مدیرعامل شرکت متن:

تولید نفت در غرب کارون به ۱.۲ میلیون بشکه می‎رسد

26 آبان 1395 ساعت 15:26

مدیرعامل شرکت متن گفت: برداشت نفت از منطقه غرب کارون تا افق سال ۱۴۰۰ به ۱.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.


به گزارش ميز نفت ، سیدنورالدین شهنازی زاده در آیین گشایش رسمی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی که در سالن کنفرانس مجتمع بهره برداری آزادگان شمالی برگزار شد، گفت: هم‌اکنون تولید نفت از میادین غرب کارون حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است که تا پایان امسال این رقم به ۳۴۵ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی اضافه کرد: همچنین قرار است با اجرای فازهای بعدی توسعه این میادین و دیگر میدان‌های غرب کارون، میزان برداشت نفت از این منطقه تا افق سال ۱۴۰۰ با حفاری بیش از ۵۰۰ حلقه چاه تولیدی و توصیفی به ۱.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

شهنازی زاده ادامه داد: میدان‌های نفتی در منطقه غرب کارون، مخازن بکر و توسعه نیافته (Green Field) هستند و وزارت نفت برای افزایش تولید نفت و ایجاد ظرفیت مازاد تولید روی آنها حساب باز کرده است.

وی ادامه داد: در این گستره نفتخیز، ۲ میدان فوق عظیم و اصلی آزادگان و یادآوران که در حدود دهه اخیر کشف شده‌اند و از جمله بزرگترین میدان‌های نفتی جهان هستند که حجم ذخایر چشمگیر آنها در حدود ۶۷ میلیارد بشکه نفت درجا برآورد می‌شود.

وی با اعلام اینکه ضریب بازیافت از سازند سروک در میدان‌های نفتی غرب کارون، حدود ۶ تا هفت درصد و در سازند فهلیان که سبک‌تر است، حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد است، گفت: این ضریب بازیافت با بکارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین و استفاده از مکانیزم‌های EOR و IOR، تا ۲۵ درصد مقابل افزایش است
مدیرعامل شرکت متن اضافه کرد: دستیابی به این میزان ضریب بازیافت، بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت.

شهنازی زاده تصریح کرد: طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی یادآوران، آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی، همچنین طرح‌های تلمبه‌خانه و نیروگاه مرکزی غرب کارون در این منطقه از جمله پروژهای ملی در دست اجرای شرکت مهندسی و توسعه نفت، است.

سهم ایران در قراردادهای توسعه ای متن؛ حداقل ۵۱ درصد

وی افزود: در همه قراردادهای منعقد شده در این منطقه، حتی در بیع متقابل‌ها، همواره تلاش شده است تا به رشد شرکت‌های ایرانی و بومی‌سازی دانش فنی و همچنین توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و سازندگان داخلی و تقویت توان پیمانکاران و مشاوران ایرانی توجه شود، از این رو در بیشتر قراردادها، سهم ایرانی پروژه به وضوح مشخص و در هیچ یک از قراردادهای شرکت متن، سهم ایرانی کمتر از ۵۱ درصد پذیرفته نشده است.

مدیرعامل متن گفت: فاز نخست طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در راستای یک تفاهم مشترک و همکاری موفق میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین، با سرمایه‌گذاری حدود ۲.۵ میلیارد دلاری شرکت «CNPCI» در چارچوب بیع متقابل اجرا شد و پس از پایان موفقیت‌آمیز آزمون تولید ۲۱ از ۲۸ روز، تولید نفت از آن، آغاز شد.

وی ادامه داد: تولید نفت از آزادگان شمالی با حفر ۵۸ حلقه چاه و ساخت تأسیسات رو زمینی و واحدهای فرآورش، ۸۵ هزار بشکه در روز است.

شهنازی زاده افزود: اجرای فاز دوم آزادگان شمالی هم در چارچوب قراردادهای جدید بالادستی در برنامه است که پس از اجرای آن، تولید تجمیعی از این میدان مشترک به حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. در این طرح همچنین تولید ۳۹ میلیون فوت مکعب گاز در روز مدنظر است که پس از بهره‌برداری از طرح ان.جی.ال ۳۲۰۰ به‌عنوان خوراک از طریق خط لوله ۱۲ اینچ به این طرح ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: حفاری ٥٨ حلقه چاه توسعه ای این میدان مشترک به پایان رسیده است؛ ضمن اینکه این چاه ها در ٢١ بستر حفاری شده است.

شهنازی زاده ادامه داد: به طوری که در هریک از بسترهایی که برای چاه تعریف شده بود ۲ تا ٦ حلقه چاه حفاری شده است تا به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود و این از ویژگی‌های منحصر به فرد آزادگان شمالی در صنعت نفت ایران است.

وی با بیان اینکه حدود ٤٩ میلیون نفر روز کار بدون حادثه منجر به فوت یا نقص عضو در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی به ثمر رسیده است گفت: این رکورد در نوع خود بی سابقه است.

شهنازی زاده افزود: اتاق کنترل طرح توسعه میدان آزادگان شمالی مجهز به پیشرفته ترین فناوری‌های روز است و نیروگاه برق این طرح توسعه ای نیز روند فعالیت ها را به نحوی مدیریت می کند که حتی امکان یک لحظه توقف در برداشت نفت از این میدان وجود ندارد.

مدیرعامل متن ادامه داد: یکی از رکوردهای جالب طرح توسعه آزادگانی شمالی این بوده است که در فاصله یک سال (از دسامبر ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۴) بیش از ۴۲ و نیم درصد پیشرفت داشته است و در این مدت بخشی از تأخیرهایی که به واسطه تحریم‌ها و برخی مسائل منطقه‌ای جبران شد.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور، به نوعی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون مشارکت دارند و خوشبختانه همه آنها اولویت اجرای طرح‌های ملی این منطقه را درک کرده‌اند و برای بهره‌برداری هر چه زودتر از میدان‌های مشترک این منطقه، هر یک بسته به مأموریت ذاتی خود، مسیر توسعه را به گونه‌ای هموار کرده‌اند.

شهنازی زاده ادامه داد: افزایش تولید، یک موضوع مهم است، اما از آن مهم‌تر، حفظ و نگهداشت سطح تولید کنونی است شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در منطقه غرب کارون تلاش کرده است تا با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید ازدیاد برداشت که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های تازه‌ای هم دارد، سطح تولید را در دوره تولید ثابت میدان (plateau) حفظ کند و با بکارگیری مکانیزم‌های نوین IOR و EORدر نیمه دوم عمر این مخازن، افزایش دهد.

نیاز غرب کارون به جذب ۲۵ میلیارد دلار سرمایه

وی تاکید کرد: با برآوردهای انجام شده در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، پیش‌بینی شده است که توسعه میدان‌های نفتی منطقه غرب رود کارون، از آغاز تا تکمیل همه پروژه‌های آن تا افق سال ۱۴۰۰، در مجموع به حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که حدود هفت میلیارد دلار آن تأمین مالی و در طرح‌های توسعه اجرا شده این منطقه هزینه شده است.

وی اضافه کرد: برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز در این منطقه، به سالانه چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است تا هدف تولید ۱.۲ میلیون بشکه‌ای از منطقه غرب کارون محقق شود.

شهنازی زاده ادامه داد: هم‌اکنون ضریب بازیافت از سازند سروک در میدان‌های نفتی غرب کارون، حدود ۶ تا هفت درصد و در سازند فهلیان که سبک‌تر است، حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد است که این ضریب بازیافت با بکارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین و استفاده از مکانیزم‌های EOR و IOR، به‌طور قطع تا ۲۵ درصد مقابل افزایش است که به سرمایه‌گذاری مربوط نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به این میزان ضریب بازیافت، بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

مدیرعامل متن تاکید کرد: البته با توجه به ذخیره درجای ۶۷ میلیارد بشکه‌ای میدان‌های غرب کارون، افزایش یک درصدی ضریب بازیافت در این میدان‌ها، ۶۷۰ میلیون بشکه نفت قابل استحصال را در دسترس قرار می‌دهد که با فرض بهای ۵۵ دلار برای هر بشکه نفت، رقمی معادل ۳۳ میلیارد دلار درآمد‌زایی برای کشور در بر خواهد داشت.

وی افزود: بر همین مبنا می توان ادعا کرد که سرمایه‌گذاری لازم برای دستیابی به این هدف، در برابر عایدات آن ناچیز است و به سرعت در ماه‌های ابتدایی برداشت از میدان‌ها مستهلک می‌شود و پروژه‌های ازدیاد برداشت را توجیه می‌کند.


کد مطلب: 15690

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/15690/تولید-نفت-غرب-کارون-۱-۲-میلیون-بشکه-می-رسد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir