۰
سکوت ادامه دار مسئولان POGC

20 سوال اساسی از پروژه فاز 12

چاههای سکوی 12B در چه وضعی است؟چاه شماره 12 و 10 چگونه تکمیل شده اند؟! چرا چاهی که هنوز تحویل نشده است ، هم اکنون با دکل فوق سنگین ABAN-8 در حال تعمیر است؟!
فاز ۱۲ پارس جنوبی| میز نفت
فاز ۱۲ پارس جنوبی| میز نفت
ميزنفت| پس از انتشار چند گزارش درباره مدیریت مخزن پارس جنوبی و پروژه توسعه فاز 12 پارس جنوبی٬ مخاطبان ميزنفت نظرات خود را بیان کردند که نشاندهنده اقدامات قابل تامل در شرکت نفت و گاز پارس و بخش حفاری فاز 12 بود.

چند سال پیش بود که مدیران شرکت نفت و گاز پارس اعلام آمادگی کردند تا درباره پرسش ها و ابهامات موجود درباره فاز 12 توضیحاتی را ارائه دهد که قول مساعد آن‌ها برای روشنگری به فراموشی سپرده شد. 

با این حال٬ بخش هایی از این پرسش ها و البته نظر مخاطبان منتشر می شود تا شاید مسئولان شرکت نفت و گاز پارس برای تنویز افکار عمومی توضیحاتی را ارائه کنند شاید مشخص شود چه بلایی بر سر منابع ملی آورده شده است؟

بخشی از این سوالات در ادامه می آید که امید است با پاسخ های دقیق شرکت نفت و گاز پارس مواجه شود.

1- این پروژه بصورت بیع متقابل اجرا شد اما چند سوال مهم و کارشناسی که بی پاسخ مانده است و مشخص نشد که نقش کارفرما در بهبود این اوضاع چه بود؟ هزینه‌های اشتباهات بعهده چه کسی بوده است؟ مگر جز این است که پتروپارس در این طرح بعنوان طرف قرارداد از منابع ملی و «بیت المال» هزینه کرده است؟ 7 میلیارد دلار چگونه هزینه شده است؟

2- چرا سکوی چهارم هیچوقت اجرا نشد ولی پولش پرداخت شد؟

3- به چه دليل چاله سوزان فاز 12 بايد در منطقه‌اي ساخته شود كه بيشترين آلودگي را داشته باشد؟

4- با توجه به آگاه بودن مسئولان از مضرات ماده اتيلن گلايكول و شكسته شدن خطوط لوله دريا٬ چرا بيش از هزار متر مكعب گاز در سال 1392 به دريا رفت؟

5- در زمان راه اندازی پروژه بدليل استفاده از ولوهاي نامرغوب هندی در سكوهای فاز 12- که گویا هم اكنون هم مشكلات باقيست- بارها و بارها شاهد از کارافتادگی‌های نابهنگام و بسيار طولاني مدت در سكوها بودیم؛ دلیل چیست؟

6- چرا از تجهیزات هندی در این فاز استفاده شده است حال آنكه قيمت تمام شده اين متريال به همانند قيمت تمام شده بهترين متريال های مورد استفاده در ساير سكوهای نفتی است. گواه این موضوع قيمت تمام شده سكوهای فاز 12 است.

7- آیا درست است که این فاز تنها پروژه پارس جنوبی است که MDP آن 8 مرتبه بصورت کامل  تغيير كرده است؟

8- آیا برای هر تغییر در MDP پيمانكار طراحی درخواست غرامت كرده و مبالغی دریافت کرده است؟ نقش کارفرما چه بوده است؟

9- این درست است که دیواره چاه گازی سکوی سوم فروریخته است؟ اگر اینطور است خسارت ناشی از آن را چه کسی بعهده گرفت؟

10- این درست است که در بخش فرآیند٬ شاهد تعويض بيش از هزار عدد فلنج با سايز هاي گوناگون بوده‌ایم؟ آیا تایید می‌شود که این بخش از تجهیزات توسط شركت نارگان دوباره سفارش گذاری و خريد ‌شد؟

11-  آیا درست است که بيش از 400 عدد كنترل ولو در فاز 12 بعد از عدم تحويل توسط سازنده دوباره سفارش گذاري و بسيار با كيفيت بدتر تامين می‌شود؟ مانند  kv valve ویا samsun valve

12- به چه دليل بخش مخازن ميعانات گازی٬ دچار خوردگی و تعويض كف مخزن شده است؟ هزينه سنگين تعميرات آن بعهده چه کسی بوده است؟

13- آیا هدر رفت بيش از 700 تن امين در بخش‌های سولفور هم يك فاجعه زيست محيطي بوده است؟

14- درباره اشتباه در چاه شماره سوم سكوي C از فاز 12كه  با هزینه‌های آن که تاکنون نتوانسته گازی تولید کند٬ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

15- براي چاه و سكويی که گاز نداشته چرا صدها ميليون يورو لوله خریداری شده است؟ همان لوله هایی که در انبار شرکت پوسکو در کیش نگهداری می‌شده است!

16- آیا صحیح است که شركت كران دريا با هزینه ای معادل 20 ميليارد تومان  محل جديد فلر را طراحي كرده است؟ آیا درست است  كه براي نصب و مستحكم سازي پايه های فلر بايد به تعداد 650 عدد شيت پايل كوبيده شده در عمق 60 متري از كف دريا نصب شود و اين عملیات دوباره در قالب اضافه كاري به شرکت دايلم داده شود؟ چرا در مجموع این عملیات حدود 3 برابر نصب این فلر در دریا هزینه داشته است؟

17- چرا بخشی از چاه های فاز 12 به آب خورده است؟

18- دلیل بکارگیری شرکت «م» در یکی از بخش های عملیات حفاری به مبلغ 68 میلیون دلار! چه بود؟

19-  چاه‌های سکوی 12B در چه وضعی است؟چاه شماره 12 و 10 چگونه تکمیل شده‌اند؟! چرا چاهی که هنوز تحویل نشده است٬ با دکل فوق سنگین ABAN-8 در حال تعمیر بود؟!

20- یکی دیگر از مشکلات موجود در فاز 12 پارس جنوبی طراحی چوک‌های آن است. چوک‌ها با Cv کم طراحی شده اند بطوریکه برای تولید حدود 85 میلیون از هر چاه چوک‌ها بایستی حدود 90% باز شوند. این در حالی است که در سایر فازها این مقدار حدود 40 % است. این به آن معناست که بزودی با باز شدن چوک‌ها به حداکثر میزان خود در نهایت با افت تولید مواجه خوهیم شد. چه کسی پاسخگو است؟
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 15638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *