۰
۴۳
اتفاقی نادر در صنعت نفت ایران

ترفیع مسئولان خسارات فاز 12 در نفت و گاز پارس!

رسول فلاح نژاد٬ محمد جواد شمس٬ فرخ علیخانی - عصر نفت
رسول فلاح نژاد٬ محمد جواد شمس٬ فرخ علیخانی - عصر نفت
ميزنفت/ باوجود رسانه ای شدن جزئیات مربوط به فاز 12 و روشن شدن جزئیات این پروژه مهم٬ هنوز هم اقدام مهم و رسمی برای پیگیری این حاشیه ها عملیاتی نشده است و بنظر می رسد نهادهای نظارتی بطور کامل این پروژه را به فراموشی سپرده اند. پروژه ای که هویدا شدن جزئیات بیشتری از آن می تواند برای جامعه صنعت نفت جالب باشد.

فاز 12 پارس جنوبی توسط شرکت پتروپارس طراحی و اجرا شد ولی خروجی این پروژه با آنی که در برنامه ترسیم شده بود تفاوت چشمگیری دارد. عملکرد قابل تامل شرکت پتروپارس در این پروژه و ضعف نظارت از سوی شرکت نفت وگاز پارس خسارت بزرگی را به منافع ملی وارد کرده است و نه تنها هیچ برخوردی با خاطیان نشده است بلکه به مسولان آن نیز سمت های جدید داده شده و پله های ترقی را طی کردند.

به عنوان نمونه محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در واكنش به انتشار گزارش ميزنفت  مبني بر چند سمت بودن رسول فلاح نژاد ،با بيان اينكه فلاح نژاد مجري بزرگ ترين پروژه گازي پارس جنوبي بوده كه در شرايط تحريم به طور كامل به بهره برداري رسيده است ، افزود: دانش ، تعهد و مهارت فني مهندسي وي ايجاب مي كرد كه از ايشان در طرح هاي در مرحله اجراي قرارداد نيز استفاده شود.

مشکین فام در واقع مهم ترین شاخص در انتخاب فلاح نژاد را کارآیی وی در فاز 12 می داند؛ برای آنکه به عمق سوءمدیریت در نفت و گاز پارس و همه کاره شدن فلاح نژاد در POGC پی ببرید بهتر است به این آمار توجه کنید:

هدف از توسعه فاز 12 پارس جنوبی تولید روزانه 75 میلیون متر مکعب گاز و  120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد بود که این رقم در تولید عملیاتی به ترتیب حدودا روزانه 42 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 18 هزار بشکه میعانات گازی و 80 تن گوگرد است.

این طرح دارای یک پالایشگاه با ظرفیت پالایشی گاز استحصالی و تولید میعانات گازی و گوگرد مطابق ارقام فوق الذکر بوده و همچنین دارای 3  سکوی بهره برداری و سه خطوط لوله زیردریایی و 42  عدد چاه حفاری شده بود.

گاز استحصالی از طریق سه خط لوله  32 اینچ از فاصله 140 تا 150  کیلومتری از سکوهایی دریایی به پالایشگاه در ساحل عسلویه انتقال می‌یابد. هزینه اولیه طرح 5.7  میلیارد یورو بوده است که در نهایت با احتساب همه تغییرات و اضافه کاری‌ها  جمعاً دو برابر برای آن هزینه شد. این پروژه در دو مرحله از سال 1382 در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت که نهایتاً در سال  1384 به شرکت پتروپارس در قالب قرارداد بیع متقابل واگذار شد. این پروژه در سال 1393 رسماً افتتاح شد. همچنین مقرر شده بود که سرمایه گذاری اولیه طرح از محل فروش محصولات طی 3 سال تولیدات طرح مستهلک شود. همه سکوها و تجهیزات مطابق پیش بینی اولیه شامل 3 سکوی دریایی و 42 حلقه چاه گازی همگی در عمق  1500 تا 2000 متری از کف دریا انجام شده است.

به عبارت دیگر در ابتدای قرارداد برآورد شده بود که درآمد روزانه 35 میلیون یورویی از این طرح محقق شود که با محاسبه تقریبی و مطابق آمار اعلام شده در زمان افتتاح درآمد 15 تا 17 میلیون یورو در روز حاصل شده است به بیان دیگر تقریبا 48٪ اهداف طرح تحقق پیدا کرده است و در خوشبینانه ترین حالت به 6 سال خواهد رسید.

هم اکنون این سوال مطرح می‌شود که علت تحقق 48  درصدی محصولات این طرح و کاهش درامدی روزانه  18 تا 20 میلیون یورویی را چگونه و به چه دلیل روی داده است؟ سوالی که خیلی از مدیران نفتی حاضر به شنیدن آن نیستند اما بررسی روند تحولات این طرح حقیقتی را آشکار می‌سازد که حاکی از ضعف در مدیریت و بی توجهی مفرط به بیت المال در پوشش لزوم برداشت از میادین مشترک گازی است.

در طراحی‌های اولیه برآورد وجود 62٪ سولفور در ترکیبات گاز ترش استحصالی لحاظ شده بود که امروز پس از بهره برداری مشخص شده است که میزان سولفور موجود در گاز مخزن حداکثر 37٪  است. پاسخ عوامانه  که به این سوال داده می‌شود این است که این طرح در شرقی‌ترین لایه گازی مرزی و در اولین لایه مخزن گازی موصوف به K1 و نزدیکترین ناحیه مرزی با کشور همسایه قرار دارد و چون میدان گازی مشترک و شیب مخزن هم به سمت کشور همسایه است پس طبیعی است؛ ضمن آنکه طی حدود 10 سال هم که از طراحی و اجرا گذشته است. مخزن یک موجود زنده است و مرتب از آن برداشت شده است و افت و دبی جریان گاز طبیعی و عقلایی است پس محصولات طرح به این دلیل به حدود کمتر از نصف طراحی اولیه تقلیل یافته است.

در اینجا لازم است توضیح دهیم که از 42  حلقه چاه حفاری شده تنها  37 حلقه چاه با حداکثر 70٪ قابلیت برداشت (Opening) در سرویس عملیاتی قرار دارد و  5 چاه گازی قابلیت استحصال گاز ندارند به عبارت دیگر گاز پرفشار برای خروج از آنها وجود ندارد و گازی از آنها خارج نمی شود.

اینکه فاز ۱۲ در دوران تحریم و با تلاش و ممارست مهندسان ایرانی به سرانجام رسیده است دستاورد مهمی برای صنعت نفت است اما اینکه چرا در بعد کارفرمایی٬ اتفاقات تلخی رخ داده است سوالی است که مسولان نفت و گاز پارس باید به آن پاسخ دهند. تمام افرادی که در این پروژه جزو مقصران اصلی بودند نه تنها بازخواست نشده و مورد پیگرد قانونی قرار نگرفتند بلکه ترفیع رتبه نیز داشته اند. اگر به اشتباهات توتال در پارس جنوبی وشرکت های دیگر خارجی در سایر میادین نفتی و گازی پرداخته می شود اصولا دلیلی برای بی توجهی به اشتباهات بزرگ شرکت های ایرانی و POGC نیست کما اینکه سیستم ضعیف نظارتی در این شرکت٬ نفت وگاز پارس را در شرایط سختی قرار داده است. اینکه پول زیادی به پتروپارس داده است یک بحث است و اینکه منابع ملی به دلایل مختلف به هدر رفته است موضوعی دیگر.

نهادهای نظارتی باید بررسی کنند که چرا سکوی چهارم فاز ۱۲ ساخته نشد؟ اینکه در مباحث مالی در این پروژه چه اتفاقاتی رخ داده است بحث بسیار مهمی است که امید است «امضاهایش» در محضر قانون مورد قضاوت قرار بگیرند.
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 15596
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


متاسفانه
در پروژه فاز 12 در قسمت حفاری آن که توسط شرکت پتروپارس انجام شد مشکلات متعدد مالی و فنی رخ داده که همه آنها به دلیل تیم مدیریتی حفاری پتروپارس با مدیریت آقای "م.ج" مدیر حفاریپتروپارس و نیز باند و مافیای ایشون در پتروپارس انجام شد.
Russian Federation
بادرود لازم است که نهادها ی نظارتی بررسی نمایند که هزینه پرداختی به شرکت ... بابت اسید کاری به میزان 68 میلیون دلار چه نتیجه ای ببار آورده است و همینطور سرویسهایی دیگر .
متاسفانه مشکلات مالی فراوانی در حوزه های مالی و فنی در پروژه های فازهای 19 و 12 توسط شرکت پتروپارس و مدیران اون رخ داده و کسی جوابگو نیست
Iran, Islamic Republic of
محمد جواد شمس شركت پتروپارس و فازهاي ١٢ و ١٩ را نابود كرد
Iran, Islamic Republic of
بازرسی باید حواسش به پروژه های جانبی فاز 12 هم باشد خرید های دوبل و غیره راستی اجناسش کجاست نکنه برادر اقای .... فراموش کرده تحویل یده
Russian Federation
درفاز نوزده هم سو مدیریت حفاری باعث هدر رفتن زمان و پول زیادی شده است که لازم است بررسی شود.
Iran, Islamic Republic of
مدير عامل كنوني پتروپارس قبلا مدير پروژه فاز ١٢ بوده كه ايشان و مدير حفاري و تيمش بايد به سازمان بازرسي جوابگوي تخلفات خودشان باشند
Iran, Islamic Republic of
لطفا به حفاري اين فاز توسط مدير عامل قبلي و كنوني پتروپارس و مدير حفاري رسيدگي كنيد
متاسفانه عملکرد تیم مدیریتی فاز 12 بخصوص بخش حفاری اون در شرکت پتروپارس بسیار شرم آور هست و باعث ضررهای زیادی بر کشور شده
Iran, Islamic Republic of
لطفا به عملكرد منفي محمد جواد شمس مدير عامل قبلي پتروپارس هم تسارع كنيد. مديريت مبتني بر إحساسات داد و فرياد و خبر چيني مدير منابع انساني
Iran, Islamic Republic of
پرسنل فكر كردند كه با امدن دكتر مروي بعنوان رييس هيات مديره تغييراتي صورت گيرد و اوضاع سر و ساماني بگيريد ولي متاسفانه هيچ تغييري صورت نگرفت حتي مدير منابع انساني با ان عملكرد بد همچنان مديريت مي كند
پتروپارسي
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا اقاي مروي قدرتي ندارد كه تغييراتي را اعمال كند
Germany
مهندس ميرزايي نياز هست
Iran, Islamic Republic of
اقاي مروي كه در شركت به ورزش و خوردن صبحانه و مسائل سياسي مشغولند نه به أمور شركت. ما پتروپارسي ها از ايشان هم سلب اميد كرديم.
کاربلدهای POGC !
چاههای سکوی 12B در چه وضعی است ؟ چاه شماره 12 و ده چجوری تکمیل شده ؟!! چرا چاهی که هنوز تحویل نشده است ، الان دارد با دکل فوق سنگین ABAN-8 در حال تعمیر است ؟!! تحمیل هزینه بسیار سنگین دکل تعمیری بدلیل سوء مدیریت شما می باشد . بجای این که شما و مجری فاز 12 از شرکت برکنار شوید ، سمت بالاتر گرفتید !!! چرا نهادهای نظارتی مثل مجلس و سازمان بازرسی به وظیفه خود عمل نمی کنند ؟!!....هزینه هر روز دکل تعمیراتی حدود 58 هزار دلار می باشد . میفهمید این رقم یعنی چی ؟!!! چند روز از شروع WorkOver این چاهها گذشته است ؟ شیرهای درون چاهی این چاهها عمل نمی کند . آنوقت شما مدیر رده بالاتر شدید ؟!!!!!!
محسن
United Kingdom
درود بر شما جهت اطلاع همین تیم حفاری که در ... میباشد افتضاحی ک در تعمیر چاه های سلمان ببار آورده که نهایت ندارد.برای تکمیل این چاه ها ازشرکتی بنام woc بوجود آورده اند و میلیون ها دلار به این شرکت پیش پرداخت داده اند و درتکمیل این چاه ها استفاده کرده اند که بی نتیجه بوده وبا عث صرف هزینه های زیادی شده. هیچ نهد نظارتی هم از این قضایا اطلاع ندارند کارفرما یعنی شرکت فلات قاره هم بی خیال شده.
جوادیان
Iran, Islamic Republic of
WOC چه کسی حمایت میکنه؟ آقای پویان کرمی که جز لابی گری و باند بازی کاری بلد نیست و از لحاظ فنی از حتی کارشناس 2-3 سال سابقه پایین تره
ربطی به فاز و نول و حفاری و برداشت نامی و برداشت واقعی و اینا نداره
اقای منوچهری مشکی رو اورده به اقای مشکی گفته اینارو بذاره مدیر همین
Iran, Islamic Republic of
زمانی که عملیات حفاری و تکمیل در پتروپارس به افرادی مانند پ.ک ، م.پ و م.ب داده بشه که شغل اصلیشون زد و بند با پیمانکار باشه بیشتر از این نباید انتظار داشت!!
کارمند
Iran, Islamic Republic of
خودتان هم نوشته اید :قرارداد بیع متقابل است. پس عملا بحث نظارت POGC خیلی کمرنگ تر از پروژه های فاینانس است.
یک نفر
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک کارمند نفت و گاز خیلی از مسایل را به پتروپارس میگفتیم اما آنها میگفتند قرار داد بای بک است و ما هرچه صلاح بدانیم انجام میدهیم و چون پرمیت و صورت وضعیتی رد نمی شد عملا دست ما بسته بود
تمام این قصه ها رو واسه من و شما گفتند ! کجای قرارداد بای بک نوشته که پیمانکار هیچ مسئولیتی در قبال تکمیل چاه ندارد و هر كاري دلش خواست بکند ؟! آنهم در میدان گازی مشترک که هر روزش تاخیر معادل میلیاردها تومان فرصت سوزی است . تموم شد اون دوره ای که هر خرابکاری را بندازند گردن تحریم ها . بهانه تحریم دیگر سوخته است . فرض هم بکنیم که قرارداد بای بک بوده ، این موضوع یعنی عملکرد کارفرما در تنظیم متن قرارداد بشدت مشکل دار بوده است و نتوانسته است نظارت صحیخ کند روی پیمانکار شبه دولتی . بعدش قرارداد بای بک یعنی پول پیمانکار از فروش نفت حاصل می شود . آیا واقعا" پتروپارس از محل فروش میعانات و گاز ، هزینه خدماتش را میگرفته ؟!!!!
راستی چه خبر از مهندس شمس ؟؟!!!!

انگاری اوضاع اش مثل توپ شده......
اوضاع شمس مدیرعامل اسبق پتروپارس بسیار به راه شده
Iran, Islamic Republic of
حتما به روانپزشك مراجعه كرده
Iran, Islamic Republic of
فساد ايشان و تيمش و حقوق چند ده ميليوني و پاداش هاي انچماني را بايد به بيت المال برگردانند
محسن
Russian Federation
لازم به یادآوری است که هنوز تکلیف چند چاه بر روی سکوی بی وسی این فاز مشخص نشده است که بدلیل عدم اشراف مطالعاتی و حفاری غیر استاندارد به آب برخورد نموده وباعث افت تولید وهدر دادن پول بیت المال شده.
امیر
Iran, Islamic Republic of
دن کیشوت به تدریج طی 8 ماه , تیم خودش را جمع می کند و تا پایان دوره افرادی کم دانش و کم تجربه را جایگزین آنها می کند. به این ترتیب دوستانش کمتر در معرض دستگاه های نظارتی خواهند بود. و برای بررسی به هر حال دستگاه موجود و تیم موجود مخاطب اول خواهد شد. کنار گذاشتن شعبانپور, شمس, حسین نژاد, ... به همین دلیل می باشد.
از نفت و گاز پارس
Iran, Islamic Republic of
اگر قبول کنیم کارفرما در فاز 12 هیچکاره بوده و این اتفاقات تلخ لاجرم پیش میامده انوقت متاسفانه بایستی به دو واقعیت تلخ تر و مصیبت بار خواهیم رسید.
اولا" اگر مجری هیچ کاره بوده و ماهیت قرارداد اجازه دخالت نمی داده پس چه افتخاری به مجری گری فاز 12دارد و کدام تجربه رو مجری محترم فاز 12 کسب کرده است که باعث ارتقاء وی شده است ؟!!
ثانیا وقتی به یک شرکت ایرانی و تحت حاکمیت صد در صد دولت ایران امکان مدیریت وجود نداشته و او هرکاری خواسته کرده و طرح را با کمتر از 50 درصد تولید تحویل داده چطور میخواهند به توتال در فاز 11 و سایر جاها مدیریت کنند؟!!!
متاسفانه این انتصابات اخیر در نفت وگاز پارس نشان دادکه به وزارت نفت امیدی نیست چون اشتباهات گذشته را بدون اصلاح فرآیندها و ریشه یابی و تععین مقصر ادامه پیدا میکند و دستگاههای نظارتی به خوابی عمیق فرو رفته اند.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
سلام. واقعا این آقای فلاح نژاد این همه مخالف داره یا اینکه نفت و گاز پارس کارکنان تنگ نظر زیاد داره.
برید خدا رو شکر کنید که از مجموعه ی خودتون براتون مدیر انتخاب کردند. خوب بود مثل دوره های قبل یک نفر مثل آقای گشتاسبی رو از بیرون انتصاب میکردند؟؟؟
مجید جان گرشاسبی نه گشتاسبی ! اگر این شرکت بی سرو صاحاب ده تا کارمند مثل گرشاسبی داشت وضعیت این شرکت عالی میشد . متاسفانه قدر ایشان دانسته نشد و یک مدیرعامل مثل شعبون ... ایشان را برکنار کرد
Iran, Islamic Republic of
تا جایی که من اطلاع دارم گرشاسبی در زمان مدبربتش در فاز 20 و 21، با پیشرفت کمتر از 55 درصد ، در حدود 115 در صد بودجه را به پیمانکار پرداخت کرده بود که همین موضوع هم باعث برکناریش شد.
Iran, Islamic Republic of
اکثر مخالفین آقای فلاح نژاد که در این صفحات بر علیه او مطلب می نویسند، همان کارکنان بخش مهندسی و ساختمان نفت و گاز پارس هستند که در پروژه اسپیفون نیز سنگ انداری می کردند و تمام تلاششان را برای مسموم سازی جو کارکنان فاز 12 انجام می دادند.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
مجیدجان بنظرخیلی کاردانی اخه فدات بشوم کجا فلاح نژاد با گرشاسبی قابل قیاس است اگر گرشاسبی بفهمد که با ایشون مقایسه شده بتظرخودکشی کند وتو هم مواظب نظرات .....باش
Iran, Islamic Republic of
مشکل کشور ما امثال جنابعالی هستند که خود را کارشناس و دیگران را در بهترین حالت کاردان می پندارند.
اگر فلاح نژاد را در این چهار پنج سال شناختم، آقای گرشاسبی رو از سال 75 تا کنون می شناسم جوان کارشناس محترم.
Iran, Islamic Republic of
شمس مجازاتش نباید کمتر از .... باشه. این آقا کلی از سرمایه ها رو هدر داد
رضا حکیمی
Iran, Islamic Republic of
درفاز 12 در اعزام به دوره های آموزشهای خارج از کشور که بر حسب قرارداد ,قرار بود برای بهره بردار در محل سایت سازنده انجام پذیرد در انتخاب نفرات سواستفاده شده و فقط مدیران به خارج اعزام شده اند و بدون مجوز نهاد ریاست جمهوری که لازم است بررسی شود.
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای جکیمی این نفرات از شرکت گاز پارس جنوبی بودند و همانطور که فرمودید بدون مجوز به سفر خارج رفنتد . این مسئله بر خلاف نظر مجری طرح انجام گردید و آقای فلاح نژاد یک نفر هم از کارکنان نقت و گاز پارس را بدلیل غیر قانونی بودن معرفی نکردند.
امیدوارم که موضوع پیگیری شود.
Iran, Islamic Republic of
رسانه ای زرد، با تحلیل های آبکی و عوام فریبانه.
چرا هیچ داده درست و قابل استنادی در گزارشاتون نیست؟ دلیل اصلی اینکه کسی واسه مطالبتون تره هم خورد نمی کنه همین مطالب بی مایه هست که چندرغاز ارزش نداره. پیشنهاد می کنم به خبرچین هاتون بگین اگه آماری بهتون میدن، ناقص نباشه.
شما هم اگر انتقاد دقیقی داری با ذکر دقیق مطلب بنویس وگرنه ایراد آبکی خودت هم چندرغاز نمی ارزه . کامنت آبکی و زرد هم ننویس !
Iran, Islamic Republic of
برادرم باید تحمل انتقاد رو داشته باشی اخه الان تو مدیری و رفتی طبقه بالا پیش دوستان قدیمی که با پیمانکاران نشست و برخاست داشتی و هدایا و ماشین و کره جنوبی و کار دادن به داداش تو گنگان و راستی شرکته اسمش چی بو تو سنگاپور که باهاشون صمیمی بودی اها ترانستل بود فکرکنم همون که کار ترانسفر بعضی ها رو به کانادا داد و دیگه نگم یکوقت بگوش بچه ها می رسه بعد درد سر میشه
Iran, Islamic Republic of
شما رو که همه خوب می شناسند. شاید نفر بعدی که به کاریابی معرفی شود،باشید.موفق باشید مهندس
محمد
Iran, Islamic Republic of
من خودم به عنوان کسی که در حفاری چاه های فاز 12 به عنوان ناظر عملیات حفاری بر سکوی آبان 8 حضور داشتم تمام انتقاد های فوق را قبول دارم و واقعاً .... باعث این اتفاقات و هدر رفتن سرمایه ملی شد. البته افرادی مثل ب. م و پ. ك هم خوب تو این زمینه کمک و زد و بند با سرویس کمپانی ها بهش کمک کردند.