۲
۴۸
یادداشتی برای کارکنان

چرا تعیین «سقف پاداش بازنشستگی» خلاف قانون است؟

وزارت نفت - عصر نفت
وزارت نفت - عصر نفت
دکتر مصطفی بهاری زاده/ در سال گذشته سازمان برنامه بودجه به عنوان متولی تهیه لایحه برنامه ششم توسعه لایحه ای را در بدنه کارشناسی خود تهیه کرد که در ان لایحه هم پاداش بازنشستگی در ازای هر سال خدمت 10 روز حقوق در نظر گرفته شده بود و هم فرمول محاسبه مستمری بازنشستگی از معدل 2 سال اخر حقوق و مزایا به 5 سال افزایش یافته بود. پس از انتشار اولیه این گزارش برای بحث های کارشناسی با توجه به حجم انتقادات و تبعات وارده به دولت و سازمان برنامه بودجه این لایحه با تغییرات و حذف این بندها  به مجلس ارائه شد.

اما متاسفانه به دلیل شایعات فراوان این بحث در بین کارکنان صنعت نفت شیوع یافت و عملا نقل مجلس روزهای کاری در ادارات صنعت نفت بود. به مرور زمان و رفت و برگشت لایحه و اختلاف دولت و مجلس در خصوص تصویب احکام کلی لایحه برنامه ششم توسعه و متن اصلی این برنامه در مجلس قبل و مجلس فعلی این موضوع میرفت که به فراموشی سپرده شود تا زمانی که کلیات برنامه لایحه ششم در صحن علی تصویب شد و بررسی جزئیات این لایحه به کمیسیون تلفیق واگذار شد. در  تاریخ 28/7/1395 که بررسی لایحه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق در بخش امور اداری و استخدامی اغاز شده، به گفته سخنگوی کمسیون تلفیق بندی به این لایحه قانونی اضافه شد که برای «پاداش بازنشستگی» سقف تعیین گردیده و مصوب شد «پرداختی دستگاه های اجرای برای پاداش بازنشتگی حداکثر پنج برابر حداقل آن باشد و پرداخت مازاد بر آن تحت این عنوان و یا به طریق دیگر، تصرف در اموال دولتی خواهد بود» .

هر چند این مصوبه صرفا در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی باید در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود اما همین خبر کافی بود تا سیل کارمندان متقاضی واجد شرایط برای بازنشستگی پیش از موعد در صنعت نفت براه بیفتند. لذا به نظر نگارنده با توجه به استدلالات ذیل این مصوبه نه تنها جایگاه قانونی درستی ندارد بلکه از لحاظ مقرراتی نیز با قوانین اداری و استخدامی کشوری و صنعت نفت و با سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مصوب 31/01/1389 در تضاد است.
 
1- با نگاه به جایگاه و منشا قانونی «قانون های برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران» متوجه می شویم که این به استناد فصل سوم قانون برنامه و بودجه ، ماده 5 و بندهای 2 و 3 قانون برنامه و بودجه مصوب 1351 وظیفه تهیه برنامه دراز مدت و میان مدت پس از تبادل نظر با دستگاه های اجرایی  در زمره وظایف این سازمان قرار داده شده است.

برنامه های 5 ساله برنامه های میان مدت، ترجمان کمی و کیفی دیدگاه ها و موضوعات مطرح شده در برنامه های بلند مدت است. در برنامه میان مدت، بخش قابل قبولی که به تناسب اولویت ها و سیاست ها و امکانات زود هنگام و قابل دسترس کشور در یک دوره زمانی معین از میان دیدگاه های بلند مدت گزینش گردیده، در طول یک مدت پنج ساله مورد توجه قرار گرفته و پس از اجرا باید در یک مدت طولانی تر را به تناسب ماموریت اصلی کشور تحقق بخشد و در این برنامه باید از بیان جزئیات پرهیز شود و به بیان مسائل کلی و راهبردی پرداخته شود. علاوه بر این که اگر در منشا قانونی این نوع برنامه دقت شود «برنامه پنج ساله عمرانی» جهت توسعه کشور بوده که بیشتر به عمران و پروژه های کلان پرداخته است.

شرط موفقیت بیش از پیش در اجرای برنامه های میان مدت در گرو رعایت یکپارچگی و انسجام برنامه ها و تاثیر پذیری آن ها از ماموریت محوله به نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد قانون اساسی و سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است. در غیر این صورت بدلیل عدم وابستگی کامل اقدامات انجام شده علیرغم صرف مبالغ هنگفتی از درآمد کشور در جهت اجرای این برنامه های عمرانی، ضمن عدم تحقق هدف های توسعه در ایران با کندی و تاخیر مواجه می شود.  لذا بیان مسائل مربوط به بازنشستگی که پیرو مقررات اداری و استخدامی کشور است جایگاهی در قوانین برنامه پنج ساله ندارد و نه تنها مربوط به عمران و توسعه می باشد بلکه عدم دقت در قانون گذاری در این مورد و مطابقت با سایر قوانین و مقررات موجود موجب تاثیر مستقیم در عدم عمران و توسعه بر اثر عدم کارایی نیروی انسانی می باشد.

2- بحث بازنشستگی در قوانین کشوری در مواد 106 و 107 قانون مدیریت خدمات کشوری بیان شده که در آن جا بیان می دارد: «به کارمندان مشمول این قانون که بازنشسته می شوند به ازای هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر (تا سی سال) به اضافه وجوه مربوط به مرخصی های ذخیره شده پرداخت خواهد شد» لذا همانطور که مشاهده می شود سقفی برای بازنشستگی وجود ندارد. بر فرض تصویب مصوبه مذکور در کمیسیون تلفیق و تصویب نهایی و ایجاد سقف پرداختی بین دو قانون تعارض به وجود می آید که
 اولاً) با توجه به این که قانون مدیریت خدمات کشوری «قانون خاص» است و قانون برنامه پنجساله توسعه کشور «قانون عام» است طبق قواعد اصولی و حقوقی قانون خاص مقدم از لحاظ تاریخ تصویب و زمانی بر قانون عام موخر برتری دارد و لذا این قانون عام را تخصیص می زد و مجددا باید به همان قانون خدمات کشوری تمسک کرد.

ثانیاً) بر فرض تصویب مصوبه اخیر الذکر این سوال پیش می آید در مواردی که شخصی مثلا با 25 سال سابقه کار به سقف دریافت پاداش بازنشستگی رسیده است چرا می بایست 5 سال دیگر به انجام وظیفه مشغول باشد؟ آیا حتی در صورت عدم موافقت به بازنشستگی پیش از موعد حق وی در پنج سال اخر ضایع نگردیده است؟ چرا این فرد که در با 25 سال سابقه کار به حداکثر میزان بازنشستگی رسیده است می بایست این مبلغ پنج سال دیگر به وی پرداخت شود و در همان رسیدن به سقف بازنشستگی به وی پرداخت نمی شود و قرار نگرفتن این مبلغ به وی بدون افزایش ان در سال های دیگر به چه علت است؟ آیا انگیزه کارمند برای کار به صورت اجباری همانند انگیزه کارمندی است که به صورت اختیاری انجام وظیفه می نماید؟

3- صرف نظر از مورد قبل که عام الشمول و برای تمام دستگاه های اجرایی می باشد در صنعت نفت وضعیت که بسیار پیچیده تر از آن می باشد:
اولاً) مطابق ماده 10 و 14 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب 1391 و آیین نامه اداری و استخدامی وزارت نفت مصوب آذرماه 1393 و ماده 33 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مصوب سال 1395 تهیه و تدوین کلیه ضوابط و مقررات اداری، استخدامی، بیمه، بازنشستگی شرکت نفت بر عهده خود مجمع عمومی و هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران است و لذا لزومی از تبعیت از قانون مدیریت خدمات کشوری ندارد.

ثانیاً) از لحاظ عملی و محاسباتی در صنعت نفت یکی از عواملی که در تعیین پاداش پایان خدمت بازنشستگی موثر است «میزان سال های کار» است که می تواند بالای 30 سال باشد. در مقررات شرکت ملی نفت ایران سن بازنشستگی عادی برای پرسنل شاغل ذکور صرف نظر از میزان تعداد سال های کاری، 60 سال است که با توافق و رضایت کارفرما پرسنل شاغل می توانند تا سن 65 سالگی نیز مشغول بکار باشند و با رضایت وزیر نفت نیز این سن می تواند تا 70 سالگی ادامه یابد اما برای پرسنل جدید الاستخدام ذکور سن بازنشستگی 65 سال است.

در مقررات سن بازنشستگی پیش از موعد 55 سال برای کارمندان ذکور است که تحت شرایطی با داشتن 30 سال سابقه کار می توانستند این سن تا 50 سال کاهش یابد اما در صورت بازنشستگی پیش از موعد به میل کارمند طبق مقررات داخلی شرکت ملی نفت ایران سالیانه تا رسیدن به سن بازنشستگی عادی 3% از مستمری کارمند کسر می گردد و هیچ گونه سقف برای پاداش بازنشستگی وجود ندارد.

 لذا اگر قرار باشد از طرفی سقف برای پاداش بازنشستگی تعیین گردد و از طرف دیگر اجبار به کار تا سن 60 سالگی وجود داشته باشد و در صورت بازنشستگی پیش از موعد مستمری کارمند کسر گردد (که خاص مقررات صنعت نفت است و در سایر مقررات استخدامی وجود ندارد) تناقض ایجاد می شود. علاوه بر این که وقتی سنی برای بازنشستگی تعیین می گردد مفروض است که تمامی حق و حقوق کارمند تا آن سن پرداخت شود و اگر قرار باشد میزان دریافتی یک نفر 60 ساله با یک نفر 55 ساله یکسان باشد الزام به کار تا سن معین بی معناست زیرا از یک طرف این کسور نوعی اجبار برای کار کردن کارمند برای رسیدن به سن معین بازنشستگی عادی است و از طرفی دیگر تعیین سقف پاداش بازنشستگی نوعی راه حل برای خروج کارمند از صنعت می باشد که ادامه آن از لحاظ مالی چندان به نفع وی نمی باشد. از این رو تعیین سقف پاداش نوعی محدودیت است که با خدمت اجباری بالای 30 سال که خاص مقرات صنعت نفت است و الزام به پرداخت به ازای هر سال یک ماه اخرین حقوق و پاداش تناقض داشته که این موضوع لاینحل خواهد بود.

 
ثالثاً) از لحاظ عملی در صنعت نفت مورد دیگری که برای محاسبه پاداش بازنشستگی مورد توجه است «آخرین پایه حقوق و مزایای مستمر» می باشد. در مصوبه کمیسیون تلفیق بیان شده «پرداختی دستگاه های اجرای برای پاداش بازنشستگی حداکثر پنج برابر حداقل آن باشد» که تعیین حداقل «پایه حقوق و مزایای مستمر» در صنعت نفت برای قیاس با حداکثر آن قابل تعیین نیست. زیرا در تعیین «پایه حقوق» در صنعت نفت متغیرهایی وجود دارد که بعضی از این متغیرها فقط خاص صنعت نفت بوده و در سایر مقررات استخدامی وجود ندارد. از جمله عواملی که آخرین «پایه حقوق» یک کارمند را در زمان بازنشستگی تعیین می کنند می توان به مقطع تحصیلی زمان ورود به صنعت، مقطع تحصیلی اخذ شده در حین کار، نوع مدرک تحصیلی (فنی، نیمه فنی، غیر فنی)، نوع کار کارمند در طول سنوات خدمت (ارزشیابی سالیانه)، زمان دریافت رتبه های شخصی، زمان ورود به سمت سازمانی اشاره کرد و با در نظر گرفتن این متغیرها در طول سالیان کار یک کارمند اخرین پایه حقوق و بالتبع ان مزایای مستمر کارمند تعیین می شود.

حالا سوال اساسی این است که بر فرض تصویب این مصوبه تعیین حداقل پاداش بازنشستگی کدام کارمند باید محاسبه شود؟ با توجه به این که عوامل متغیر و متعددی در تعیین پایه حقوق و مزایای مستمر  یک کارمند نقش داشته که هر کدام از این متغیرها تابع شرایط خاصی بوده اند و فلسفه خاصی داشتند که با افزایش کیفیت و راندمان کار یک کارمند در ارتباطند آیا می توان کارمندی در صنعت یافت که صد در صد شرایطش در طول سالیان خدمتش مانند کارمند دیگری بوده که بر اساس ان 5 برابر حقوق ان را محاسبه کرد؟ یا اگر بخواهیم به ساده ترین راه قائل شویم و حداقل پایه حقوق را یک کارمند ساده با حداقل مدرک تحصیلی و ارزشیابی های سالیانه و ....درنظر بگیریم قیاس منصفانه و عادلانه ای خواهد بود و کیفیت کارکرد و علم و دانش و تجربه و مسئولیت پذیری در رتبه های بالاتر را نادیده نگرفته ایم؟ لذا مصوبه مذکور از لحاظ تعیین حداقل پاداش بازنشستگی برای معیار و شاخص تعیین حداکثر با مشکل جدی روبه روست که در صنعت نفت به هیچ وجه قابلیت اجرای صحیح و عادلانه ندارد.
 
4- نکته آخر این است که مصوبه اخیر التصویب در کمیسیون تلفیق مغایرت آشکار با «سیاست‌های کلی نظام اداری» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 1389 می باشد. زیرا:

اولاً) در بند 6 این سیاست ها «رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگی های شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی» بیان گردیده است. معنای عدالت یکسان سازی و سقف قرار دادن در نظام پرداخت نیست بلکه معنای عدالت همانطور که به درستی در این بند بیان است تناسب در نظام پرداخت با تاکیید بر عملکرد، توانمندی و ویژگی های شغل و شاغل است.

کار در صنعت نفت با مخاطرات و ریسک های روزمره و بیست و چهار ساعته و مسئولیت پذیری در خصوص تصمیم گیری و اجرای یکی از مهمترین عملیات های اقتصادی در کشور و ویژگی های خاص هر یک از مشاغل آن و کارکردن بیش از 30 سال در صنعت نفت اگر با کارکردن صرفا 30 سال در مشاغل غیر مشابه دیگر یکسان گردد که «عدالت» بی معنا خواهد شد.

ثانیاً) که در بند 8 این سیاست ها بیان شده «حفظ کرامت و عزت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران ». این مصوبه دقیقا برخلاف این بند می باشد و افرادی را که پس از سالیان سال کار هم اکنون که در شرف بازنشستگی هستند کرامت و عزت آن ها را از بین می برد. زیرا کارمندان طبق مقررات موجود حقوق مکتسبه ای برای آن ها ایجاد شده که با فرض به دست آوردن آن برنامه ریزی از سال های گذشته داشته اند و با تصویب این مصوبه این حقوق مکتسبه را از بین خواهد برد و در سال هایی که همانند گذشته قادر به کارکردن نمی باشند ممکن است کرامت و عزت آن ها از بین برود و با عدالت محوری در تنظیم قوانین و مقررات اداری که در بند 13 این سیاست ها هم آمده متضاد می باشد.

ثالثاً) در بند 23 این سیاست ها به «حفظ حقوق مردم و جبران خسارت های وارده بر اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری» تاکید شده و این در حالی است که این مصوبه حقوق مکتسبه کارمندان سخت کوش را نادیده و از بین می برد.
 
لذا در پایان لازم به ذکر است با توجه به این که در صنعت نفت مقررات اداری و بازنشستگی خاصی وجود دارد که دارای محدودیت های خاص می باشد و این مقررات دهه ها است که به همین شکل در عرصه صنعت نفت و گاز اجرایی هستند و هر کدام از این مقررات مبنا و فلسفه خاصی دارد که با فرض عملیات سخت و خاص در صنعت نفت و افزایش راندمان کاری و النهایه منافع ملی نگاشته شده و حتی در صورت اصلاح نیاز است مقررات دیگری نیز تغییر یابند و مانند زنجیره به هم متصل هستند نمی توان به یک باره محدودیت جدیدی مانند «تعیین سقف پاداش بازنشستگی» بدون در نظر گرفتن سایر عوامل کمی و کیفی در تعیین این پاداش مشخص نمود و این کار علاوه بر این که با «عدالت محوری در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری» منافات دارد باعث ایجاد یک قانون متناقض می گردد که هم دارای تبعاتی برای صنعت نفت و گاز کشور است و هم در آینده مسئولین صنعت نفت را با مشکلات ساختاری و مقرراتی مواجه خواهد نمود و هم دستگاه قضایی از جمله دیوان عدالت اداری را برای رسیدگی به ادعاهای پرسنل و کارمندان و حقوق اداری از دست رفته آن ها با مشکلات دو چندانی گریبان گیر می نماید.

 دکتری حقوق و کارشناس حقوقی صنعت نفت
شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 15378
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


`پژوهشگاهي
Iran, Islamic Republic of
قطعا کار یک مهندس رسمی وزارت نفت از یک کارگر معدن سخت تر نیست که اولی باید 400 میلیون پاداش بازنشستگی بگیره و دومی بايد 30 میلیون بگیره. من به عنوان یک کارمند رسمی وزارت نفت با پرداخت پاداش نجومی به مدیران و کارمندان وزارت نفت مخالفم. در هفته اخیر چندتن از مدیران وزارت نفت در پژوهشگاه که در طول سی و چندسال خدمت یکبار هم نه گرمای 50 درجه را دیدند نه روی سکو کارکردند بازنشسته شدند و هرکدام طبق شنیده ها بین 300 تا 700 میلیون تومن پاداش گرفتن.
کارمند مناطق عملیاتی نفت
Germany
در نظر شمابنده فقط یک نوع حسادت از دریافت همکاران بازنشسته تان رامی بینم نه منطق وقتی در مورد یک قانون صحبت میکنیم باید دید جامع و عموم داشته باشیم نه اینکه به یک مصداق خاص اشاره کنیم. در ضمن اگر بدنه کارمندان نفت را در نظر بگیریم کل کارمندان پژوهشگاه که به نظر جنابعالی که خودتان نیز از آن قشر بیدرد نفت هستید یک درصد از کل نمی باشید.پس یک مقدار با دید بازتری تفکر کنید و نظر بدهید.
کارمندقرارودادی گاز
Iran, Islamic Republic of
بادرود به همه
متاسفانه مابه سمت مرفه گرایی داریم میرویم وبه عده ای آنقدرپول و پاداش میدهیم که بازهم کمشان است وبه عده ای عین اکثریت مردم هیچ
خدایی نیزهست و تقاص ماراازین زورمداران خواهدگرفت
یامهدی
کارمند جنوب
Iran, Islamic Republic of
با نطر جنابعالی موفقم.
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای دیدگاه منفی شما چرا به دنبال افزایش سهم کارکنا ن شاغل در معدن و یا قسمت های دیگر نمی باشید و ناراحت بازنشسته نفتی میباشید که پادش حق سی و چند ساله خود را که ماهانه از حقوقش کسر می گردیده است میشوید
اسماعیل
سلام کارگر معدن با کارمند شرکت نفت شرایطش فرق میکنه اینو متوجه باش دوم اینها (شرکت نفتی ها )همان پسندازهایی بوده که با عرق 36 ساله جمع شده و حالا حق خودشونو نمیدن شرکت نفتی ها از زمان دارسی تا الان حقوقشان با بقیه دستگاها فرق داشته هر شب . هر روز با مرگ دست و پنجه نرم میکنه تا بتونه حقوق شماها رو تامین کنه اوخت حق خودشونم ندن واقعا شرم اوره /. درصورتی که یه اموزش و پرورش 6 ماه در سال مفید کار نمیکن/. وسلام
Iran, Islamic Republic of
موافقن
اسماعیل
سلام کارگر معدن با کارمند شرکت نفت شرایطش فرق میکنه اینو متوجه باش دوم اینها (شرکت نفتی ها )همان پسندازهایی بوده که با عرق 36 ساله جمع شده و حالا حق خودشونو نمیدن شرکت نفتی ها از زمان دارسی تا الان حقوقشان با بقیه دستگاها فرق داشته هر شب . هر روز با مرگ دست و پنجه نرم میکنه تا بتونه حقوق شماها رو تامین کنه اوخت حق خودشونم ندن واقعا شرم اوره /. درصورتی که یه اموزش و پرورش 6 ماه در سال مفید کار نمیکن/. وسلام
Iran, Islamic Republic of
بله شما در محلهای محروم گرمای 60 درجه با خانواده نبودید مواد مضر هم استنشاق نکردید وهزاران بیماری نگرفته
احسان
Iran, Islamic Republic of
پژوهشگاهی عزیز مسلما پرداختی هایی که یک مهندس رسمی نفت بابت بازنشستگی و سایر کسورات از فیش حقوقیش کم میشه به مراتب بیشتر از سایر کارمندان و کارکنان می باشد. ضمنا یک کارگر معدن که جز مشاغل سخت محاسبه می شود حداکثر 20 تا 25 سال بیشتر کار نمی کند اما کارمندان و کارکنان نفت طبق قانون نفت باید تا سن 60 یا 65 سالگی بدون توجه به سنوات کاریشان که شاید حتی 35 سال یا بیشتر هم بشود باید کار کند.
زحمات کارگران معادن و سایر کارگران شریف را نادیده نمی گیرم ولی این راهش نیست که بجای پرداخت عادلانه و بیشتر به یک قشر از پرداختی قشر دیگر کم شود.
یا فرهنگیان عزیز که اکثرا در شهر و روستای خود در کنار خانوادیشان روزگار را سپری می کنند و خبر از کار اقماری و دوری از خانواده و زندگیشان را ندارند، شرایط بدی آب و هوا و نرسیدن به تارخ های مهم زندگی را درک نکرده اند.
فرهنگیانی که یکماهه عید، سه و نیم تعطیلات تابستانی و تعطیلات رسمی و غیر رسمی در سال را کنار خانوادهایشان سپری می کنند خبر از کارکنان نفت ندارند که عید و عزا ، ولادت و شهادت، تابستان و زمستان از کنار در خانواده بودن و استفاده از تعطیلات محرومند چه می دانند که یک نفتی چه می کشد.
آلودگی هوا، شرجی بالای 90%، گرمای بیش 50 درجه و ... را که نچشیده
Iran, Islamic Republic of
تازه خودمون باید معلمشون باشیم از بس معلم ها به بچه هل میگنذ حقوققشون کمه وبغضا خوب درس نمی دهند. ما باسد ۴۰ سال روزی ۱۰ ساعا ت کا
احسان خدايي
Iran, Islamic Republic of
کارکنان شرکت نفت باید بپذیرند که آنها هم جزوی از بدنه کارگری کشور هستند. کارگرانی که در معادن در شرایط کاری به مراتب بسیار سخت تر مشغول به کار هستند ولی هرگز این مسئله که آنها تافته ای جدا بافته اند در ذهنیت آنان حتی خطور نکرده است.
درآمد نفتی کشور متعلق به همه مردم ایران است، همانطور که سایر درآمدها نیز باید همینطور باشد
برو پيش استاد ترتيبشو میده
Iran, Islamic Republic of
این نامردها به جای اینه وضعیت همه را خوب و متوسط کنن میآیند و و ضعیت خوب و متوسط را از بین میبرند تا همه ندار باشند و عدالت براب این جماعت فقر فرا گیر هست نه دادن حق فراگیر.
دانشجوي دانشگاه نفت
Iran, Islamic Republic of
تنها ذهن یه عده بازنشسته که کمتری کارایی را در سیستم دارن مشوش شده است. دولت توان مالی ندارد 4 تا جوان را استخدام کند، بعد کارمندانی که سالها حقوق میلیونی گرفتن نگران پاداش کمتر از 150 میلیون تومان خودشونن. واقعا وقاحت دارد.
کارمند شرکت گاز
Iran, Islamic Republic of
بلسلام متاسفانه یکی ازدلایل عدم پیشرفت ما فراموش کردن فرهنگ ادب واحترام به بزرگتراززخودمان است ماهم درابتدای حضور دروزارت نفت همین احساس جنابعالی راداشتیم بعدهاکه خودمان به سن وسال بیشتر رسیدیم مسائل رابیشردرک کردیم این بازنشستگان شایدبیشتر ازپدر شما سن داشته باشند شمانباید به خود اجازه بدهید که به اینها بی حرمتی شود اینشااله خودت که به همین سن وسال رسیدید بیشتر درک خواهید کرد البته شایدحرجی برشما نباشد متاسفانه غرور بیجا وعدم درک موضوع ویاشاید موارد دیگر باعث شده باشد که اینگونه نظر بدهید امیدوارم خداوند آخر وعاقبت همه راختم بخیر نماید
Iran, Islamic Republic of
تو یا شما هنوز سن و سالت به اندازه این همه سال زحمت کاری و اقماری یک بازنشسته نیست، باشد که برسد آن روز برای شما، با آرزوی توفیقات برای جناب عالی
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
این نظرات حقوقی باید با حمایت تمام همکاران عزیز و ادله ارائه شده توسط کارشناسان حقوقی به مسئولین وزارت نفت و شرکت نفت تفهیم گردد. تا هر روز باعث تشویش اذهان و خرابی روحیه همکاران نگردد.
كارمند نفت
Iran, Islamic Republic of
با سلام به آقاي دكتروسايت وزين عصر نفت،ايشان بسيار شيوا،روان ومنصفانه نوشته اند .بسيار سپاسگذارم
کارمند نفت
Germany
با سلام صندوق بازنشستگی متعلق به کارکنان است و هر سازمانی از کسورات ماهیانه کارکنان خود صندوق را اداره میکند بنابراین مگر کمیته امداد است که همه مساوی بگیرند ثانیا مگر معلم ها 4 ماه در سال تعطیل نیستند و روزی 4 ساعت کار میکنند و در نهایت 30 سال بارنشسته میشوند پس همین شرایط را هم برای نفت در نظر بگیرند ضمنا قرار نیست اگر سازمانی مزایای کمتری دارد بجای اینکه مزایای آنها را زیاد کنیم بیاییم مزایای دیگر سازمانها را کم کنیم اگر این ناعدالتی تصویب شود بلافاصله باب 37 سال کار تقاضای بازنشستگی پیش از موعد میدهم چون قانون نفت سن 60 سال است و کاری به سابقه ندارد
حکیم
Iran, Islamic Republic of
هر دم از این باغ میرسد ثمری !!!!

عجب منطق نادرستی حاکم است. کارمندی که پس از 36 سال کار اقماری در مناطق عملیاتی جنوب و اسکه های نفتی و کشتی و در هنگامی که زیر آتش خمپاره و موشک و جنگنده های عراقی برای صادرات نفت این مملکت از جان خود گذشته بود و نیمی از عمر کاری خود را بدون خانواده در بدترین شرایط گذرانده است و.... هم اکنون با پاداشی برابر با کارمندی که هرشب در آغوش خانواده اش بوده و از امکانات اجتماعی مملکت بطور ملموس برخوردار بوده بازنشسته شود !!!
وجدانهای بیدار خداحافظ!!!
حق الناس خداحافظ !!!
فرمان امام خمینی ره خداحافظ !!!
کارمند شرکت گاز
Iran, Islamic Republic of
باسلام واحترام همانگونه که همگان استحضاردارند پاداش بازنشستگی طی سنوات وبراساس دستورالعمل هرساله وبراساس بودجه پیش بینی شده وهزینه همان سال به حساب ذخیره پاداش نگهداری ودرسیستم جامع هرآن قابل رئویت میباشد پس این مبلغ قانونا مربوط به پرسنل بوده وقابل دخل وتصرف نمیباشد درهرحال اگردولت بخواهد هرگونه قانون جدیدی راتصویب نماید مشمول این پاداش قبلی نبوده وشامل سنوات بعدی خواهد شد که براساس دستورالعمل جدید محاسبه وبه حساب پاداش قبلی اضافه خواهدشد
حکیم
Iran, Islamic Republic of
هر دم از این باغ میرسد ثمری !!!!

عجب منطق نادرستی حاکم است. کارمندی که پس از 36 سال کار اقماری در مناطق عملیاتی جنوب و اسکه های نفتی و کشتی و در هنگامی که زیر آتش خمپاره و موشک و جنگنده های عراقی برای صادرات نفت این مملکت از جان خود گذشته بود و نیمی از عمر کاری خود را بدون خانواده در بدترین شرایط گذرانده است و.... هم اکنون با پاداشی برابر با کارمندی که هرشب در آغوش خانواده اش بوده و از امکانات اجتماعی مملکت بطور ملموس برخوردار بوده بازنشسته شود !!!
وجدانهای بیدار خداحافظ!!!
حق الناس خداحافظ !!!
كارگر غير رسمي نفت
Romania
اين افسانه ها شايد دهها سال پيش در وزارت نفت بود اما هم اينك شايد ده و حداكثر پانزده درصد كاركنان محترم و رسمي وزارت نفت شرايط كاري سختي داشته باشند و در هر يك از تأسيسات وزارت نفت كه وارد مي شويم عمده بار مسئوليت بر دوش كاركنان غير رسمي مشاهده مي گردد و كارمندان رسمي در همان مناطق جنوبي نيز بعناوين مختلف از مسئول و رئيس گرفته مدير در حال دريافت بالاترين مزايا نسبت به زحمت كشان واقعي هستند لازم است قوانين ضد بشري نفت كه به رسمي ها بشكل انسان نگاه مي كند و به غير رسمي ها به شكل برده پس از يك قرن تغيير يابد ابتدا يكسان سازي متناسب با زحمت و شرايط واقعي و تخصص افراد سپس صحبت از مزايا شود
البته اين مزاياي بالا را مي بايست به خانه سازماني و خودرو در اختيار و دهها امتياز ديگر مي بايست افزود كه بسياري سازمانها از آن بي بهره اند
شايان ذكر است كه نحوه جذب نيز در صنعت نفت از سنوات گذشته حدود پانزده سال پيش تا كنون شبهه دار بوده كه اكثر قبول شدگان يا از ميان فرزندان كاركنان بوده اند يا نزديكان روسا و مديران البته اندك مستعديني نيز جذب شده اند
در هر صورت صنعت نفت تافته جدا بافته نيست
كه در زمان اشتغال مزاياي بالا و زمان بازنشستگي رقمي نجومي دريافت كنند
البته كسر مبلغي از حقوق ايشان نيز كه از قبل مرسوم بوده نيز مي بايست اصلاح گردد و همانند ساير كاركنان دولت با ايشان برخورد شود
باميد روزي كه افراد متناسب با تخصص و زحمت و مسئوليت خويش مزد بگيرند نه اسم و رسم و تفكر خود بزرگتر ديدن از ديگران،
انشالله كه اين دولت و مجلس همين رويه مثبت عدالتخواهي و بسط قسط را ادامه داده و بانكها و ساير مراكز داراي تبعيض را نيز اصلاح كنند با تشكر
آشنا
Iran, Islamic Republic of
انصافا اگر کارمند رسمی هم بودی همین نظر را داشتی یا الان که نمیتوانی از مزایای یک کارمند رسمی استفاده کنی این نظر را داری؟
استخدام در نفت که از طریق آزمون بود و چند سال اخیر هم که منع استخدام بود.
تساوی عدالت نیست .مساوات در واقع تفکر سوسیالیستی بوده است.وقرار نیست همه یکسان حقوق و مزایا بگیرن.البته نفت از این نظر در رده های پایین است و فقط همین پاداش بود که بالاتر از بعضی سازمانها بود آنهم با همان شرایط سالی یک ماه.
اگر قرار است این کار انجام شود این حق را ندارن که برای همه انجام دهند چون نفت مقررارت اداری و استخدامی خاص خودش را دارد.فصل 14 کامل توضیح داده.میتوانند این قانون را شامل مستخدمین جدید نمایند چون اونوقت فرد بر مبنای شرایط تصمیم به ماندن یا رفتن میگیرد نه شامل کسانی شود که 30 سال کار کردند .
Iran, Islamic Republic of
این که آدم انصاف رو کنار بزار و از روی بغض و کینه حرف بزنه کار آسونی هست، شرکت نفت مثل تمام شرکت ها آزمون بگزار کرده هر کسی هم که دارای سطح علمی بالایی بوده شرکت کرده و قبول شده اما کسانی که توانایی قبول شدن در آزمون های نفت رو نداشته (که حتی تا بیش از یکسال طی کردن مراحلش طول میکشه) با لابی و پارتی بازی یا ... قراردادی بخوانید قرارداد مستقیمی شده.
شرایط این نوع کار مشخصه قراردادش هم معلومه همونی که هرساله توسط قراردادی ها امضا میشه
حالا چرا بجای اینکه در شرایط کاری و .. خودتون تغییر بدید که با تغییرات جدید و ترمیمی پرداختی و سایر مزایا حتی حقوقتونم از رسمی های هم پایه بالاتر شده و هیچگونه مسولیت و بار نظارتی هم روی شما نیست، به فکر زدن همکاران خودتونید
این رویه زشت رو تموم کنید.
حسن حق نظری
Iran, Islamic Republic of
موضوع پاداش کارمندان هیچ ربطی به دریافتی های نجومی ندارد. مجلس بهتر است لایه های متفاوت مشاغل را بفهمد. شخصی که با هدر دادن بیشتر از نصف عمرش در دریاها و کشتی های نفتی وسکوها ،مناطق نفتخیز و بنادر و اسکله های صادرات در سخترین شرایط جوی و محیطی و ذجر دوریهای طاقت فرسا دوری از خانواده و در زیر بمبارانهای هواپیماهای عراقی به تولید و صادرات نفت مشغول بود با کارمندی که هر روز در کانون گرم خانواده اش بوده و بیشتر از نصف سال را رسما در تعطیلات به سر میبرد خیلی توفیق دارد. پاداش این دو قشر از کارمندان را متاثر از دیگری قرار بدهند عذر بدتر از گناه و حرام و ظلم بسیار بزرگی است. تکرار میکنم روزهای جنگ و شرایط بسیار سخت را فراموش نکنید.
عباس
Iran, Islamic Republic of
عزیزم اگه توی کشتی و دریا بودی کیفشو کردی و حقوقشو گرفتی شما با ان کارمند وزارت کشاورزی و اموزش و پرورش چه فرقی میکنید اگه ناراحتی بیا جامونو با هم عوض کنیم . درود بر دولت عدالت محور
د. محراب کارمند رسمییییی شرکت نفت یکوری چشممممممم.....
Iran, Islamic Republic of
باسلام به خدمت تمامی عزیزان جز آقایان حسود بدبخت....آقای که داری از حسودی....بجای اینکه مثل زن دنبال ابن اون باشی ماهی چند میگیرن وا دم از دین دیانت میزنی برو شب قبل از خواب با خودتو خدات خلوت کن ببین اندازه دست مزدت کار مفیییییییید کردیت؟؟؟؟اره من رسمیم تو چشمه خوش دهلران نقطه صفر مرزی فکه..اقماری هم هستم به خودم وا تمام همکارام افتخار میکنم که واسه مملکت زحمت میکشن...کورشه هرکی نمیبینه.....دوما خلایق را هرچه لابق...توهم برو دکتر شو ماهی صد شای درامدت...مارو سننه؟؟؟یه روزبیا پایدار شرق بعد میفهمی کارمندان نفت پول مفت میگیرن یا پول عرق...
کارگر
Iran, Islamic Republic of
سلام .دوستان پاداش بازنشستگی نبایستی ربطی ب حقوق ودریافتی داشته باشه.هرکاگر یا کارمند درهر سازمان وشرکتی که کار میکنه از یک حقوق ومزایای خاصی برخورداره.تا اینجااگر عدالت در قوانین حقوق ودستمزد وجو داشته باشه معقوله!یکی کارگر خرده پاست یکی مدیر! اما موقع خداحافظی که نبایدبه یکی گردن مرغ رو بدن به دیگیری ران بوقلمون .به ازای هرسال خدمت همه سازمانها باایستی یه مبلغ مشخصی مثلا" سالانه 1یا 2یا 3یا و.. فقط برابر باشه! تو شرکت ما! من فوق لیسانس با 30 سال حدود 15 تا می گیرم! مدیری که مرتب بهش دادن تا مرز ترکیدن از 450 تا 700 تا می گیره وکارگر پائین تر حدود 75 میلیون .! من بالشخصه این نوع نگاه را ظلم می دانم .پاداش بایستی مبلغی معین باشد! ممکنه کارها را نتوانیم با هم مقایس کنیم .اما فراموش نکنیم .این پاداش برای جدای از کار است نه برای شروع ویا ادامه کار!
کارمند وزارت نفت
Iran, Islamic Republic of
من هم مخالف دریافت پاداش بالای 150 میلیونی هستم مگرمملکت چقدرمنابع دارد که هم حقوق بده و هم پاداش چند صدمیلیونی به نظر من نظر کمیسیون تلفیق کاملا درست است امید وارم نمایندگان محترم هم به نظر کمیسیون تلفیق رای مثبت بدهند .
Romania
چقدر دلسوزی شما گمان نکنم نفتی باشی
سعيد
Iran, Islamic Republic of
شما اگر نفتي بودين كه ميدونستين كاري روي سكوي هاي خليج فارس يعني چي ٤٠ سال روي سكو كار كردن ١٥٠ ميليون ارزش داره
س. جوادی
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از توضیحات روشن جناب آقای دکتر بهاری زاده.دوست عزیز واقعا پاداش بیش از30سال تلاش در بدترین شرایط آب و هوایی که محصولش ناراحتی ریوی و تنفسی و غیره.... است 150تومان میباشد !!!!!..دیگران قضاوت کنند.
Iran, Islamic Republic of
کارکمیسیون تلفیق خوب نبود عالی بود چون کسانیکه حقوق بالاو نامتعارف میگیرند نباید باعث شوندتاباتمام شدن منابع این حق ازدیگران سلب شودهمکاران شرکت نفت ازکارمندتامدیران همه موقع حقوق که میشودخودشان راباکسانیکه روی سکووکشتی کارمیکنندمقایسه میکنندکمی انصاف هم خوبه
جیکاک
Iran, Islamic Republic of
سلام برهمه نفتی ها و غیر نفتی ها
جای تأسف است برای آنهایی که دم از عدالت میزنن اما دانسته یا ندانسته درباره حق مردم نظریه پردازی میکنن . نمیدانند که این پاداش سنوات که میفرمایند جدا از همه زحمات داشته یا نداشته فلان کارمندنفتی یا غیر نفتی که بنابرقانون به ایشان پرداخت میگردد باهرمیزان (سالی یکماه ) ازشیرمادر حلالترمیباشد.
آیا انتظار دارید کسانی با 45سال سابقه و کسرماهیانه پس اندازسهم کارمند(یعنی 540ماه پرداخت کسورات بازنشستگی )با جوانی که با20الی30سال بازنشست میشود و ایشان نیز باتوجه به حقوق خود کسوراتی بسیار ناچی نسبت به نفتی ها که محکومند تا 60سالگی در محیط کار باشند و متاسفانه بسیاری از این عزیزان حتی به سن بازنشستگی نمیرسند. حال اگر تشور میکنید که باید از حق خود وخانواده بگذرند که وجدان بعضی ها آرام گیرد. آقایان محترم خواهشا زمانی که درجایگاه قضاوت قرار میگیرید سوزنی به خود زنید و جوال دوزی به مردم.
پولی که صندوق‌های بازنشستگی از همین کارمندان کسر میکند اگر در هربانکی پس انداز میشد مطمئن باشید بیش از ارقامی که میفرمایید به کارمند تعلق میگرفت. تعجب است که بعضی ها اینقدر راحت درباره حق الناس با کینه و عرض صحبت میکنند.
بدرود
ناظر
Iran, Islamic Republic of
باسلام
این کجا و عدالت مولی علی کجا
مگه مولی علی بین همه مساوات برقرارنکرد
مگه به زبیر باآن سابقه جبهه دیناری بیشتراز غلام تازه آزادشده اش داد؟
عدالت کو
خدایاتوبه دادمون برس
شایان شامحمدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام ضمن تشکر از نویسنده محترم انتظار دارم موضوع بطور جدی پیگیری شود و با توجه به پرداخت مالیاتی حدود ۳۰% مربوط به حقوق های بالای ۱۰ میلیون تومانی ، قرار نیست که موقع دادن پاداش متناسب با حقوق این افراد خط و نشون کشیده شود. انهایی که حقوق بالا می گیرند حتما حقشان بوده است. اگر نبود به عنوان حقوق به آنها پرداخت نمی شد. اینکه کم یا زیاد هست بحث دیگری است. ولی در هر صورت بر اساس همین حقوق مالیات پرداخت شده است. یه قرار نیست حقوق یه استاد دانشگاه و حتی پاداش آن را با کسی که لیسانس دارد و احتمالا ۱۵ سال زودتر مشغول به کار شده است یکسان شده است. متاسفانه پای کار و تلاش که می شود سستی می کنیم بعد موقع برداشت که می شود حسادت می کنیم . بنده استدعا دارم به مجلس فشار اورده شود تا از حق الناس جلوگیری شود.
هموطن
Iran, Islamic Republic of
خیلی خنده داره که طبق قانون یه دستورالعمل بیش از سی سال اجرا میشه بعد به یکدفعه این قانون کلا عوض میشه .اینطور روی هیچ قانونی نباید حساب کرد چون هر لحظه ممکنه با میل فردی تعییر کنه.
علی
Iran, Islamic Republic of
باسلام. اطلاع دارید که کارکنان قراردادی تامین اجتماعی هرسال یک ماه پاداش معادل حقوق یک ماه دریافت میکنند؟ پس اگر سی سال کارکنند سی برابر حقوق ماهانه رادریافت کرده اند. ولی کارکنان نفت هرسال یک ماه پاداش نمیگیرند ولی درانتهای خدمت آن را یکجا دریافت میکنند. پس تعیین سقف پاداش بی معنی است.
KMAL
Iran, Islamic Republic of
با سلام > در سالهای خیلی دور گذشته وقتی قانونی از طرف نمایندگان محترم مجلس یا هیئتهای مدیره برای کارمندان دولت تصویب میشد برای اینکه در قانون شبهه ای ایجاد نشود وهر کسی نتواند قانون را به نحوی تعبیرکند وحق کسی ضایع نشود در قانون ذکر میشد این قانون شامل کسانی می شود که بعد از تصویب این قانون استخدام می شوند . وشامل افراد قبل نمی شود وآنها طبق قانون جاری گذشته میباشند ولی متاسفانه بعضی قوانین جدید باعث اعصاب خورد کردن بسیاری از افراد جامعه می شود چون به اندازه کافی کارشناسی نیست . وافرادی قانون تصویب می کنند که خود از محیط پیرامون در اجرای آن قانون قرار ندارند وطبعات منفی آنرا در نظر نمی گیرند. وسلام . به نظر دکتر احترام می گذارم
کمال
Iran, Islamic Republic of
با سلام :نباید زیاد توقع داشت که چرا بعضی مسئولین میزنند زیر قانون وبه هر نحوی که دلشان بخواد عوضش می کنن . مثلا کارمند در وزارت نفت وشرکت های زیر مجموعه را طبق قانون قبلی باید تا 60 سالگی کار کنند ولی از طرفی قانون جدید وضع مکنند ومیگویند 30 سال بیشتر سنوات بازنشستگی نداری .یا طبق قانون جاری مقررات نفت کارکنان را به تحصیل تشویق میکنند بعد که کارمندان مدرک تحصیلی اخذ مکنند میگن قانون قبلی ..... بوده فقط در طول خدمت فقط یک بار قابل تعدیل است وغیره..... حالا فقط این قانونها نیست که اینجوریه ..آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم برجام راقبول کرد بعد کفت من اونا قبول ندارم وزد زیرش وکنار کشید . ومیگه برید هر کار میخواهید بکنید.
ابراهیم خادمی سلام 37سال خدمت دارم و7سال پاداش را نمیدهند شوکت کالای نفت مشغول بودم بعلت منحل شدن اداره وبیماری بدخیم بازنشسته با میل کارفرم
Iran, Islamic Republic of
ضمنا حدود چهار سال بلا سمت بود در صورتی که حق وحقوقی عدالتی وجود دارد قیامتی هست و بیماری بنده سرطان پروستات دارم محض رضای خدا رسیدگی نماید با تشکر
United Arab Emirates
جناب زنگنه خان ،حالا که قراره مطابق قانون خدمات کشوری حد اکثر سی ماه پاداش پایان خدمت به کارکنان نفت پرداخت کنی ، بیا مرد باش دستور بده که هرکس سی سال سابقه خدمتش پر شده طبق همان قانون خدمات کشوری بازنشسته بشه اینجوری هم تو به آرزوت میرسی که ۱۵۰هزار مازادت میرن بیرون هم اندکی از ظلمت به کارکنان کمتر میشه .ما هم از شر تو راحت میشیم و بیگاری نمی کنیم ، واین یعنی یک تصمیم برد برد
مراد
Romania
متاسفانه به جای اینکه به‌دنبال بهبود حقوق و پاداش بازنشستگی وزارت خونه های دیگر باشند می‌خوان حق و حقوق و پاداش بازنشستگی نفتی ها را پایمال کنندکه حق قانونی و حتی بیشتر از این نیز حقشان میباشدهمیشه به دنبال آباد کردن باشیم نه به دنبال خراب کردن
خورسندی
Iran, Islamic Republic of
آیا ما که در جنوب با خانواده تاکید می نمایم با خانواده در جاهای.محروم خدمت کرده و حتی بچه ه ایمان بچگی نکرده وهر سال دهها حادثه و متوسط چند کشته در محل کارداشته آیم به امید.اینکه برای بچه ه ایمان کاری روبرآه کنیم باید از پاداش محروم شویم می.دانید.تنها تفاوت ما که با خانواده در جاهای محروم مدتی گذراندیم با بقیه همین امتیاز حق جنوب بود که آقای ....ومجلس از ما گرفتند مهمتر اینکه ما.به جرم خصولتی بودن بازنشستگی مان را قبول نکردند؟؟؟؟!!!!چرا دست روی دست گذاشتیم تا چه حد بی عدالتی
عبدالله صادقی
Iran, Islamic Republic of
سلام این موضوع که همه مشاغل وموقعیت جغرافیایی هر شغل و هر شخص با هم فرق دارد را حتی یک بیسواد میتواند تشخیص بدهد و نمی توان همه را با یک چوب راند این نا عدالتی محض است اگر قوانین نفت را کنار بگذاریم نه تنها حق و حقوقه حقه پرسنل پایمال می شود بلکه ضررهای جبران ناپذیری هم به کارکنان هم به صنعت نفت و مملکت خواهد خورد چنانچه بخواهیم قوانین را تغییر دهیم نبایستی به یکباره صورت گیرد باید تمام جوانب لحظه به لحظه زحمت کارکنان را در نظر گرفت و بعد قوانین را اجراء کرد تا حق کسی پایمال نگردد.
Iran, Islamic Republic of
رازها در حفظ اسرا یک سازمان است چرا به جه دلیلی به راحتی آب خوردن اطلاعات صندوق بالزنشستگان شیراز شرکت نفت ملی ایران به افراد که با آن شخص مورد نظر می خواهند انتقام شخصی بگیرند دریافت میکند مگر سازمان نباید ا طاق کالمپر بغل دست معاون ورئیس سالزمالن با شد