۰
مصاحبه جالب مدیر توتال درباره قطر

از حضور در قطر به خود می بالیم

ما در کنار اکتشاف و تولید از ذخایر بی پایان هیدروکربوری کشور قطر، همکاری های مختلفی با بنیاد قطر و دانشگاه قطر داشته ایم.ارائه برنامه های آموزشی باکیفیت در قطر که از جمله اهداف مطرح شده در چشم انداز ملی 2030 این کشور است، در کانون توجه شرکت توتال قرار دارد.
از حضور در قطر به خود می بالیم
ميزنفت/ گفتگوی پیش رو٬ بخشی از مصاحبه گویلام شالمین، مدیرعامل شرکت اکتشاف و تولید توتال قطر با مجله pipeline قطر است که حاوی نکات جالبی است. این مصاحبه بدون هیچ دخل و تصرفی در ادامه می آید:


*از نگاه شما، اهمیت حضور بلندمدت توتال و مشارکت با قطری ها چیست؟
ما در سال جاری میلادی، هشتادمین سال حضور مداوم خود در قطر را جشن گرفتیم. این یک داستان طولانی است. ما در سال ۱۹۳۶ میلادی، کار خویش را آغاز نمودیم. در آن سال، شرکت نفت عراق که ما از سهامداران آن بودیم، فعالیت های مربوط به اکتشاف یک میدان خشکی را در این سرزمین آغاز کرد. دو سال بعد میدان نفتی دخان کشف شد. با شروع توسعه طرح های پتروشیمی در سال ۱۹۷۴ میلادی، ما در این کشور سرمایه گذاری های خویش را افزایش دادیم. ده سال بعد، شرکت راس گس تاسیس شد. و این شرکت بنیانگذار ظهور و توسعه پرشتاب ال ان جی در دنیای امروز گردید. بعدها در سال ۲۰۰۷ میلادی، ما پروژه دلفین را آغاز نمو‌دیم.

در این طرح، ما با ساخت یک خط لوله نصب شده در بستر آب های خلیج پارس، گامی بلند در جهت ارتباط صنعتی قطر و دو همسایه شرقی یعنی امارات متحده عربی و عمان برداشتیم. این پروژه نخستین خط لوله گازی میان کشورهای خلیج پارس به شمار می رود.

من معتقدم تاریخ فعالیت های ما در قطر با دستاوردهای بزرگی نظیر کشف میدان الخلیج در سال ۱۹۹۱ میلادی پیوند خورده است. در بخش پایین دستی نیز، ما در سال ۲۰۰۹ میلادی، عملیات ساخت پالایشگاه میعانات گازی راس لفان را شروع نمودیم. و البته در سال های اخیر، ما سهام ۳۰ درصدی پروژه جدید توسعه میدان شاهین را از آن خود نمودیم.

ما از آغاز شکل گیری صنعت نفت و گاز قطر در این کشور فعال بوده ایم و ما از این همکاری به خود می بالیم. این شرایط نشان دهنده دلبستگی ما به کشورهای میزبانی نظیر قطر است. و همه ما از این حضور دیرپا احساس افتخار می کنیم.

*شرکت توتال برای تداوم عمر میدان الخلیج چه برنامه ای دارد؟
ما در سال ۱۹۹۱ میلادی، این میدان را کشف کردیم و شش سال بعد، تولید نفت از آن آغاز گردید. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ما گام بلندی را با تشکیل یک جوینت ونچر با شرکت قطرپترولیوم برای دوره ۲۵ سال آینده پشت سر گذاشتیم.
به دلیل عملکرد ما در میدان الخلیج و اعتماد شرکت قطر پترولیوم، ما توانستیم به یکی از چند شرکت بین المللی فعال در میادین نفتی قطر تبدیل شویم.
در این میدان، چالش هایی جدی نظیر پیچیدگی های زمین شناسی سازند و قدیمی شدن تاسیسات وجود دارد. اما مهمترین موضوع اینست که ما باید در بازاری با شرایط متفاوت به فعالیت بپردازیم.

ما همه توان خود را به  کار گرفته ایم تا بر این چالش ها فایق آییم. مدیران شرکت قطرپترولیوم نیز از هیچ حمایتی رویگردان نبوده اند. و بهره گیری از فناوری های جدید، بخشی از داستان تولید از ذخایر این میدان است.


*مهمترین تعهدات شرکت شما نسبت به کشور قطر چیست؟
ما در کنار اکتشاف و تولید از ذخایر بی پایان هیدروکربوری کشور قطر، همکاری های مختلفی با بنیاد قطر و دانشگاه قطر داشته ایم.ارائه برنامه های آموزشی باکیفیت در قطر که از جمله اهداف مطرح شده در چشم انداز ملی 2030 این کشور است، در کانون توجه شرکت توتال قرار دارد.

ما در سایه تعهدات خود به توسعه ملی کشور قطر، در سال 2009 میلادی تصمیم گرفتیم تا در مرکز پژوهشی پارک علم و فناوری قطر و با هدف مشارکت در اهداف پژوهشی رهبران دوحه در حوزه انرژی حضور فعالی داشته باشیم.
این مرکز با هدف کمک به توسعه توانمندی های قطر در فعالیت های پژوهش و فناوری بخش انرژی و همکاری در ایجاد اقتصادی دانش محور ایجاد گردیده است.
ما در این مرکز دارای فعالیت های متنوعی نظیر مطالعه در بخش ژیوشیمی و اسیدکاری چاه ها هستیم. ما همزمان با تداوم فعالیت های جاری خویش، مشتاقانه به دنبال یافتن فرصت های نوین در آینده هستیم.


*استفاده از سهم بیشتر قطری ها در پروژه های شما چه جایگاهی دارد؟
این موضوع به روشنی در کانون توجه شرکت ما قرار دارد و سرمایه گذاری بر روی نسل آینده افراد مستعد، یک موضوع مهم در برنامه های کاری شرکت ماست.
ما به عنوان یک شرکت بین المللی انرژی این موضوع را در فهرست راهبردهای اصلی مورد توجه خویش قرار داده و استفاده از کالاها و خدمات ارایه شده توسط شرکت های قطری در اولویت ماست. افزایش استخدام افراد قطری تبار، از دیگر موضوعات مورد توجه در شرکت ما بوده و در عین حال ما از ارتقای شهروندان قطر در سمت های سازمانی استقبال می کنیم.


*کشور قطر در راهبرد ال ان جی شرکت توتال چه جایگاهی دارد؟
ما از بنیانگذاران شرکت قطرگاز به عنوان بزرگترین تولیدکننده ال ان جی دنیا بوده و دارای سهام در دو پروژه قطرگاز 1 و قطرگاز 2 هستیم. فراموش نکنید که
ما در دهه 1980 میلادی، از پیشگامان صنعت ال ان جی در قطر بوده ایم. و بی تردید سهام ما در قطرگاز، یکی از بزرگترین دارایی ها در سبد سرمایه گذاری های شرکت توتال است.

شرکت قطرگاز در حال فعالیت در بازار در حال دگرگونی ال ان جی بوده و بسیاری از شرکت ها خود را برای گذار از دوره ای دشوار در تجارت گاز آماده نموده اند.
اما شرایط فرارو را باید فرصتی ارزشمند در بازار ال ان جی دانست. با کاهش قابل توجه قیمت ال ان جی، تعداد بیشتری از کشورها خواهان واردات ال ان جی جهت تامین تقاضای فزاینده خود به انرژی شده اند. در مجموع به نظر می رسد بازار ال ان جی در حال تحولی بزرگ بوده و ما باید خود را با این تغییرات منطبق نماییم.


*اهمیت واگذاری سهام میدان الشاهین چیست؟
تولید کنونی میدان شاهین اندک اندک به ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. بهره برداری از این میدان، به شرکت جدیدی سپرده شده که ۷۰ درصد سهام آن به شرکت قطرپترولیوم و ۳۰ درصد بقیه آن به شرکت توتال تعلق دارد. از جولای ۲۰۱۷ میلادی ما فعالیت خود را در این میدان آغاز خواهیم نمود.
ما به امضای چنین قرارداد بزرگی که در کلاس جهانی قرار دارد، به خود می بالیم. این قرارداد از نگاه ما، مهر تایید بر کیفیت روابط دیرپای ما در این سرزمین است.
همچنین این قرارداد نشان دهنده اعتماد مدیران قطرپترولیوم به شایستگی های فنی و تجاری ماست.

کسب سهام در میدان الشاهین، به معنای پدید آمدن مسئولیت ها و چالش هایی جدید خواهد بود. ما از این همکاری با عنوان گامی بلند در مشارکت بزرگ خود با شرکت قطرپترولیوم یاد می کنیم. در همین حال، ما می دانیم که در این مسیر با موانع و چالش های بزرگی روبرو خواهیم بود.


*از نگاه شما چه فرصت های دیگری در قطر وجود دارد؟
ما از این مشارکت ارزشمند با شرکت قطرپترولیوم به خود می بالیم. با ایجاد فرصت های جدید، ما به خلق ارزش برای قطر و گروه شرکت های همکار خواهیم پرداخت. در کوتاه مدت نیز در بخش پایین دستی و همچنین انرژی های نو، فرصت هایی وجود دارد. ‏‎ ‎

ما می دانیم که قطری ها به دنبال توسعه انرژی خورشیدی هستند و این انرژی پاک، بخش مهمی از کسب و کار ما در شرکت توتال است.
‏فراموش نکنید که مشارکت ما با دولت قطر و شرکت قطرپترولیوم به عرصه بین المللی نیز گسترش یافته است. قطرپترولیوم از سهامداران پروژه توتال کنگو محسوب می شود. و ما از تداوم سرمایه گذاری آنها در سایر نقاط دنیا استقبال می کنیم.  


منبع: ماهنامه Pipeline
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 15575
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *