۰

دیگر نمی‌توانیم تاخیر داشته باشیم

دبیر کل اوپک با ابراز ناخرسندی از روند کند بهبود بازار نفت تاکید کرد که این روند طولانی شده است و دیگر بیش از نمی توانیم آن را به تاخیر بیندازیم.
بارکیندو - میز نفت
بارکیندو - میز نفت
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که محمد ، دبیر کل اوپک افزود: باید خواستار بیشترین تعهد همه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به تنظیم بازار شویم و نباید کمتر از این را انتظار داشته باشیم، زیرا این تعهد ما نه تنها نسبت به کشورهای عضو بلکه به جامعه جهانی است.

نشست مقام‌های بلند پایه اوپک برای بررسی چگونگی اجرای طرح کاهش تولید نفت به منظور کاستن از مازاد جهانی عرضه و بهبود قیمت های نفت به همراه نمایندگان روسیه و دیگر کشورهای تولید کننده عمده غیرعضو این سازمان دیروز در وین، برگزار شد.

به گفته ٢ منبع آگاه اوپک، مقام های روسیه در نشست فنی کمیته کارشناسان بلندپایه این سازمان و نمایندگان کشورهای تولید کننده غیرعضو گفته اند که مسکو هنوز در انتظار تثبیت تولید نفت است.

روسیه، از کشورهای عمده تولید کننده نفت جهان، به همراه برخی اعضای اوپک، از جمله عربستان سعودی، در هفته های اخیر چند نشست برای تقویت همکاری به منظور کاهش نوسان قیمت های نفت برگزار کرده‎اند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در سفر اخیر به وین گفت که ضرورت بسیار زیاد و فوری برای تسریع روند ایجاد توازن مجدد در بازار وجود دارد.

ناطق علی‎اف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، پیش از شرکت در این نشست گفت که برخی اقدامات برای ایجاد ثبات در بازار نفت ضروری است.

نشست مقام های بلندپایه عضو اوپک نیز روز جمعه برای تعیین جزئیات اجرای توافق اوپک پیش از برگزاری اجلاس وزیران در ٣٠ نوامبر (دهم آذر ماه) برگزار شد.

اعضای اوپک در ماه گذشته (٢٨ سپتامبر، هفتم مهر ماه) در باره کاهش تولید اعضا تا ٧٥٠ هزار بشکه در روز و رساندن آن به میان ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه در روز توافق کردند.

اعلام دستیابی به این توافق که نخستین توافق در باره کاهش تولید از سال ٢٠٠٨ به این سو به شمار می رود، موجب اوج گیری قیمت های جهانی نفت شد.

فراتر رفتن عرضه از تقاضا در ٢ سال گذشته و وجود عرضه مازاد در بازار نفت، موجب افت قیمت ها به ٣٠ دلار برای هر بشکه در فوریه سال جاری شد که پائین‎ترین میزان در حدود ١٣ سال گذشته بود.

قیمت های نفت اکنون حدود ٥٠ دلار برای هر بشکه دور می‎زند که هنوز برای کشورهایی که به درآمد نفت وابستگی دارند، بسیار پائین است.

اوپک در نشست الجزیره توافق کرد که تولید ایران، نیجریه و لیبی که در سال های اخیر به علت اعمال تحریم ها و همچنین درگیری های داخلی افت کرده است، از کاهش معاف شود.

تولید ایران که در دوره تحریم های غربی افت کرده بود، پس از لغو این تحریم‎ها در ژانویه سال جاری (٢٠١٦) به سرعت افزایش یافته است. بغداد نیز اخیرا گفته است که به علت درگیر بودن در جنگ با گروه تروریستی داعش باید از این کاهش تولید مستثنی شود.
يکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 15408
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *