۰
۱
درباره مراسم تفاهمنامه دیروز

«مقسی» از شما!

«مقسی» از شما!
ميزنفت/ موافقت اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی روز گذشته میان شرکت ملی نفت و کنسرسیومی متشکل از شرکت های توتال٬ CNPCI چین و شرکت ایرانی پتروپارس امضا شد؛ موافقتنامه ای که وزیر نفت تاکید کرد «قرارداد» نیست. درست برعکس جریان سازی که در تفاهم نامه شرکت ملی نفت با شرکت نفت و گاز پرشیا صورت گرفته بود.

گرچه این کنسرسیوم نمایندگانی از ۳ کشور را در خود می بیند ولی بیش از شرکت های ایرانی و چینی٬ شرکت توتال فرانسه زیر ذره بین قرار داشت؛ با توجه به حاشیه های توتال در صنعت نفت ایران همه توجهات به این شرکت جلب شد بطوری که حتی وزیر نفت هم آنرا از نظر دور نگه داشت و به تشکر از توتال پرداخت و گفت:«ممنون که آمدید.» البته زنگنه در بخش دیگری از صحبت های خود توتال را صف شکن معرفی کرد و از شرکت های دیگر نیز خواست به ایران بیایند.

مدیر بخش خاورمیانه توتال هم اینگونه گفت: «ممنون که به ما در فاز ۱۱ پارس جنوبی اعتماد کردید». تشکر زنگنه جای خود٬ اما تقدیر توتال از وزیر نفت ایران بیانگر نکات مهمی است که یکی از این نکات٬ عدم باور فرانسوی ها به حضور مجدد در پارس جنوبی است زیرا هیچگاه فکر نمی کردند ایران٬ مجوزی را برای آنها صادر کند که اصولا هیچ کشوری حاضر به صدور آن نیست.

به هر حال وزارت نفت فاز 11 را در قالب تفاهم نامه ای به این کنسرسیوم واگذار کرده است تا ظرف چند ماه آینده به قرارداد برسد. محمد مشکین فام مدیرعامل نفت و گاز پارس گفته است این تفاهم نامه تا ۳ ماه آینده به قرارداد می رسد و زنگنه اما بطور غیرمستقیم 6 ماه را اعلام کرد. البته وزیر نفت روز گذشته تاکید بسیاری بر «موافقت نامه» داشت و تاکید کرد که امضاهای امروز به هیچ عنوان قرارداد نیست بلکه HOA یا همان موافقت نامه اصولی است.

وزیر نفت خود را به جشن امضای فاز ۱۱ رسانده بود در حالی که پاتریک پویان مدیرعامل توتال در ابوظبی به سر می برد و مدیرخاورمیانه خود را راهی تهران کرده بود. چینی ها هم مدیر خاورمیانه خود را هم به تهران فرستاده بودند.
پویان که در الجزایر به دیدار زنگنه رفته بود روز گذشته در نمایشگاه نفت ابوظبی بود و ترجیح داد به تهران نیاید ولی وزیر نفت برخلاف او٬ در باشگاه کوشک وزارت نفت حاضری زد و سخنرانی هم کرد.

همزمان با تاکید وزیر نفت مبنی بر اینکه روی رخداد امروز٬ نام قرارداد گذاشته نشود٬ مدیرعامل توتال هم از ابوظبی گفت: هنوز دو طرف  قرارداد نهایی امضا نکرده اند. قرارداد طرح توسعه یکی از فازهای پارس جنوبی، به احتمال زیاد ارزشی حدود ٢ میلیارد دلار خواهد داشت.طبیعی است که ما درباره این موضوع با ایران مذاکره می‎کنیم؛ بنابرین باید ببینیم که آیا می‎توانیم به توافقی دست یابیم که برای همه طرف‎ها مطلوب باشد.

وزیر نفت هم اینگونه واکنش نشان داد:«ما هنوز به قرارداد نرسیده‌ایم و برای رسیدن به قرارداد به چند ماه زمان نیاز داریم، اما 70 درصد اصول و ساختار قرارداد اینجا تنظیم و نهایی شده است». هم وزیر نفت و هم مدیرعامل توتال سعی کردند این تفاهمنامه را عادی جلوه دهند زیرا می دانند در صورت مانور بیش از حد در این باره٬ حساسیت ها و مزاحمت های آمریکا افزایش پیدا می کند ولی از سوی دیگر٬ سبقه تاریحی فرانسوی ها نشان می دهد آنها با امضای غیرتعهدی خود٬ قدرت چانه زنی خود را افزایش می دهند مانند همان اقدامی که در دهه ۸۰ کرده بودند. آنها در سال 1387 برای توسعه فاز 11 رقم 10 میلیارد دلار را پیشنهاد داده بودند و پس از مخالفت شرکت ملی نفت٬ چینی ها پیشنهاد 4 میلیارد دلاری ارائه کردند.

از سوی دیگر٬ توتال فرانسه بارها اعلام کرده است که مشکلات بانکی برای انتقال پول و تزریق آن به پروژه های ایران بسیار سخت است و این شرکت ترجیح می دهد در پایین دست صنعت نفت ایرن فعالیت کند. با این وجود آنها پای خود را روی فاز 11 گذاشته اند و مشخص نیست نهایت این تفاهمنامه به کجا خواهد رسید زیرا فرانسوی ها استاد بازی های پشت پرده و کسب امتیاز بیشتر هستند. از یاد نبریم آنها یکبار از فاز 11 پارس جنوبی کلاه گرمی برای خود بافتند.

البته می توان آرامش دو طرف و مهم نخواندن این تفاهم نامه را حاصل یک توافق محرمانه قلمداد کرد ولی با توجه به منافع فرانسوی ها در قطر و مشکلات سختی که برای حضور توتال در ایران وجود دارد٬ پیش بینی آینده کمی سخت شده است. وزارت نفت بدرستی روی میادین دریایی مشترک دست گذاشته است اما بنظر می رسد در انتخاب خود دچار اشتباه شده است که بارها نسبت به آن هشدار داده شده بود.

از امروز اطلاعات پارس جنوبی به توتال رسیده است و شاید همین امروز در آنسوی مرز خرج شود ولی با توجه به عقب ماندگی ایران از قطر٬ تنها می توان امیدوار بود که این تفاهم نامه در اسرع وقت به قرارداد منتج شده و به تولید برسد تا آرزوی دیرینه کشورمان در بهره برداری از مرزی ترین فاز پارس جنوبی محقق شود.
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 15576
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ینی دارید میسوزید صداشو در نمیارید!!!