۰

برخی پتروشیمی‌ها با این نرخ هم سودده‌اند

مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به اینکه مجتمع های پتروشیمی که هزینه ای به جز خوراک و کارگر ندارند با نرخ اتان 240 دلار هم سود‌ده هستند، گفت: این نرخ برای سرمایه‌گذاری‌های جدید ایجاد مشکل می کند.
پتروشیمی جم - عصر نفت
پتروشیمی جم - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، سید حسین میرافضلی در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به اینکه مجتمع پتروشیمی جم چهارمین تولید کننده الفین جهان است، گفت: در حال حاضر محصولات پلی اتیلن این مجتمع به 20 کشور جهان صادر می شود.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم با تاکید براینکه در حال حاضر چین برای تولید متان از زغال سنگ استفاده می کند تصریح کرد: حتی این کشور ال پی جی را از ایران خریداری می کند و آن را به پروپیلن و پلی پروپیلن تبدیل کرده و با قیمتی ها بیش از 1800 دلار می فروشد اما ایران که دارنده مخازن عظیم گاز طبیعی است فقط به فکر خام فروشی است و اصلا به دنبال ارزش افزوده نیست.

وی با اشاره به به اینکه منابع آبی ایران بسیار کم است بنابراین چرا باید سه میلیون هکتار زمین را برای تولید 10 میلیون تن گندم اشغال کنیم که در نهایت 12 هزار میلیارد تومان درآمد عاید کشور شود در صورتی که با احداث 2 کارخانه PDH درآمدی که عاید ایران می شود بسیار بیشتر از این ارقام است.

میرافضلی با اشاره به اینکه عربستان نیز در حال حاضر به دنبال احداث کارخانه های PDH است گفت: اگر سرمایه گذار خارجی به ایران بیاید امنیت ایران نیز تامین خواهد شد.

این مقام مسؤول با تاکید براینکه با افزایش نرخ اتان و رساندن آن به 240 دلار کدام سرمایه گذاری حاضر است در ایران سرمایه گذاری کند خاطرنشان کرد: قیمت اتان را درحالی 240 دلار تعیین می کنند که قیمت منطقه ای اتان نیز بسیار کمتر از ایران است.

وی با اشاره به اینکه ما فشارها ی خود را از طرق مختلف اعمال خواهیم کرد تا حرفمان نتیجه دهد ادامه داد: در مورد تعیین قیمت خوراک متان نیز همین وضعیت به وجود آمد به طوریکه برخی در مجلس نشستند و گفتند مجتمع های پتروشیمی دارای سود غیر متعارف هستندو از رانت های مختلف استفاده می کنند که این موضوع موجب شد تا نرخ خوراک متان از 2.5 سنت به 13 سنت برسد که با فشارها و گفت وگو هایی که انجام دادیم بالاخره نرخ خوراک متان کاهش یافت و به 8 سنت رسید.

میرافضلی تصریح کرد: در حال حاضر ما نیز درخواست احداث یک کارخانه PDH را به هیات مدیره داده ایم که اگر این بحث های مربوط به خوراک و سرمایه گذاری ها خاتمه یابد کار احداث آن را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص تعیین نرخ خوراک اتان تصریح کرد: به نظر می رسد بهتر آن بود که می نشستیم با وزارت نفت گفت‌وگو می کردیم و به یک جمع بندی می رسیدیم که براساس تورم و سود بانکی و هزینه های دیگر به یک سود مشخص می رسیدیم زیرا الان سودی که می بریم از سود بانکی کمتر است.

مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به اینکه مجتمع هایی که الان هیچ هزینه ای غیر از خوراک و کارگر ندارند با نرخ 240 دلار نیز سودده هستند ادامه داد: حرف ما برای سرمایه گذاری های آتی است؛ مثلا اگر بخواهیم مجتمع پتروشیمی جم را از ابتدا با این شرایط بنا کنیم باید 10 هزار میلیارد تومان هزینه صرف کر که برای سرمایه گذار جدید اصلا هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

این مقام مسؤول با اشاره به مذاکره صورت گرفته با ایتالیایی ها گفت: آنها منتظر هستند تا شرایط ایران را برای آینده بسنجند و تا بستر فراهم نشود سرمایه گذاری نخواهند کرد.

وی با اشاره به شرایط تحریم ها گفت: در زمان تحریم شرکت بازل که کاتالیست به ما می فروخت فروشش را قطع کرد ولی با همت متخصصان داخلی نیاز خود را برطرف کردیم و من پیشنهاد می کنم که اکنون نوبت پتروشیمی های ایران است تا بازل را تحریم کنند.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 15409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *