۰
۱۵
زیرکی روحانی در ترمیم کابینه

بازی سیاسی دولت در تغییر وزرا

بی توجهی وزارت نفت و دولت به خواسته های کارکنان صنعت نفت بخوبی نشان می دهد مردم کشور به درک خوبی از سیاست و بازی های سیاسی رسیده اند و نمی توان آنها را با تغییرات نمادین و غیر ضروری سرگرم کرد. بدون تردید اگر دولت به توصیه همقطاران خود نیز توجه می کرد تغییر در بدنه اقتصادی کشور و بویژه وزارت نفت را عملی می کرد تا با فشار بیشتر مواجه نشود.
بازی سیاسی دولت در تغییر وزرا - میز نفت
بازی سیاسی دولت در تغییر وزرا - میز نفت
ميزنفت شمارش معکوس برای پایان کار دولت یازدهم آغاز شده است؛ بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم گذشت ولی بخش اعظمی از وعده های دولت محقق نشد و اقتصاد تبدیل به بزرگترین چالش پاستور در کشور شد. ترمیم چهره اقتصادی دولت یازدهم همان مهمی بود که در همان سال نخست توصیه شد ولی توجهی به آن شد تا در لوای بی توجهی به آن٬ وزرای فرهنگی و آموزشی و ورزشی تغییر کنند و اصل ماجرا و پاشنه آشیل های دولت به وادی خاکستری کوچ کند.

از وعده های 100 روزه تا تحول عمیق فضای اقتصادی کشور از جمله وعده های دولت بود که به گفته بسیاری از کارشناسان محقق نشد و همین بار روانی و «انتظار سازی» برای مردم جهت بهتر شدن شرایط٬ کار را برای حسن روحانی سخت کرد.

چند دستگی شدید در تیم اقتصادی دولت و دور شدن دولت از برنامه خود موجب شد تا گمانه زنی ها درباره تغییر وزرای اقتصادی افزایش یابد و چهره های بسیاری برای رفتن و چهره های دیگر برای آمدن خبرساز شدند. ترمیم دولت در حوزه اقتصاد ضروری ترین اقدام دولت می توانست باشد ولی تکانی نخورد. در این احوالات یکباره وزرای آموزش و پرورش٬ فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان تغییر می کنند و تیم نا هماهنگ اقتصادی در جای خود ثابت ماند.

عده ای از تحلیلگران معتقدند این تغییرات بازی دولت در ارسال فرکانس های سرگرم کننده است که اینگونه القا شود رئیس جمهور به دغدغه ها برای ترمیم کابینه پاسخ داده است. این بازی زیرکانه درحالی انجام گرفته است که هیچ فردی به چنین تغییراتی نمی اندیشید؛ قابل خطور در اذهان نبود که رئیس دولت برای ترمیم بر وزارتخانه هایی دست گذارد که تغییرشان ضروری نبود.

گرچه برخی کارشناسان این اقدام را شبیه به تصمیمات رئیس جمهور سابق می دانند اما آنچه که مشخص است این است که این تغییرات برای رهایی از فشار منتقدان برای ترمیم کابینه است ولی در جبهه ای دیگر. دولت باید به ترمیم می پرداخت ولی بجای آنکه این ترمیم را در حوزه های مهم اقتصادی پیاده کند بر حوزه هایی دیگر و بی اثر بر جریان اقتصاد متمرکز شد.

در این میان یکی از وزارتخانه هایی که باید در فهرست تغییرات قرار می گرفت وزارت نفت بود؛ وزارتخانه ای که طی سه سال گذشته در رکود کامل کامل گرفته است که بخش اندکی آن منبعث از قیمت نفت است. تقریبا بیشتر برنامه های اصلی وزارت نفت به حالت تعطیل درآمده است و در عمل سایر بخش های اقتصادی را نیز متاثر کرده است.

بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم٬ نسبت به دوران گذشته خود دچار تحولات اساسی شده است و در همین وضعیت٬ پروژه های نفتی از جمله پارس جنوبی را به حال خود رها کرده است. همه چیز را معطل قراردادهای جدید نفتی کرده است و «هیچ» را بر نفت مماس کرده است. بنظر می رسید یکی از مهم ترین تغییراتی که باید در نفت انجام می شد جدا کردن وزیر نفت از بدنه دولت بود ولی در نهایت آنی اتفاق افتاد که کمتر کسی فکرش را می کرد.
گویا دولت قصد ندارد مسیراشتباه خود را با تغییر وزرای اقتصادی تغییر دهد و با پنهان کردن آنها زیر اتفاقات اخیر٬ مسبب مشکلات اقتصادی را وزرای برکنار شده و مستعفی می داند!

به عنوان نمونه روز گذشته جمع کثیری از کارکنان صنعت نفت در نامه ای به رئیس جمهور خواستار برطرف شدن مشکلات خود شدند و البته گفتند که فدای اهداف دولت و وزارت نفت شده اند. این نامه چند روز پس از پوست اندازی دولت منتشر شد که در بخش مهمی از آن آمده است:« آقای دکتر روحانی، با فرض اینکه حضور جناب آقای مهندس بیژن زنگنه و مدیریت کلان ایشان از جنبه ی پیشبرد اهداف دولت متبوع شما کاملا کارآمد و مفید بوده است اما نباید این واقعیت به دست فراموشی سپرده شود که این کارمندان شریف و خدوم صنعت وزین نفت هستند که نیل به اهداف والای نظام اسلامی در زمینه های اقتصادی را امکان پذیر می سازند و نادیده گرفتن مطالبات به حق این عزیزان نتیجه ای جز سرخوردگی و یاس را به دنبال نخواهد داشت.»

در این نامه مهم که یک خطر بززگ برای کشور محسوب می شود چنین نوشته شده است:« اینک که پس از بارها نامه نگاری و ارسال درخواست از سوی کارکنان صنعت نفت ، با کمال تاسف شاهد آن هستیم گوش شنوایی جهت استماع مشکلات کارکنان وجود ندارد ، این موضوع ما را بر آن داشت آخرین عریضه را حضور ریاست محترم جمهور تقدیم نماییم و امید آن داریم از سوی آن مقام موضوع به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.مزید استحضار اینکه  کارکنان صنعت نفت به نشانه اعتراض به وضع موجود و همچنین اعلام عدم رضایت عملکرد وزیر محترم نفت ، به زودی تجمع صنفی برگزار خواهند نمود. »

بی توجهی وزارت نفت و دولت به خواسته های کارکنان صنعت نفت بخوبی نشان می دهد مردم کشور به درک خوبی از سیاست و بازی های سیاسی رسیده اند و نمی توان آنها را با تغییرات نمادین و غیر ضروری سرگرم کرد. بدون تردید اگر دولت به توصیه همقطاران خود نیز توجه می کرد تغییر در بدنه اقتصادی کشور و بویژه وزارت نفت را عملی می کرد تا با فشار بیشتر مواجه نشود.
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 15263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خواست دلسوزان کشور::

عزل بیژن زنگنه
Romania
زنگنه قوی ترین وزیر در دوران بعد از انقلاب هست، معنی این نظر تون چیه ، مسایل پرسنلی قائم مقام مسئول هستند
Germany
شما که بیرون هستی چیزی نمیدونی لطفا اظهار نظر نکنید وقتی این وزیر تمام مصوبات قائم مقام رو امضاء نمی کنه فقط دنبال مصوبات منفی هست
.
Iran, Islamic Republic of
واقعا یا کور هساید یا کر .... درضمن قاییم مقام اسما قائم مقلم هستند...
Iran, Islamic Republic of
صبح بخیر
Iran, Islamic Republic of
زنگنه خود عامل ....
mo
Satellite Provider
زنگنه باعث نابودی نفت شده بایدعزل بشه
Romania
من يك اصلاح طلب هستم و در ابتداي دولت يازدهم بسيار اميدوار به بهبود اوضاع توسط زنگنه بودم اما چيزي كه امروز به آن رسيدم اينست كه زنگنه نتوانست و دوره ايشان سپري شده. تفكرات لجباز مأبانه زنگنه موجب فرصتسوزيهاي كلان شده و عملاً صنعت نفت كشورمان به حالت نيمه تعطيل در آمده
امیر
Iran, Islamic Republic of
بنده از کارمندان اقماری صنعت نفت هستم،مشکل و اعتراض ما فقط و فقط صنفی است و سیاسی نیست،کارمندان صنعت نفت فقط و فقط مطیع امر رهبری هستند و کاری به اصلاح طلب و اصولگرا ندارند،ما سربازان خط مقدم جهاد اقتصادی کشور زیر بار هیچ ظلمی نخواهیم رفت،ظلمی که به کارکنان مظلوم نفت از دولت قبل آغاز و در این دولت و وزارت مهندس زنگنه به اوج خود رسید.یا حق
محمد
Iran, Islamic Republic of
طنز جالبی بود که میگن زنگنه قوی ترین وزیره! کمتر از یک درصد پرسنل نفت از عملکرد ایشون راضی اند و هیچ وجهه خوبی نداره
ژنرال چکشیان
قوی ترین وزیر در خرابه کردن مجموعه صنعت نفت :: قوی ترین وزیر در ایجاد نارضایتی :: قوی ترین وزیر در تحمیل افراد غیر متخصص ::: :: قوی ترین وزیر در واردات بنزین :: قوی ترین وزیر در کاهش قیمت نفت :: قوی ترین وزیر در تحمیل جرایم دادگاههای بین المللی به ایران :: :: قوی ترین وزیر در برخورد چکشی با منتقدان قراردادهای نفتی :: قوی ترین وزیر در افزایش سن بازنشستگی !!!! :: قوی ترین وزیر در دور زدن قوانین کشور و سرپیچی و دهن کجی به قوانین مصوب مجلس :: قوی ترین وزیر در تعطیل کردن پروژه ها :: :: قوی ترین وزیر در خواباندن پروژه ستاره خلیج فارس :: قوی ترین وزیر در امنیتی کردن ساختمان شرکت ملی نفت ! ::: قوی ترین وزیر در کاهش مزایای نفتی ها
ارشيا
Iran, Islamic Republic of
قوى ترين وزير نفت كسى نبود جز مهندس نوذرى،زنگنه كه بقول خودش ژنرال نفتى بود،در حد سرجوخه هم نبود و باعث نابودى و تعطيلى كل صنعت نفت و به ويژه نابودى شركت حفارى شمال شد
البته ژنرال فعلی که کلا" حفاری شمال رو آباد کرد !! خخخخخخخ : حمام آفتاب نیروهای کره ای روی سکوی امیرکبیر عجب حالی میده . سپردن قرارداد اون دکلها به یک شرکت تامین غذا هم از مصادیق"اوستاکار بودن" ژنرال بوده است ! : اخراج نیروهای ایرانی هم از مصادیق "اوستاکار بودن" حساب میشه
علی
Iran, Islamic Republic of
اگرخواهان تغییروزیرنفت هستیدوقت خودراتلف نکنیدوبرای آقای روحانی رنجنامه ننویسیدسوراخ دعاآقای هاشمی رفسنجانی است حی علی الدعا
نادر
Russian Federation
آقای روحانی با عملکرد وزرای نفت و صنعت باید انتخاب مجددش را در خواب ببیند جز اینکه انتصابش کنند