۰

بازي نفتي عربستان عليه ايران و آمريکا؛ شيخ نشين ها چه در سر دارند؟

احتمال دارد که مجددا، به خاطر عربستان سعودي، توافق پيرامون فريز استخراج نفتي ناکام بماند.
نفت عربستان  - عصر نفت
نفت عربستان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ،  "گازتارو" (روسيه) در گزارشي به قلم آلکسي توپالوف مي نويسد: عربستان سعودي با توافق پيرامون فريز استخراج نفتي مخالف است. سعودي ها مي گويند که اگر ايران توليد نفتي خود را کاهش ندهد، آنان نيز با اين توافق موافقت نخواهند کرد. عربستان سعودي عليه امريکا نيز بازي را در پيش گرفته است – استخراج کنندگان نفتي امريکا به نرخ نفتي دستکم ٥٠ دلار در ازاي هر بشکه نياز دارند و سعودي ها با ايراد چنين بياناتي، نرخ نفت را آگاهانه کاهش مي دهند.

عربستان سعودي هشدار مي دهد که اگر ايران از فريز استخراج نفتي امتناع کند، اين کشور نيز به نوبه خود، استخراج نفتي خود را افزايش خواهد داد. روز جمعه، خبرگزاري «رويترز» با استناد بر سخنان چهار منبع خود در اوپک اين خبر را منتشر کرد.

به گفته اين منابع، سعودي ها تهديد کرده اند که سطح توليد نفتي خود تا ١٢ – ١١ ميليون بشکه در شبانه روز افزايش خواهند داد و به گفتگوهاي پيرامون فريز نفت پايان خواهند داد.

به گزارش اوپک، عربستان سعودي – تنها توليد کننده بزرگ نفت و عضو اوپک است که طي ماه هاي اخير، استخراج نفتي خود را کاهش داده است. در حالي که در ماه ژوئيه، سعودي ها ١٠,٥٨٢ ميليون بشکه نفت در شبانه روز استخراج مي کردند، در ماه اوت، اين حجم تا ١٠.٥٧٨ ميليون بشکه و در ماه سپتامبر تا ١٠.٤٩١ ميليون بشکه کاهش يافته است.

و اين در حالي است که طي اين مدت، ايران و عراق توليد نفتي خود را به ترتيب از ٣,٦٢٣ ميليون به ٣.٦٦٥ ميليون بشکه نفت و از ٤.٣٢٦ ميليون بشکه به ٤.٤٥٥ ميليون بشکه نفت در شبانه روز افزايش داده اند. در اين ميان، جمهوري اسلامي ايران اعلام کرده که محاسبات اوپک نادرست است و حجم توليد نفتي اين کشور پايين تر از سطح موجود اعلام شده است. به گفته ايراني ها، در حقيقت، جمهوري اسلامي ايران در حدود ٤ ميليون بشکه نفت در روز استخراج مي کند.

در اواخر ماه سپتامبر، کشورهاي اوپک در خصوص محدود کردن استخراج نفتي خود در سطح ٣٣ – ٣٢,٥ ميليون بشکه در شبانه روز به توافق رسيدند. در اين ميان، در ماه اوت، اين کارتل نفتي ٣٣.١٧٤ ميليون بشکه نفت و در ماه سپتامبر – ٣٣.٣٩٤ ميليون بشکه نفت در روز استخراج کرده است. براساس خبرهاي رسيده براي خبرگزاري «بلومبرگ»، در ماه اکتبر، کشورهاي عضو اين کارتل نفتي در استخراج نفت رکورد زده اند – ٣٤.٠٢ ميليون بشکه نفت در شبانه روز (آمار رسمي اوپک هنوز اعلام نشده است).

تا قبل از برگزاري ديدار ماه سپتامبر، اين تصور مطرح بود که در وهله نخست، عربستان سعودي استخراج نفتي خود را کاهش خواهد داد و به ايران نيز اجازه داده خواهد شد تا توليد نفتي خود را تا سطح مد نظرش افزايش دهد.

براي نخستين بار، در اوايل سال جاري، تفکر فريز سطح استخراج نفتي مطرح شد و مبتکران آن روسيه، عربستان سعودي و ونزوئلا بودند. در آن ايام، تمامي توليد کنندگان نفتي به استثناي امريکا، قصد داشتند براي برقراري ثبات در نرخ نفت، تدابير لازم را اتخاذ کنند. در ماه ژانويه، نرخ نفت تا ٢٨ دلار در ازاي هر بشکه کاهش يافت.

قرار بود در روز ١٧ ماه آوريل، در ديدار دوحه قطر، قرار نهائي اتخاذ شود. اما، ايران که در ابتدا با ابتکار عمل فريز استخراج نفتي موافقت کرده بود، اعلام کرد که هنوز از پيامدهاي تحريم هاي امريکا و اروپا که در اواسط ماه ژانويه لغو شدند، رهايي نيافته است و تا زماني که به شاخص هاي توليدي خود در قبل از اعمال تحريم ها نرسيده است، سطح توليد نفتي خود را فريز نخواهد کرد.

يعني، توليد ٤ ميليون بشکه نفت در شبانه روزي که در حال حاضر، ايران به آن دست يافته است.

توافق دوحه به خاطر ايران ناکام ماند که حتي، هيات خود را به مذاکرات اعزام نکرد. از اين رو، عربستان سعودي نيز که اعلام کرده بود، همه در شرايط گوناگوني قرار دارند، از فريز استخراج نفتي امتناع کرد.

اين رويداد در اوايل سال جاري رخ داد. در اواسط سال جاري، در بازار نفت تا حدودي نرخ نفت افزايش يافت، اما در حال حاضر، مجددا، نرخ نفت رو به کاهش است.

نرخ نفت در افت خود رکورد زده است

در روزهاي اخير، نرخ نفت کاهش يافته و در افت خود رکورد زده است. نرخ نفت به پايين تر از ٤٦ دلار در ازاي هر بشکه کاهش يافته است و در روز شنبه، نرخ هر بشکه نفت ٤٥,٦ دلار بود، در حالي که در ٢٧ ماه اکتبر، هر بشکه نفتي به نرخ ٥١.٦ دلار معامله شده بود.

طي اين مدت، اوپک دو بار تلاش کرده است تا نرخ نفت را به حساب مداخله لفظي، افزايش دهد. محمد بارکيندو، دبير کل اوپک، باور دارد که تمامي کشورهاي اين کارتل نفتي و همچنين، توليد کنندگان مستقل نفت آمادگي دارند تا از فريز نفتي حمايت کنند.

وياچسلاف ميشنکو، معاون سابق مدير Argus، مي گويد که بازار نفت تغيير چشمگيري نخواهد يافت و مانند سابق، سطح عرضه در مقايسه با سطح تقاضا بالاتر است و عملا، سطح ذخاير نفتي و فراورده هاي نفتي در تمامي مناطق به حداکثر ميزان خود رسيده است.

ميشنکو خاطر نشان مي کند: «بروز نوسانات در نرخ نفت که سخنان ايراد شده پيرامون فريز استخراج نفت باعث آن شده است، به نفع سودجوياني است که در زمينه نرخ لحظه اي نفت، بازي خود را پيش مي برند. هدف از مداخله لفظي نيز همين موضوع است».

شيخ نشين ها چه در سر دارند؟

بي جهت نيست که عربستان سعودي از راه مداخله لفظي به بازي خود در افت نرخ نفت ادامه مي دهد که در جهت مخالفت با توليد کنندگان نفت شيست امريکا مي باشد.

آمار مربوط به ذخاير نفتي در امريکا نيز به ضرر نرخ بشکه هاي نفتي مي باشد. طي يک هفته تا پايان روز ٢٨ ماه اکتبر، در امريکا استخراج نفت تا ١٤,١ ميليون و يا به سخن ديگر، ٣.١ درصد افزايش يافت و اين شاخص، بالاترين شاخص رشد استخراج نفتي از سال ١٩٨٤ ميلادي، مي باشد.

براساس نتايج حاصل در هفته گذشته، ذخاير نفتي تجاري در امريکا (به استثناي ذخاير راهبردي) به ٤٨٢,٦ ميليون بشکه رسيد، در حالي که تحليلگران رشد آن را فقط تا ٤٦٩.٢١ ميليون بشکه نفت پيش بيني کرده بودند.

از همان ابتدا، سعودي ها از نرخ پايين نفت با هدف کنار زدن توليد کنندگان نفتي با سطح استخراج بالا، مانند امريکا حمايت مي کردند. نرخ نفت شيست امريکا که اين کشور توليد آن را به شدت افزايش داده است، در حدود ٥٠ دلار است.
اين نرخ کليدي است که به واسطه آن، اکثريت پروژه هاي امريکا مقرون به صرفه مي شود. از اين رو، عربستان سعودي همواره تلاش کرده تا نرخ نفت را حتي از طريق افزايش استخراج نفتي خود، پايين تر از سطح ٥٠ دلار در ازاي هر بشکه حفظ کند.


منبع : آریا
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 15540
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *