۰

در ستاره خلیج فارس چه می گذرد؟

قائم‌مقام مدیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس آمارها و اخبار جدیدی درباره این پالایشگاه ارائه کرد و به تشریح فرآورده‌های حاصل از بهره برداری واحد تقطیر پالایشگاه مذکور پرداخت.
ستاره خلیج فارس -  عصر نفت
ستاره خلیج فارس - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، محمد علی دادور در گفت‌وگو با برنامه راه ابریشم رادیو اقتصاد اظهار داشت: ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال 1385 مورد توجه قرار گرفت اما به دلیل تغییرات مدیریتی و سهامداری زیادی که در این پروژه اتفاق افتاد، ساخت این پالایشگاه حدود 10 سال به طول انجامید تا اینکه نهایتا هفته گذشته موفق شدیم با حضور معاون اول ریاست جمهوری و وزیر محترم نفت واحد تقطیر فاز اول این پالایشگاه را به بهره برداری برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر شاهد دریافت فراورده‌های نفتا و نفت گاز از این واحد تقطیر و در حال ذخیره سازی آنها هستیم و امیدواریم که در هفته آینده موفق به بازاریابی و فروش این فراورده‌ها شویم.

قائم‌مقام مدیرعامل ستاره خلیج‌فارس ادامه داد:  هر چند که هم‌اکنون امکان تولید نفت سفید را داریم اما فعلا بخشی از نفت سفید را به فراورده نفت گاز و بخشی از آن را به فراورده نفتا وارد کرده‌ایم تا تنوع محصول را در واحد تقطیر کم کرده باشیم؛ این کاری بوده است که ما از نظر فنی می‌توانسته ایم انجام دهیم که دو فراورده قابل فروش یعنی نفت گاز و نفتا را تولید کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد فراورده گاز مایع این قول را به مردم شریف ایران می‌دهیم که تا 15 الی 20 روز آینده واحد شیرین سازی این واحد هم افتتاح شود و ما پس از شیرین سازی گاز مایع بتوانیم آن را در قالب دو فراورده مجزای C3 و 4C به فروش برسانیم.

وی گفت: وقتی مرحله اجرایی پروژه به افتتاح واحد تقطیر رسید، واحدهای ایمنی پالایشگاه از قبیل شبکه آب و آتش نشانی را راه‌اندازی کردیم و متعاقب آن ایستگاه پمپاژ عسلویه، خط لوله خوراک از عسلویه تا بندرعباس و همچنین ترمینال دریافت خوراک در داخل پالایشگاه را به بهره برداری رساندیم و از این طریق راهی برای فروش میعانات گازی در بورس انرژی هم فراهم شده است و این اتفاق کمک کرد که سایر شرکت‌های پالایشگاهی کوچک که مصرف کننده میعانات گازی بودند هم از طریق این خط لوله و از طریق فروش میعانات در بورس انرژی بتوانند خوراک خودشان را دریافت کنند.

*گوگرد گازوئیل ستاره خلیج‌فارس از گازوئیل بعضی پالایشگاه‌های کشور کمتر است

قائم مقام مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فراورده‌های به دست آمده از واحد تقطیر این پالایشگاه به دلیل ترش بودن هنوز قابلیت مصرف و حتی قابلیت فروش و صادرات را ندارند، پاسخ داد: هم اکنون محصولاتی که از واحد تقطیر این پالایشگاه به دست می‌آید دو فراورده نفتا و نفت گاز است که کیفیت قابل قبولی دارند؛ البته میزان گوگرد موجود در این دو فراورده بالاست ولیکن از میزان گوگرد موجود در نفتا و نفت گاز بعضی از پالایشگاه‌های موجود کشور پایین‌تر است.

وی توضیح داد: الان میزان سولفور کل نفت گاز تولیدی در این پالایشگاه ppm2500 است در حالی که همین شاخص برای نفت گاز پالایشگاه هایی که استاندارد یورو 4 را در کشور ندارند، بالای ppm7000 است. به همین خاطر این نفت گاز الان هم در داخل کشور قابل استفاده است و هم قابلیت صادرات دارد.

دادور ادامه داد: در مورد نفتا که حدود 60 درصد محصولات واحد تقطیر را شامل می‌شود، الان برخی پتروشیمی‌هایی مثل پتروشیمی اراک، نفتای ترش را از بعضی پالایشگاه‌های داخلی و حتی از کشور عراق تهیه و مصرف می‌کنند؛ ضمن اینکه کیفیت همین نفتای ترش برای بازاریابی بین المللی و صادارت هم مناسب است و البته وظیفه بازاریابی و فروش محصولات این واحد به عهده امور بین الملل نفت است.

*تمام تجهیزات ستاره را خریده‌ایم

وی تصریح کرد: واحد شیرین سازی هر دو فراورده نفتا و نفت گاز به یاری خداوند تا پایان دی ماه به بهره برداری خواهد رسید.

دادور افزود: تمام تجهیزات واحد بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس خریداری شده است. تمام کمپرسورهای این واحد هم آماده شده‌اند و شرکت بهره بردار در حال تست دستگاه‌ها و آماده شدن برای بهره برداری از این واحد در چند ماه آینده است.

*افتتاح کامل فاز اول ستاره خلیج‌فارس تا بهمن‌ماه

در ادامه، سیدیان مدیر پروژه پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس هم در این برنامه رادیویی گفت: افتتاح کامل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس و واحد بنزین سازی آن تا پایان سال جاری یعنی حدود بهمن ماه محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که شش ماه پس از افتتاح فاز اول، بهره برداری از فاز دوم و شش ماه پس از آن هم افتتاح فاز سوم پالایشگاه به وقوع بپیوندد.

وی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای احداث این پالایشگاه و طرح‌های جانبی که احداث 388 کیلومتر خط لوله خوراک از عسلویه و پروژه آبگیر با ظرفیت 200 هزار مترمکعب در ساعت که آب را از سواحل خلیج فارس و از شش کیلومتری جنوب پالایشگاه تامین می‌کند مجموعا 3.8 میلیارد یورو بوده است که با گذشت زمان و به دلیل اضافه کاری‌های به وجود آمده در طول پروژه، هم اکنون به 4.2 تا 4.3 میلیارد یورو افزایش یافته است و تا کنون 3.6 از اعتبار مذکور جذب و هزینه شده است.

*احتمال استفاده مجدد از اوراق سلف برای تامین مالی ستاره

با توجه به عرضه 300 میلیارد تومان اوراق سلف در بورس در شهریور ماه گذشته و فروش این اوراق ظرف چند ثانیه و استقبال 8 برابری مردم از این عرضه، سیدیان در پاسخ به این سوال که چرا برای تامین مالی باقی مانده اعتبارات لازم برای این پروژه از همین روش استفاده نمی‌شود، پاسخ داد: البته این سوال را بزرگان وزارت نفت باید پاسخگو باشند ولی در این پروژه از منابع مختلفی مثل صندوق ذخیره انرژی، صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانک‌های مختلف و نهایتا افزایش سرمایه هایی که بر اثر ورود سهامداران مختلف اتفاق افتاده، استفاده شد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که برای تامین مالی ریالی وجود داشته و دارد و به همین دلیل قرار بوده است تمام منابع مالی این پروژه به صورت ارز خارجی و یورو باشد، اما نهایتا قرار بر این شد که مقداری از تامین مالی از طریق فروش اوراق سلف اتفاق بیفتد.

سیدیان اضافه کرد: در فروش اوراق سلف در واقع ما باید محصول را بفروشیم و ضمانت تامین این محصول را در موعد مقرر بکنیم و به دلیل مشکلات مختلفی که در ساخت این پالایشگاه وجود داشت، شاید تا این اواخر امکان فروش اوراق سلف وجود نداشت ولی خوشبختانه این اتفاق افتاد و حالا امکان فروش اوراق سلف برای مراحل بعدی و تکمیل مراحل باقی مانده پالایشگاه وجود دارد و ما از مشارکت مردم استقبال می‌کنیم چنانکه من فکر می‌کنم اگر باز هم کمبود منابع مالی احساس بشود، وزیر نفت و مسئولین احتمالا از همین طریق به تامین منابع خواهند پرداخت.

سیدیان از تامین تجهیزات داخلی این پروژه هم گفت و افزود: یکی از افتخارات ما در این پروژه ملی این است که بیش از 65 درصد تجهیزات آن از داخل کشور تامین شده است و این در تاریخ احداث پالایشگاه‌های کشور بی نظیر است. این در حالی است که تا قبل از این فقط حدود 40 تا 45 درصد تامین تجهیزات از داخل کشور تامین می‌شد.



منبع : فارس
 
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 15430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *