۰
۱

کشتی نروژی چگونه با جکت فاز 13 برخورد کرد؟

وجود علائم و نورافکن ها موجب شده است تمام تجهیزات نفتی نصب شده در خلیج فارس نمایان شود و هیچ کشتی با این تجهیزات برخورد نکند، در این باره اما وضعیت خطوط لوله به گونه‌ دیگری است و نبود هر نوع علامت نشانه می‌تواند هر روز برای این خطوط حادثه ساز باشد.
پارس جنوبی - عصر نفت
پارس جنوبی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در حال حاضر بیش از 20 سکوی چندین هزار تنی برای تولید روزانه بیش از 800 میلیون متر مکعب گاز در خلیج فارس نصب شده است که گاز این مخزن مشترک از طریق خطوط لوله چندین کیلومتری برای شیرین سازی به پالایشگاه های گازی عسلویه منتقل می شود.

در سفر اخیری که برای نصب سکوی فاز 20 پارس جنوبی به آبهای خلیج فارس داشتم چند نکته مهم و حائز اهمیت مورد توجه قرار گرفت اولین موضوع روشنایی تمام سکوهای گازی و دکل های حفاری است که در آب های خلیج فارس یا مشغول فعالیت هستند و یا قرار است به زودی فعال شوند.

روشنایی و نورافکنهای سکوها و دکل های حفاری به اندازه ای است که از چندین کیلومتری کاملا واضح و مشخص است و شناورها به وضوح می‌بینند در پیش رویشان دکل حفاری و یا سکوی برداشت گاز وجود دارد.

این موضوع موجب شد تا با یکی از مهندسانی که برای نصب سکو با تیم خبری همراه شده بود گفت‌وگو کنم وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: همانطور که واضح است همه دکل ها و سکوهای گازی و نفتی فعال در آبهای خلیج فارس توسط نورافکن هایی روشن هستند به همین دلیل کشتی های باری و نفتکش ها  بادیدن این نورها به سمت این سکوها و دکل های حفاری نمی آیند.

این مهندس صنعت نفت در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت جکت ها (پایه های نصب سکو) نیز قبل از نصب سکوها نیز به همین گونه است، گفت:با علائم و روشنایی هایی که در اطراف جکت ها قرار داده می شود این پایه های آهنی نیز کاملا مشخص هستند به همین دلیل هیچ شناوری با دیدن این نورها و علائم به سمت سکو، دکل و حتی جکت ها نمی آیند زیرا می دانند در صورت نزدیک شدن به این تجهیزات اگر خسارتی ببینند مقصر شناخته می شوند و باید هزینه این خسارت را پرداخت کنند.

به گزارش فارس با این شرایط هنوز این سوال در ذهن مانده است که با این علائم و چراغ ها چه طور می شود که یک کشتی تجاری نروژی در فروردین ماه سال 94 با جکت 13A برخورد می کند.

موضوع بعد که در این سفر دریایی جلب توجه می کند وجود خطوط لوله با قطرهای 36 اینچ (انتقال گاز ترش) و 4 اینچ (انتقال گلایکول)(ماده ای که به خط لوله گاز ترش تزریق می شود تا از خوردگی خط لوله جلوگیری کند) در عمق آبهای خلیج فارس است که گاز را از سکوها به پالایشگاه پارس جنوبی می رساند و در طول مسیر هیچ علامت و یا نشانه ای وجود ندارد که بگوید در این محل خطوط لوله نصب شده است.

ظاهرا نبود علائم و نشانه عبور خط لوله مشکلاتی را برای صنعت نفت به وجود آورده است به طوریکه لنگر اندازی قایق های صیادی و کشتی های تجاری موجب شده است تا این خطوط لوله آسیب ببینند.

محمدرضا هنرور مدیر نصب شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در این خصوص می‌گوید عبور و مرور قایق های صیادی و لنگر اندازی های آنها موجب شده تا در برخی فازها همچون فاز ، 15و 16، فاز 12 نشتی در خطوط لوله انتقال گاز ترش و انتقال گلایکول ایجاد شود.

وی ادامه می دهد: خط لوله 32 اینچ انتقال گاز ترش از فاز 16 پارس جنوبی که به دلیل لنگراندازی یکی از قایق های صیادی دچار آسیب شده بود اخیراً مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفته است، اما خط لوله 4 اینچ انتقال گلایکول فازهای 15 و 16 و خط لوله 4 اینچ فاز 12 پارس جنوبی در حال حاضر نشتی دارد که تیمی از متخصصان داخلی در حال نشت یابی و تعمیر این خطوط هستند.

جالب است بدانیم که آسیب دیدن این خطوط و نشتی ناشی از آن اولین بار نیست رخ می دهد به طوری که به گفته این مقام مسؤول در شرکت تاسیسات دریایی خط لوله 4 اینچ فاز 12 پارس جنوبی پیش از این 3 بار دچار نشتی شده بود که هر بار مورد تعمیر قرار گرفت و اکنون بازهم دچار نشتی شده است که رفع این مشکل در دست اقدام است.

این مقام مسئول همچنین از آغاز نشت یابی خطوط لوله فازهای 17 و 18 پارس جنوبی خبر داد و گفت: نشت یابی خطوط لوله فاز 19 نیز در دستور کار قرار دارد.

نکته جالب اما اینجاشت که این حوادث درس عبرت برای متخصصان صنعت نفت نشده و حتی به قایقان صیادی نیز مسیر انتقال خط لوله را اعلام نمی کنند تا حداقل صیادان در آن مناطق اقدام به پهن کردن تور ماهیگیری نکنند و معضلی که می شود به راحتی مدیریت کرد چندین سال است برای صنعت نفت دردسر ساز شده است.

اما موضوع پایانی که بیش از همه جلب توجه می‌کند روشن بودن حدود 32 مشعل گاز در پالایشگاه پارس جنوبی است که علی رغم ایجاد تصویر زیبا آلودگی قابل توجهی را در منطقه عسلویه ایجاد کرده است، به گونه‌ای که حتی در شب نیز این آلودگی قابل رویت است.

شاید یادآوری این نکته بد نباشد که مقام معظم رهبری در سفرشان که فروردین سال 90 به منطقه عسلویه داشتند با دیدن این مشعل ها گفته بودند "به جای توجیه تدبیر کنید" اما با گذشت 5 سال از این سفر تاریخی هنوز هیچ تدبیری برای خاموش کردن این مشعل ها از سوی مسؤولان صنعت نفت صورت نگرفته است.



منبع : فارس
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 15660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
نکته جالب در مورد جکت A فاز 13 این است که هیچ چراغی روی آن نصب نشده بود و بعد از اینکه دکل cpoe9 از جکت جابجا شده بود جکت بدون هیچ چراغی توسط پیمانکار فاز 13 شرکت پتروگوهر رها شد. بنده خودم در شب عید که این حادثه اتفاق افتاد بر روی جکت B فاز 13 و سکوی حفاری سی باس بودم و اتفاقاً برای خودم سوال بود که چرا این جکت هیچ چراغ و روشنایی ندارد! گماشتن افراد نابلد در سمت هایی که شایستگی آنرا ندارند باعث بروز همچین اتفاقات ناگواری می شود.