیت های خود نتوانسته از این بازار پررونق تردد کشتی ها استفاده کند. همچنین در شرایطی قرار داریم که مذاکرات گسترده ای برای از سرگیری سوآپ نفت خام در حال انجام است. «کیان ارثی» می تواند با هوشمندی از شرایط بکر موجود برای استفاده بیشتر از ظرفیت های سوآپ و بازار بانکرینگ بهره بگیرد.

شرکت ملی نفتکش ایران، تنها شرکت غیردولتی است که با وجود غیردولتی بودن، از شرکت های استراتژیک و ملی در اقتصاد کشور محسوب می شود چرا که تمامی فروش نفت خام ایران از سوی این شرکت انجام شده و با وجود واگذاری سهام آن به صندوق بازنشستگی کشوری، شستا و ... هنوز همچون گذشته که یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بوده، باید تمامی فعالیت های خود را با هماهنگی مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران انجام دهد.

«سیروس کیان ارثی» مدیرعامل جدید این شرکت که سابقه نمایندگی شرکت ملی نفت ایران در شرکت نیکو و ریاست برنامه‎ریزی صادرات نفت خام امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران را در کارنامه دارد، بیش از هر فرد دیگری ضرورت تعامل مستمر این شرکت با امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران را درک می کند. 

برخی کارشناسان هنوز در خصوص چرایی واگذاری شرکت ملی نفتکش ایران به بخش خصوصی انتقادهایی را مطرح می کنند اما به هر صورت این شرکت با تصمیم مسئولان دولت وقت و برنامه ریزی سازمان خصوصی سازی به صورت قانونی واگذار شده و اکنون با وجود ملی بودن، سهامدارانی غیردولتی دارد که گاهاً تصمیم هایی نیز در سطح سهامداران آن اتخاذ می شود که مورد نقد مدیران شرکت ملی نفت ایران است.

به نظر می رسد، برکناری «علی اکبر صفایی» و انتصاب «سیروس کیان ارثی» بیشتر با هدف افزایش تعامل شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت ملی نفت ایران بوده است.


منبع : تسنیم
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 15173
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *