۰

فرصت سوزي ديگر زنگنه

نبود ایران در اجلاس وزارتی کشورهای صادرکننده گاز می‌تواند به این معنا باشد که ایران از قیمت فعلی نفت ابراز رضایت دارد و می خواهد که قیمت در همین سطح باقی بماند هرچند که این ادعای آنها با گفته های مسوولان وزارت نفت و دولت در تناقض است.
GECF - عصر نفت
GECF - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، هجدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) صبح امروز با حضور 11 عضو این سازمان و با دبیرکلی محمدحسین عادلی و به ریاست محمد بن صالح الساده در دوحه در حال برگزاری است.

اهمیت برگزاری این اجلاس در آستانه برگزاری اجلاس اوپک دو چندان است و اعضا می توانند در حاشیه این اجلاس به گفت وگو و تبادل نظر در خصوص آینده وضعیت قیمت نفت و تولید آن بپردازند.

جای تعجب است که براساس اعلام مسؤولان وزارت نفت، ایران در این اجلاس نماینده ندارد و در جلسه ای که تمام وزاری انرژی کشورهای صادرکننده گاز در آن حاضر هستند صندلی بیژن زنگنه از ایران خالی است.

برخی از تحلیلگران معتقدند عدم حضور ایران در این اجلاس به منزله عدم همراهی در تصمیم گیری برای کاهش تولید نفت در اجلاس اوپک است که این موضوع می تواند منجر به شکست احتمالی جلسه آتی اوپک در تاریخ 30 نوامبر شود.

همچنین عده ای دیگر از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند، نبود ایران در این اجلاس می تواند به این معنا باشد که ایران از قیمت فعلی نفت ابراز رضایت دارد و تمایل دارد که قیمت در همین سطح باقی بماند هرچند که این ادعای آنها با گفته های مسوولان وزارت نفت و دولت در تناقض است.

اما برخی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس از نفت  40 دلاری در بودجه سال 96 خبر می دهند که این موضوع می تواند به این منزله باشد که ایران با نفت 40 دلاری هم بدون مشکل اداره خواهد شد و نیازی به بالابردن قیمت نفت ندارد.

به هرحال نبود ایران در این اجلاس به هر بهانه ای که باشد عملا فرصت انتخاب مجدد یک ایرانی را برای دبیرکلی این سازمان کمرنگ می کند زیرا محمدحسین عادلی که سال گذشته در ایران برای مدت دو سال به عنوان دبیرکل این مجمع انتخاب شد تنها یک سال دیگر در این سمت باقی خواهد ماند و پس از آن برای انتخاب دبیرکل جدید این سازمان رای گیری خواهد شد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.



منبع : فارس

 
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 15697
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *