۰

علت تضعیف مناطق نفت‌خیز

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی مورد تأیید شرکت مناطق نفت‌خیز نیست، گفت: این قراردادها نتیجه‌ای برای موفقیت مناطق نفت‌خیز جنوب ندارد و خوزستان متضرر می‌شود.
خادمی - عصر نفت
خادمی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، هدایت‌الله خادمی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت اظهار داشت: نزدیک به 108 سال است که نفت در کشور ایران کشف شده که بخشی از آن به خوزستان، ایران و  بخش دیگر به چرخش چرخه اقتصادی جهان کمک کرد.

وی افزود: تا مدت زمانی سهم خوزستان از نفت سهم مناسب بود به‌طوری که در شهرستان‌های خوزستان بیمارستان، مدارس و منازل منظمی ساخته شدند اما متأسفانه هرچه جلوتر آمدیم سهم خوزستان از این منبع کمتر شد و نگاهی هم به آسیب‌هایی که نفت و گاز برای منطقه در پی داشت؛ نبود تا اینکه خیلی از سرزمین‌های ما به سرزمین سوخته تبدیل شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسجدسلیمان، هفتگل، نفت‌سفید و تالاب هورالعظیم مناطقی بودند که نفت ورود کرد و باعث از بین رفتن ‌آنها شد و مناطق آزادگان و یاران را اگر مشاهده کنید متوجه می‌شوید که هزاران ماده از کنده‌های حفاری در زمین‌ها رها که  سبب ایجاد ریزگردها و سرطان‌ می‌شوند.

وی افزود: آقایانی که در برنامه و بودجه کار می‌کنند تفسیر غلط و ظالمانه‌‌ای دارند و فکر می‌کنند که نفت در هر نقطه‌ای که فروخته شد ارزش افزوده به همان نقطه اختصاص دارد به همین دلیل سهم نفت به‌درستی به خوزستان داده نمی‌شود.

خادمی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه وزیر نفت گفته‌اند که اختیارات کاملی به مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب داده‌اند، گفت: خیر این موضوع صحت ندارد. وزیر نفت اطلاع دارند که یک منطقه نفت‌خیز بیشتر نداشتیم که  به‌خوبی به کل ایران سرویس می‌داد اما متأسفانه فضای این شرکت به‌دلیل برخورداری از توانایی فنی و منابع انسانی به‌سمتی رفت که نتیجه غلطی در برداشت و بنده از اینکه این موضوع با نیت خاصی رخ داد و یا اینکه نیتی در کار نبود؛ اطلاعی ندارم.

وی افزود: قرار شد مناطق نفت‌خیز جنوب به چندین شرکت تبدیل شود که واقعاً هم به چند شرکت از جمله مارون، کارون، مسجد سلیمان، آغاجاری، توربین و خدمات پشتیبانی تبدیل شد و از بهترین کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب به‌سمت هیئت مدیره و اعضای این شرکت‌های جدید منصوب شدند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اقدام سبب شد که شرکت از لحاظ داشتن نیروی فنی ضعیف شود و دوباره به این موضوع اکتفا نشد و مناطق نفت مرکزی تشکیل شد و تمامی نیروهای این شرکت از مناطق نفت‌خیز جنوب تأمین شدند و در ادامه دوباره شرکت‌هایی ازقبیل مهندسی توسعه نفت، پتروپارس و پترو ایران تشکیل شد.

وی افزود: این شرکت‌ها به این دلیل تشکیل شدند که هرکدام در آینده مانند شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به توسعه و کارهای تولیدی و اکتشافاتی بپردازند اما نتیجه این امر بعداز 14 سال این شد که می‌گوییم "کار بلد نیستیم و باید خارجی‌ها بیایند".

وی بیان کرد: مناطق نفت‌خیز جنوب به‌دلیل داشتن کارشناسان قوی و خوب هنوز الگوی قراردادهای جدید نفتی را نپذیرفته اما من نمی‌دانم این چه‌کاری است که الگویی که فقط در 17 صفحه از آن 200 اشکال گرفته شده و همچنین شرکت ملی نفت هم آن را نپذیرفته تدوین شده است.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قبلاً اعلام شده بود که الگوی جدید قراردادهای نفت به‌دلیل مناسب نبودن مورد تأیید شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب قرار نمی‌گیرد، گفت: این قراردادها نتیجه‌ای برای موفقیت مناطق نفت‌خیز جنوب ندارد و خوزستان متضرر می‌شود؛ متأسفانه نگاه به خوزستان تغییر کرده ‌و بخش عظیمی از این نگاه به عملکرد مدیران ناکارآمد برمی‌گردد.

وی افزود: اصفهانی‌ها در حال بردن آب خوزستان هستند اما کدام مدیر خوزستانی در این مورد صحبت کرد. نیروگاه کارون 4 را در خاک ما زدند اما با خاک آن‌ را به جای دیگری واگذار کردند و هیچ‌ خوزستانی متوجه نشد؛ خوزستانی‌ها متأسفانه به‌دلیل پررنگ شدن نگاه قومی و طایفه‌ای درگیر مسائل حاشیه‌ای شده‌‌اند.

خادمی با بیان اینکه نگاه طایفه‌ای و قومی سبب کاهش شایسته سالاری می‌شود، گفت: اشتباه کردند که این‌چنین نگاهی به خوزستان دارند زیرا خوزستان یک منبع قوی از درآمد است که ما نیز به این ویژگی استانمان افتخار می‌کنیم.

وی گفت: ما بارها گفتیم که خوزستان را برای جای دیگری هزینه نکنند اما بودجه سال 95 خوزستان را از بودجه سال 89 کمتر کردند و درعوض  بودجه برخی از استان‌ها را 300 درصد افزایش دادند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا مجموعه نفت از مدیران سالخورده در بدنه خود استفاده می‌کند و به نیروهای جوان میدانی برای ایفای نقش داده نمی‌شود، گفت: مدیرانی را که چند بار بازنشسته شده اما دوباره در قسمت‌های دیگری مشغول به کار شدند و نگاهی به جوانان ندارند قبول دارم و در همین مجموعه نفت برخی از مدیران که به‌فکر سنوات و حقوق جوانان نیستند زیرا آنها بازنشسته شده و سنوات خود را دریافت کرد‌ه‌اند.

وی تصریح کرد: این یک معضلی است که در مملکت ما وجود دارد که بعضی از آقایان 30 سال وزیر و 20 سال مدیر هستند اما هنوز در رأس کار هستند، بنده چندبار در مجلس تذکر دادم و عده‌ای پیگیر این موضوع هستند.

خادمی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اقدامات نمایندگان مجلس در زمینه لغو حضور مدیران پروازی در مناطق جنوبی به‌خصوص خوزستان گفت: زمانی که پتروشیمی بوعلی آتش گرفت بنده یکی از مشکلات این حادثه را مدیران پروازی  اعلام کردم زیرا در کار عملیاتی نمی‌شود که مدیر آن مجموعه یا قسمت در منطقه حضور نداشته باشد.

وی تصریح کرد: آقای زنگنه دستور دادند که مدیر پروازی نباید داشته باشیم اما متأسفانه فراموش شد ولی چند روز پیش یکی از وزیران گفتند  اشکالی ندارد که خانواده مدیران در تهران باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مگر در خوزستان قحط‌‌الرجال آمده ‌که مدیری را انتخاب کنند که قصد زندگی در خوزستان را ندارد، افزود: این اقدام نیازمند همکاری تمامی مسئولان از جمله استاندار است و ما نیز در مجلس نیز پیگیر این موضوع هستیم.


منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب: 15584
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *