۰

ترامپ٬ مانع بازگشت غول های نفتی

یک کارشناس اقتصادی گفت: با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریکا، شرکت های نفتی اروپایی برای بازگشت به میادین نفتی ایران باید دوبار فکر کنند.
تولید نفت - عصر نفت
تولید نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، حلیما کرافت، رئیس بخش استراتژی های کالایی موسسه آر بی سی کیپتال مارکتس گفت، با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریکا، شرکت های نفتی اروپایی ممکن است برای بازگشت به میادین نفتی ایران باید دوبار فکر کنند.

شرکت فرانسوی توتال هفته گذشته اعلام کرد که رهبری کنسرسیومی متشکل از شرکت ملی نفت چین را برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران بر عهده خواهد داشت. دیگر شرکت ها نیز گفته اند که علاقمند به ورود به ایران هستند اما منتظرند تا چشم انداز سرمایه گذاری در ایران روشن تر شود.

کرافت گفت: «تولید نفت ایران افزایش یافته و اکنون به سطح قبل از تحریم ها برگشته است. اما آیا ایران می تواند بدون سرمایه گذاری خارجی تولید خود را به مقدار قابل توجهی بیش از این افزایش دهد؟ اینجاست که انتخاب ترامپ بسیار بسیار مهم می شود.»

ترامپ در دوران رقابت های انتخاباتی تهدید کرده بود که توافق هسته ای را پاره خواهد کرد. اکنون با پیروزی ترامپ شرکت های بزرگ نفتی اروپا که برای توسعه ذخایر عظیم نفتی و گازی ایران صف کشیده اند با یک ریسک بزرگ مواجه اند. اینکه دولت ترامپ شرکت های سرمایه گذار در نفت و گاز ایران را مجازات کند.

موسسه آر بی سی هفته گذشته در یادداشتی نوشت، ترامپ می تواند با خودداری از تایید اجرای برجام از سوی ایران چنین اقدامی را صورت دهد.  آر بی سی خاطر نشان کرده که دولت ترامپ  ممکن است به بهانه یک نقض فنی از سوی ایران بحث بازگشت تحریم ها را مطرح سازد.

کرافت گفت، اعمال مجدد تحریم ها اساسا یک انتخاب را پیش روی شرکت های خارجی قرار خواهد داد: همکاری با ایران یا محروم شدن از نظام مالی آمریکا. «من فکر می کنم این موجب خواهد شد تا آنها قبل از ورود به ایران اندکی درنگ کنند زیرا شرایط قراردادی عالی نیستند. ایران راحت ترین جا برای کار کردن نیست. بنابراین آنها باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند. من هنوز معتقدم که آنها آمریکا را انتخاب می کنند.»


منبع : تسنیم
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 15653
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *