۰

نفت 50 تا 55 دلاری برای بودجه 96

دکتر منصور معظمی معتقد است دولت باید در سال آینده نرخ ارز را تک نرخی کند، هزینه هایش را کاهش دهد و صادرات غیرنفتی را تقویت کند
دکتر منصور - عصر نفت
دکتر منصور - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، بودجه شاهرگ حياتي دولت است و دولت تمام فعاليتهاي مالي خود، اعم از كسب درآمد و پرداخت هزينه ها براي اجراي برنامه هاي متعدد و متنوع را در چارچوب قانون بودجه انجام مي دهد. بودجه آيينه تمام نماي همه برنامه ها و فعاليت هاي دولت بوده و نقش بسيار مهم و حياتي در توسعه اقتصادي ملي ايفا مي نمايد.

در این بین کارشناسان معتقدند غالب تمرکز  دولت یازدهم در تعیین استراتژیهای اقتصادی و توسعه دیپلماسی اقتصادی در کنار بهبود انضباط مالی و پولی بوده است و  بخشنامه بودجه سال 96 نیز در همین جهت در مهرماه سال جاری به دستگاههای اجرایی کشور ابلاغ شد. این در حالی است که  بسیاری از برنامه های سالهای قبلی دولت در محاق تحریمها قرار داشت. به نظر می رسد سال 96 به لحاظ استراتژی اقتصادی به نوعی بسترسازی برای برنامه های آتی دولت تدبیر و امید باشد. در این باره نظر منصور معظمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران را در گفتگو با اگزیم نیوز می خوانید.

دکتر منصور معظمی شرایط اقتصادی سال 95 را به نسبت سال قبل از آن بهتر ارزیابی کرد و گفت: بودجه سال 1395 به لحاظ آمار و ارقام وضعیت بهتری به نسبت سال قبل از آن دارد و به جهت اتفاقات بعد از برجام و فراهم آمدن شرایط مساعدتر به لحاظ اقتصادی، درآمد مردم اندکی افزایش پیدا کرده است.

وی رشد اقتصادی مناسبی را برای سال 96 و 97 پیش بینی کرد و افزود: در واقع سال 95 به نوعی بستر سازی برای سالهای بعد است و پیش بینی می شود که امسال رشد 6-5 درصدی را داشته باشیم که در مقایسه با سال قبل که کمتر از 1 درصد بوده، نشان خوبی از یک تحول اقتصادی است.

معظمی کوچک سازی دولت را مهمترین اقدام در ساختار دولت دانست و اظهار داشت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که دولت هزینه های خودش را کم کند.در حال حاضر دولت بسیار فربه است و هزینه های جاری بسیار بالایی را دارد و عملا هر چه در می آورد خرج حقوق و مزایای کارکنانش می کند. این رقم بسیار بزرگ است از طرفی به دلیل زیاد بودن عائله دولت میزان پرداختی به کارکنان دولت عدد بزرگی نیست و کارمندان دولت با مشکلات زیادی مواجه هستند.دولت با کوچک شدن چالاک شده و عملکرد بهتری خواهد داشت.

منصور معظمی گفت: تاکید همه کارشناسان بر سرمایه گذاری در بخش هایی است که ارزش افزوده بالایی دارند. مثلا نفت یکی از صنایع پیشران است که توسعه آن قطع یقین منجر به انتفاع سایر بخش های اقتصاد می گردد. وی از  صنایع خودرو نیز یعنوان صنایع دارای  ظرفیت بالا در رشد اقتصادی نام برد و گفت: صنایع خودرو، تحقیقات و خدمات بخش هایی است که باید از نظر دور نشوند.

معظمی افزود: نفت و دلار در بودجه تعیین کننده هستند و همیشه تحت تاثیر قیمت نفت شاهد نوسانان اقتصادی بوده ایم با این حال شخصا قیمت 55-50 دلار را برای بودجه منطقی و مناسب می دانم.

معاون سابق وزیر نفت پیش بینی کرد که در صادرات نفت خام شاهد افزایش باشیم و ادامه داد: سال آینده افزایش صادرات گاز، نفت و میعانات گازی خواهیم بود و در زمینه صادرات غیر نفتی نیز رشد را تجربه می کنیم. اینها همه نشانه های مثبتی است که شاهد آن هستیم.

وی صادرات را مستلزم به کار گیری مکانیزم های خاص و مداوم دانست و گفت: برای افزایش صادرات می توان از تشویق صادرات، تک نرخی شدن ارز و ارائه تسهیلات و دیگر حمایت های ویژه صادرات بهره جست. دولت مصمم است توجه بیشتری به صادرات غیر نفتی داشته باشد. تراز مثبت تجاری در پنج ماهه نخست سال جاری شاهد این مدعاست و حتمن در ماههای باقیمانده از سال نیز ادامه همین روند در صادرات غیر نفتی خواهیم بود.


منبع : اگزیم نیوز

 
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 15175
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *