۰
مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی:

آزادگان شمالی، نقطه عطف کارنامه متن در پسابرجام است

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی گفت: فاز اول میدان نفتی آزادگان با رعایت تمامی نکات و الزامات زیست محیطی و در کوتاهترین زمان ممکن به انجام رسید.
کرامت بهبهانی ؛ مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی - عصر نفت
کرامت بهبهانی ؛ مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، کرامت بهبهانی در مراسم افتتاحیه طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با بیان این که توانستیم در مدت زمان قابل قبولی این طرح را به سرانجام برسانیم، گفت: در این برهه از زمان در جنگ علمی و اقتصادی قرار داریم و تا کنون خوشبختانه نتیجه قابل قبولی حاصل شده است.

بهبهانی افزود: هدف از اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، ایجاد ظرفیت تولید، فرآورش و انتقال ۸۵ هزار بشکه نفت خام و ۳۹ میلیون فوت مکعب گاز در روز با حفر ۵۸ حلقه چاه جدید در فاز نخست توسعه است. برآورد نفت خام درجا (اولیه) در فاز نخست توسعه ۵.۶۸ میلیارد بشکه نفت خام است که با احتساب ضریب بازیافت پنج و نیم درصد، نفت قابل استحصال آن معادل ۲۷۹ میلیون بشکه برآورد می شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی از اجرای فاز نخست این طرح، تولید از لایه های مخزنی سازند گدوان، کژدمی و سروک است.

وی افزود: سازندهای گدوان و کژدمی حدود سه درصد از نفت درجای میدان را در خود جای داده اند که نفت آنها سبک و با درجه سنگینی (API) بین ۳۰ تا ۳۴ است و سازند سروک نیز حدود ۹۷ درصد از نفت در جای میدان را شامل می شود و سیال این مخزن از نوع نفت سنگین با درجه سنگینی (API) بین ۱۷ تا ۲۰ است. وی ادامه داد: همه سازندهای تحت توسعه غیرهمگن هستند.

وی تاکید کرد: مقصد نفت آزادگان شمالی، تلمبه خانه غرب کارون است و این نفت از آنجا برای صادرات به بهرگانسر ارسال می شود؛ ضمن اینکه گازهای همراه نفت این میدان هم با خط لوله ۱۲ اینچ به ان.جی.ال ۳۲۰۰ انتقال می یابد.

بهبهانی با بیان اینکه نحوه تولید از این میدان از ظرافت های خاصی برخوردار است، گفت: در عین حال مسئله بازپرداخت سرمایه گذاری پیمانکار اجرایی هم مطرح است؛ از همین روی اگر سندی مربوط به تحویل پروژه (Handover Report) میان کارفرما و پیمانکار رد و بدل شود، باید بازپرداخت طرح هم آغاز شود که هم اکنون بنا به شرایط موجود، قرار است بازپرداخت سرمایه گذاری در آزادگان شمالی با کمی تعویق به پیمانکار آغاز شود.

مدیر اجرایی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با بیان این که برای اجرای هر طرح صنعتی، یک ارزیابی اثرهای زیست محیطی (Environmental Impact Assessment) وجود دارد، تصریح کرد: بر این اساس، در طرح توسعه یک میدان نفتی، باید تهمیدهایی برای حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شود. طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی هم باید در یک منطقه حفاظت شده که جز مناطق خاص محیط زیست ثبت شده، اجرا شود.

انجام الزامات زیست محیطی در آزادگان شمالی

وی افزود: همزمان با مذاکره با چینی ها، مذاکره با سازمان حفاظت از محیط زیست را برای دریافت مجوزهای لازم برای اجرای پروژه آغاز کردیم که این مسئله موجب تأخیر طولانی در اجرای پروژه شد.
بهبهانی خاطرنشان کرد: برای اعطای مجوز، سخت گیری های زیادی شده بود و بندهای زیاد و دست و پاگیری داشت که پروژه برای مدت طولانی تاخیر داشت.

بهبهانی تاکید کرد: همه الزام های زیست محیطی در طرح توسعه میدان آزادگان شمالی رعایت شده است به طوری که این طرح موفق به اخذ تاییدیه از سوی معاونت انسانی سازمان محیط زیست کشور شده است.

وی درباره مسائل زیست محیطی منطقه ادامه داد: ساخت ۲۹ آبگذر (Culverts) و پل چند دهانه ای جدید به منظور افزایش تبادل آبی در تالاب در محل های مورد نظر محیط زیست استان خوزستان، مطالعات «Topography» از هورالعظیم، لایروبی مواد ته نشین شده از دهانه آبگذرها و بازدید مستمر، تعمیر و نگهداری و پاکسازی دهانه آبگذرهای قدیمی (۲۴۴ دهنه) و پل های چند دهانه ای در مسیر دسترسی و جاده، ترمیم و بازسازی ۲۱.۷ کیلومتر جاده اصلی (جاده اکتشاف)، ۱۱.۲ کیلومتر ترمیم، نوسازی و آسفالت کامل جاده زهیریه تا ابتدای جاده دسترسی به «CPF»، احداث پل هویزه، از جمله فعالیت های زیست محیطی و عام المنفعه طرح آزادگان شمالی در استان خوزستان است.

وی هدف از ایجاد آبگذرهای یادشده را جلوگیری از خشک شدن جریان آب ورودی به تالاب هورالعظیم دانست و افزود: به همین دلیل، وقتی از جاده های دسترسی منطقه عبور می کنید، به خوبی مشاهده می کنید که هور در دو طرف جاده سرسبز و آب آن در جریان است.

بهبهانی ادامه داد: در این منطقه برای تثبیت زمین پنج هزار شمع بتون آرماتور کوبیده شده است. جالب اینجاست که کارگاه ساخت این شمع ها را در همان منطقه ایجاد کردیم.

وی اضافه کرد: ساخت این شمع ها، کار دشواری بود، زیرا می بایست شمع های بتونی به طول ۱۵ تا ۲۰ متر، طوری ساخته و خشک می شد که ضمن داشتن استحکام لازم، قابلیت ضربه پذیری داشته باشند تا وقتی دستگاه مخصوص آنها را در زمین می کوبد، متلاشی نشوند.

وی افزود: حتی در محدوده میانی میدان آزادگان در هورالعظیم، پلی چند دهنه ساختیم که ارتفاع آن از سطح آب به گونه ای است که همه قایق ها و شناورهای نیروهای نظامی به راحتی می توانند از زیر آن تردد کنند.

بهبهانی ادامه داد: دشواری های کار در یک پروژه «Multi Discipline» در قیاس با پروژه های ساده، بسیار بیشتر است. طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی باید در منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم اجرا می شد که این یکی از بزرگترین چالش های پروژه بود که الزام های زیست محیطی سخت گیرانه ای را به پروژه تحمیل می کرد و در صنعت نفت، برای نخستین بار بود که پروژه ای در چنین شرایط اقلیمی ویژه ای اجرا می شد.

وی ادامه داد: از این رو، مدیریت چنین پروژه ای، رویکردها و دیدگاه های خاص خود را می طلبید، بر همین اساس، در نخستین گام، طرحی ابتکار کردیم که کمترین آسیب به محیط زیست برسد، بر این اساس، در مطالعات و طراحی های اولیه به این نتیجه رسیدیم که برای هر چاه، یک بستر (Cellar) نسازیم، بنابراین طرحی را اجرا کردیم که در چارچوب آن، هر چند حلقه چاه در یک بستر حفاری می شدند.

بهبهانی در ادامه گفت: در این طرح ۶۷ درصد قراردادهای حفاری را به شرکت های ایرانی و به ویژه به شرکت ملی حفاری ایران واگذار کردیم، در صورتی که الزام بر ۵۱ درصد بود.

بهره برداری حداکثری از توان نیروهای بومی

وی با بیان این که طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با ایجاد صنایع نفت و گاز در منطقه دشت آزادگان افزون بر ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت پیمانکاران و شرکت های ایرانی، شرایط جذب و اشتغال تعداد زیادی از نیروهای داخلی را نیز فراهم کرده است، گفت: بیش از ۲۵۰۰ نفر به طور مستقیم درمراحل اجرایی در منطقه مشغول به کار بوده اند و در طول اجرای هر مرحله از حداکثر توان نیروهای بومی بهره برداری شده است.

بهبهانی ادامه داد: یکی از رکوردهای جالب طرح توسعه آزادگانی شمالی این بود که در فاصله یک سال (از دسامبر ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۴) بیش از ۴۲ و نیم درصد پیشرفت داشت که در واقع توانستیم بخشی از تأخیرهایی که به واسطه تحریم ها و برخی سنگ اندازی ها به وجود آمد را در این مدت جبران کنیم.

وی همچنین درباره ازدیاد برداشت گفت: درباره ازدیاد برداشت نمی توان از آغاز برنامه مشخصی را پیش بینی کرد، زیرا رفتار مخزن در ادامه برداشت از آن مشخص می کند که برنامه ازدیاد برداشت چگونه باشد، با این وجود یک فاز توسعه ای پیش بینی کرده ایم که مشابه فاز نخست است و در آن ۴۹ حلقه چاه حفاری می شود.

مدیر اجرایی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان گفت: توسعه میدان در فاز دوم بر اساس آخرین ویرایش طرح جامع توسعه میدان (Phase ۲ MDP) به صورت مرحله ای بوده و در مرحله نخست فاز دوم، تولید ۲۵ هزار بشکه نفت خام در روز در دستور کار خواهد بود.

وی متذکر شد: مطالعات اولیه فاز ۲ از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نشان می دهد که حجم ذخایر نهایی حدود ۶.۳ میلیارد بشکه است.

وی تصریح کرد: با توجه به احتمال وجود ذخایر بیشتر، نفت درجا که تا حدود هفت میلیارد بشکه هم تخمین زده می شود؛ ممکن است هدف گذاری تولید در فاز دوم توسعه این میدان مشترک تغییر کند.
به گزارش خبرنگار NIOC، کرامت بهبهانی در این مراسم، به دلیل اینکه نیمی از جمعیت حاضر در سالن کنفرانس آزادگان شمالی، چینی و خارجی بودند، سخرانی دیگری هم به زبان انگلیسی ایراد کرد که با تشویق پی در پی حضار خارجی و چینی مواجه شد.

همچنین پس از بهبهانی، مهندس چنگ، نماینده شرکت نفت دولتی چین (CNPCI) در این مراسم سخنرانی کرد که در میانه سخنان خود، از پشت تریبون به وسط سن آمد و در مقابل مدیران صنعت نفت ایران تعظیم و از آنان به علت آنکه به این شرکت فرصت حضور در پروژه های نفتی ایران را داده اند، قدردانی کرد.
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 15692
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *