۰
افق سال 2020 میلادی

حفاری 24000 حلقه چاه فراساحلی

دکل دریایی حفاری - میز نفت
دکل دریایی حفاری - میز نفت
ميزنفت موسسه پژوهشی داگلاس وست وود در گزارش اخیر خود با عنوان پیش بینی توسعه تولید و حفاری دنیا، اعلام کرده که در سال 2013 میلادی، تعداد چاه های نفت و گاز فراساحلی حفاری شده از مرز 3000 حلقه فراتر رفته است. در سال 2020 میلادی، تعداد این چاه ها به 3900 حلقه رسیده تا تقاضای فزاینده دنیای امروز به نفت و گاز تامین گردد. بدین ترتیب، ما شاهد رشد 17 درصدی در این صنعت خواهیم بود.

بر اساس گزارش آماری شرکت بریتیش پترولیوم، مصرف نفت دنیا در فاصله سال های 2004 تا 2012 میلادی با 8 درصد رشد همراه بوده است، اما نرخ رشد مشابه در مورد گاز طبیعی 24 درصد می باشد. تعدادی زیادی از کشورها نیز به دنبال سوخت های پاک تر هستند، لذا مصرف زغال سنگ را کاهش داده و به استفاده از نفت و گاز طبیعی روی آورده اند. این شرایط بیش از سایر نقاط دنیا در آسیا، روی داده و اقتصادهای در حال رشد آن، بر تامین گاز طبیعی برای مصارف خود تاکید زیادی دارند. با توسعه طرح های اکتشاف و تولید و زیرساخت های متنوع انتقال گاز طبیعی و عرضه ال ان جی در بازارهای جهانی، راه برای مصرف بیشتر این محصول، فراهم شده است.

در قاره آفریقا، تولید نفت و گاز، آینده های متفاوتی دارند. توسعه میادین آب های عمیق غرب آفریقا همچنان پرقدرت تر از گذشته پیش خواهد رفت. در شمال قاره آسیا، عدم ثبات سیاسی، اکتشاف های فراساحلی و توسعه ذخایر را با چالش هایی جدی و کاهش سرعت، روبرو نموده است. اما در شرق آفریقا که توسعه میادین هیدروکربوری آن در مرحله اکتشاف قرار دارد، شرکت انی به عنوان شرکت پیشرو، در حال توسعه یک میدان گازی در موزامبیک است. رشد صنعت گاز در مناطق خشکی و فراساحلی موزامبیک و تانزانیا نیز می تواند راه را برای صادرات این محصول به جنوب آفریقا و جنوب شرق آسیا، هموار کند.

در قاره پهناور آمریکا و سواحل اقیانوس آتلانتیک، آب های برزیل در کانون توجه قرار دارد. تولید از دو سازند کامپوس و سانتوس در افق سال 2020 میلادی و با رشد 75 درصدی، به حدود 4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

مکزیکی ها نیز که قانون انرژی خود را در سال 2013 میلادی بازنگری نموده اند، به دنبال ایجاد زمینه حضور غول های نفتی در کشورشان هستند. هرچند برای آغاز تولید از این کشور باید تا اواخر دهه کنونی به انتظار بنشینیم.

در خلیج مکزیک، فعالیت های اکتشاف و توسعه به سطح سال 2010 میلادی و پیش از فاجعه ماکاندو بازگشته است. در سال گذشته در مجموع 177 حلقه چاه تکمیل گشت و تولید پایدار از این منطقه ادامه دارد. پیش بینی می شود که در سال 2018 میلادی، مجموع تعداد چاه های تکمیل شده از مرز 265 حلقه عبور کند.

از دیگر سو، در بازار آسیا که هدف اصلی تولیدکنندگان آفریقایی محسوب می گردد، چینی ها بزرگترین مصرف کننده انرژی محسوب می شوند که با کاهش نرخ تولید از میادین متعارف خشکی خود، امیدوارند تا از ذخایر شیل خود بهره برداری کنند. در آب های این کشور نیز، سینوک در حال اکتشاف و تولید از دریای چین بوده و تولید از این دریا، روندی صعودی دارد. قیمت گاز طبیعی در این منطقه، بالاترین قیمت های دنیا بوده و تولیدکنندگان گاز و ال ان جی، رقابت گسترده ای بر سر تصاحب بازار جذاب آسیا دارند. استرالیایی ها که امیدوارند تا پایان دهه کنونی، جایگاه قطر را به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده ال ان جی دنیا، تصاحب کنند، در حال بازاریابی گسترده محصولات خویش بوده و شناورهای تولید ال ان جی، برگ برنده آنها محسوب می شود. از سوی دیگر، حفاری در آب های تایلند و ویتنام نیز با سرعت ادامه دارد.

اما روس ها چه می کنند؟ روس ها با کاهش تولید از میادین بالغ سیبری غربی و اورالس ولگا، توسعه میدان ساخالین را در دستور کار خویش قرار داده اند. بر اساس پیش بینی ها، تعداد چاه های تکمیل شده روس ها در سال 2020 میلادی، دو برابر نرخ مشابه در سال جاری خواهد بود. در اروپای غربی نیز که رهبران این منطقه همچنان امیدوارند تا پایان دهه کنونی از گاز وارداتی روس ها استفاده نمایند، گوشه چشمی هم به توسعه منابع شیل خود دارند. هرچند با کاهش قیمت نفت در نیمه دوم سال 2014 میلادی، آینده توسعه طرح های اکتشاف و تولید از منابع غیرمتعارف در هاله ای از ابهام قرار دارد. همچنین با کاهش غیرمنتظره تولید از دریای شمال، ما شاهد موج جدیدی از سرمایه گذاری در پروژه های این دریای ناآرام به ویژه در بخش انگلیسی آن هستیم.

اما سرانجام در خاورمیانه که همچنان باید آن را قلب تپنده انرژی های فسیلی در دهه های فرارو دانست، حجم سرمایه گذاری در حفاری های فراساحلی تا پایان دهه کنونی با 42 درصد رشد همراه خواهد بود. قطری ها با حفاری 28 حلقه چاه جدید در سال گذشته، از کشورهای فعال در حفاری های فراساحلی خاورمیانه بودند. شیخ نشین امارات متحده عربی نیز در نظر دارد در شش سال آینده، به ترتیب 60 و 25 میلیارد دلار در طرح های اکتشاف و تولید نفت و گاز طبیعی سرمایه گذاری کند.

شرکت آرامکوی عربستان سعودی نیز با توسعه سرمایه گذاری ها در آب های خود امیدوار است تا بودجه در نظر گرفته در بخش حفاری های فراساحلی را تا سال 2020 میلادی بیش از 44 درصد افزایش دهد. گفته می شود در پایان دهه کنونی، تعداد چاه های تکمیل شده آنان از مرز 541 حلقه عبور می کند.

در مجموع، با ورود بسیاری از میادین نفت و گاز به دوره  دوم عمر خود و کاهش تولید از آنها، گسترش دامنه حفاری ها در دستور کار اکثر کشورها قرار گرفته است. و بر اساس اعلام کارشناسان با وجود رشد 30 درصدی تعداد چاه های تکمیل شده، حجم تولید از این طرح ها تنها با 22 درصد رشد همراه خواهد بود. اتفاقی که بر قیمت نفت و گاز تولید شده و جذابیت صنعت حفاری خواهد افزود.
 
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 15633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *