۰

واکنش نفت به موضع جدید عراق

قیمتهای نفت در معاملات آسیایی روز دوشنبه بدنبال درخواست عراق برای معاف شدن از کاهش تولید و به خطر افتادن دورنمای توافق فریز تولید اوپک، با کاهش روبرو شد.
قیمت نفت - عصر نفت
قیمت نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نفت خام سبک و شیرین آمریکا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک، ۵۰.۵۵ دلار در هر بشکه معامله شد که ۳۰ سنت یا ۰.۶ درصد نسبت به معاملات قبلی کاهش داشت. نفت برنت برای تحویل در دسامبر در بازار لندن ۲۴ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۵۱.۵۴ دلار قرار گرفت.

مقامات نفتی عراق اظهار کرده اند نمی خواهند تولیدشان را که در حال حاضر به ۴.۷۷ میلیون بشکه در روز می رسد، کاهش دهند. به گفته گائو جیان، تحلیلگر انرژی در "اس سی آی اینترنشنال"، عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی است و بدون حمایت این کشور، دستیابی به توافق برای محدود نگه داشتن تولید و تثبیت بازار برای این سازمان دشوارتر می شود.

این خطر وجود دارد که امتناع عراق باعث شود سایر تولیدکنندگان خواستار معافیت مشابه شوند.

محققان ANZ Research عنوان کرده اند موضع اخیر عراق احتمالا قیمتهای نفت را تحت فشار قرار می دهد. افزایش اختلاف نظر در اوپک ممکن است مشارکت روسیه در توافق فریز تولید را پیچده کند. روسنفت که بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه است، اخیرا اعلام کرده است ظرفیت لازم برای افزایش تولید در صورت نیاز را دارد و تنها در صورتی که دولت دستور دهد، تولیدش را محدود خواهد کرد.

اعضای اوپک قرار است ۳۰ نوامبر برای مذاکره درباره سهمیه تولید در وین مذاکره کنند با اینهمه بسیاری از ناظران بازار با توجه به سابقه بد بعضی از اعضای این سازمان در رعایت سهمیه تعیین شده، نسبت به اجرایی شدن توافق فریز تولید تردید دارند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، عامل دیگری که قیمتهای نفت را تحت فشار قرار داده است، افزایش شمار دکلهای حفاری نفت فعال در آمریکاست. گروه صنعتی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت با ۱۱ حلقه افزایش، به ۴۴۳ حلقه رسیده است.

شمار دکلهای حفاری معیاری برای سنجش فعالیت صنعت نفت است. شمار دکلها در اکتبر سال ۲۰۱۴ به ۱۶۰۹ حلقه افزایش یافت اما ریزش بی‌سابقه قیمتها، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را ناچار کرد فعالیتشان را کاهش دهند. اکنون که قیمتهای نفت به مرز ۵۰ دلار رسیده است، این تولیدکنندگان تشویق شده اند فعالیتشان را گسترش دهند و این روند ظاهرا ادامه دارد.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 15318
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *