۰
نگاه ها به اقیانوسیه معطوف می شود

استرالیا؛ سلطان جدید بازار LNG دنیا

با مطرح شدن نگرانی هایی در مورد کمبود ذخایر گاز این کشور در درازمدت، تاخیر در راه اندازی همه طرح های در دست اجرا، نامشخص بودن زمان آغاز به کار آنها همراه با دشواری رقابت با تولیدکنندگان ال ان جی دنیا در انعقاد قراردادهای جدید و کاهش قیمت نفت به عغنوان رقیب اصلی گاز طبیعی، رهبران استرالیا برای رهبری این بازار، راه دشواری در پیش خواهند داشت.
ال ان جی - عصر نفت
ال ان جی - عصر نفت
ميزنفت/ دولت استرالیا با سرمایه گذاری هنگفت در طرح های تولید و صادرات ال ان جی امیدوار است تا در آینده ای نزدیک به رهبر بعدی بازار ال ان جی دنیا تبدیل شود.

در ابتدای قرن حاضر، ظرفیت تولید ال ان جی استرالیایی ها 16.3 میلیون تن در سال بود. اما این کشور در نظر دارد تا در پایان دهه کنونی، ظرفیت تولید ال ان جی خود را به 85 میلیون تن افزایش دهد. دو پروژه نخست ال ان جی استرالیا در سال های 2006 و 2012 میلادی راه اندازی شده و با تکمیل هفت پروژه دیگر در افق سال 2017 میلادی، استرالیا می تواند با پیشی گرفتن از قطر و مالزی، به رهبر این صنعت تبدیل گردد. هم اینک این کشور از ظرفیت تولید 24.3 میلیون تن ال ان جی برخوردار بوده و فاصله زیادی تا قطر با دارا بودن 77 میلیون تن ظرفیت دارد.

استرالیا در نظر دارد تا در سه سال فرارو، ظرفیت تولید ال ان جی خود را سه برابر نماید. هرچند سرمایه گذاران از اوج گیری دستمزد منابع انسانی و قیمت تجهیزات، تاخیر در ساخت تاسیسات و رشد تولید رقبا به ویژه در روسیه،آسیای میانه، ایالات متحده، گینه نو و آفریقا بیمناکند.

بازار انرژی آسیا در کانون توجه طرح های تولید ال ان جی استرالیا قرار داشته و با راه اندازی طرح های جدید، درآمد صادرات گازهای مایع شده میادین گازی استرالیا سه برابر شده و از مرز 40 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. در سال 2013 میلادی، درآمد فروش ال ان جی استرالیا 14 میلیارد دلار بوده است. این عدد در سال 2006 میلادی، 5.22 میلیارد دلار اعلام گردیده است.


*بازار انرژی آسیا در کانون توجه
قیمت ال ان جی در آسیا بیش از همه مناطق دنیا و حدود 16 دلار برای هر یک میلیون بی تی یو است. سرمایه گذاری هنگفت 60 میلیارد دلاری شرکت های نفتی در طرح های ال ان جی استرالیا در سال گذشته نشان می دهد که آینده این صنعت، درخشان خواهد بود. هم اینک، در مجموع 200 میلیارد دلار پروژه در بخش های اکتشاف، تولید و صادرات ال ان جی در این کشور در حال اجرا است.
 

*سایه سنگین افزایش هزینه ها
در سال های اخیر، همه پروژه های تولید ال ان جی استرالیا با افزایش هزینه ها روبرو شده اند. پروژه گورگون به عنوان بزرگترین و پرهزینه ترین طرح در حال ساخت استرالیا با 54 میلیارد دلار سرمایه گذاری، در صدر این فهرست قرار دارد. ما از سال 2009 میلادی تاکنون در چند نوبت شاهد افزایش بودجه این طرح بوده ایم.

در این طرح، سالانه شاهد تولید 15 میلیون تن ال ان جی در سال خواهیم بود. شرکت شورون نیمی از سهام طرح را در اختیار دارد و شرکت های اکسون موبیل و شل هر کدام 25 درصد از سهام باقیمانده را در اختیار دارند. در سال 2009 میلادی، بودجه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه 37 میلیارد دلار اعلام شده بود، اما این عدد هم اینک به 54 میلیارد دلار افزایش یافته است.

زمان راه اندازی پروژه گورگون نیز به سال های 2016 تا 2018 میلادی موکول شده است. پروژه های ویت استون و پریلود نیز شرایط کم و بیش مشابهی دارند و زمان بهره برداری از آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. فراموش نکنید که با کاهش قیمت نفت خام در یک سال اخیر، فروشندگان ال ان جی نیز باید با انعطاف بیشتری در مذاکرات فروش محصول خود حاضر شوند.
 

*سایه تردید بر سر بازار ال ان جی
با گسترش طرح های اکتشاف و تولید گاز طبیعی، نگرانی های زیادی در مورد آثار زیست محیطی این پروژه های عظیم وجود دارد. در سال های اخیر، طرح های اکتشاف منابع شیل در این جزیره بزرگ آغاز گردیده و عملیات شکست هیدرولیک در نقاط مختلف آن، آغاز شده است. کشاورزان و حامیان محیط زیست اعلام نموده اند که مواد سمی و شیمیایی تزریق شده در این عملیات در منابع آب زیرزمینی و آشامیدنی کشورشان یافت شده است.

ایجاد زیرساخت های انتقال گاز طبیعی، ساخت پایانه های عظیم بارگیری ال ان جی و نصب هزاران کیلومتر لوله در بستر آب های استرالیا می تواند آثار زیست محیطی ناگواری به همراه آورد. تپه های مرجانی از دیگر بخش هایی است که در معرض تهدید قرار دارد. رهبران یونسکو نیز بارها نسبت به از بین رفتن گنجینه های زیست بوم دریایی استرالیا هشدار داده اند.

در همین حال، شهروندان استرالیایی از بالا رفتن قیمت گاز طبیعی عرضه شده در کشورشان بیمناکند. صنعت ال ان جی صادرات محور بوده و با توجه به هزینه های هنگفت ساخت این پروژه ها و قرار گرفتن میادین گازی در آب های عمیق، قیمت تمام شده گاز طبیعی بالا خواهد بود.
 

*استرالیا از قطر پیشی می گیرد
گوي بروگي، مدير بخش ال ان جي شركت توتال مي گويد: بايد از استراليا به عنوان قطر دوم نام ببريم، چرا كه به دنبال توقف توسعه طرح هاي ال ان جي قطر در پنج سال گذشته، استراليا از شانس كسب جايگاه نخست اين تجارت برخوردار شده است.

فردريك ديباخ، معاون مدير شركت جي دي اف سوئز، كه در زمينه مطالعه بازار ال ان جي فعاليت مي كند، معتقد است: دنياي ما همچنان به افزايش ظرفيت توليد ال ان جي نياز دارد تا بازار اين محصول، در ميانه هاي دهه كنوني از ثبات برخوردار گردد.

رشد سريع ظرفيت توليد ال ان جي استراليا بيش از همه با هدف تامين تقاضاي قاره بزرگ آسيا در دست اجراست، چرا كه بازارهاي جذاب اين منطقه، در سال های آینده از بيشترين رشد تقاضا برخوردارند؛ و فراموش نكنيد كه در سايه افزايش عرضه اين محصول، قيمت آن در بازارهاي مختلف دنيا به هم نزديك خواهد شد.

كارشناسان معتقدند اگر فاجعه فوكوشيما به تعطيلي همیشگی نيروگاه هاي هسته اي ژاپن بيانجامد، بازار ال ان جي با جذابيت بيشتري توسعه خواهد يافت. هم اينك رقابت پيدا و پنهان استراليا و قطر براي انعقاد قرار دادهاي دراز مدت با مشتريان آسيايي به ويژه براي تصاحب بازارهاي جذاب چين، ژاپن، كره جنوبي و هند، تنگاتنگ تر از هميشه گرديده است. هر چند به نظر مي رسد قطري ها تا كنون به موفقيت هاي تجاري بيشتري در مقایسه با رقیب نوظهور خود، دست يافته اند.

كريستف روهل، اقتصاددان ارشد شرکت بريتيش پتروليوم مي گويد: توليد ال ان جي در سال 2030 میلادی با حجم گاز صادراتي از طريق خطوط لوله، برابر خواهد شد و راه اندازي طرح هاي توليد ال ان جي در استراليا و آفريقا، دليل اصلي اين رويداد مي باشد.

گاز طبیعی همچنان از سريع ترين رشد در بازار حامل هاي انرژي برخوردار خواهد بود و به لطف انعطاف پذيري زياد ال ان جي در مقايسه با خطوط لوله و خواست خريداران و فروشندگان آن، از جایگاه حسرت برانگیزی برخوردار گردیده است. هم اينك دوسوم طرح هاي در دست توسعه توليد ال ان جي دنیا در استراليا قرار دارد. رهبران سيدني از تغيير رويكرد چيني ها به استفاده از گاز طبیعی به جاي زغال سنگ و تلاش توكيو براي جايگزيني گاز طبیعی به جاي انرژي هسته اي حداكثر استفاده را نموده اند تا بازار آسيا را در دست گيرند.
 

*راه دشوار فرارو
اما با مطرح شدن نگرانی هایی در مورد کمبود ذخایر گاز این کشور در درازمدت، تاخیر در راه اندازی همه طرح های در دست اجرا، نامشخص بودن زمان آغاز به کار آنها همراه با دشواری رقابت با تولیدکنندگان ال ان جی دنیا در انعقاد قراردادهای جدید و کاهش قیمت نفت به عغنوان رقیب اصلی گاز طبیعی، رهبران استرالیا برای رهبری این بازار، راه دشواری در پیش خواهند داشت.
 

 
 
 
چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب: 15325
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *