۰

جلسات مشترک وزارت نفت با "شل" و "توتال" برای پروژه صادرات گاز به عمان

در حالی که شرکت های ایرانی متقاضی اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان شدند، جلساتی در مجموعه وزارت نفت با شرکت های شل و توتال به منظور اجرای این پروژه از سوی این دو شرکت انگلیسی و فرانسوی برگزار شده است.
صادرات گاز از زیر دریا - عصر نفت
صادرات گاز از زیر دریا - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، شهریور سال 1392 در حاشیه سفر «سلطان قابوس» پادشاه عمان به ایران یک یادداشت تفاهم برای صادرات گاز ایران به این کشور امضا شد. اواخر همان سال نیز این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شد.

براساس این قرارداد صادرات روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز ایران به عمان برای 25 سال برنامه ریزی شد که ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت‌های روز 60 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

در طول دو سال و اندی که از امضای این قرارداد می گذرد، دو طرف با انتخاب مشاورانی در صدد تعیین مسیر صادرات گاز و سپس انتخاب پیمانکارانی برای اجرای این پروژه برآمدند و مذاکرات بر روی جزئیات اجرای این قرارداد ادامه پیدا کرد.

آخرین نشست برگزار شده در این خصوص، به هفته گذشته باز می گردد که مسئولان شرکت ملی صادرات گاز نشستی را با شرکت های توتال و شل برای اجرای این پروژه برگزار کردند. در حالی که خبرهای غیررسمی از توافقات اولیه ایران با شرکت های شل و توتال به منظور اجرای این پروژه حکایت دارد اما هنوز هیچ اعلام رسمی در این خصوص صورت نگرفته است.

«حمیدرضا صالحی» دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی با تأیید ورود شرکت های توتال و شل به پروژه صادرات گاز ایران به عمان گفت: در حالی چند روز پیش مسئولان شرکت ملی صادرات گاز نشستی را با شرکت های توتال و شل برای این پروژه برگزار کردند که بخش خصوصی آمادگی خود را برای اجرای این پروژه به وزارت نفت اعلام کرده است.

وی افزود: اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان به لحاظ فنی، چندان دشوار نیست و پیمانکاران ایرانی و بخش خصوصی کشورمان می توانند این پروژه را اجرا کنند و بنابراین ضرورتی برای ورود شرکت های توتال و شل به این پروژه وجود ندارد و شرکت های ایرانی، می توانند برای اجرای این پروژه شرکت های خارجی را به مشارکت و همکاری دعوت کنند.

وی با بیان اینکه در رابطه با پروژه صادرات گاز به عمان فقط تامین منابع مالی مهم است، گفت: البته از آنجا که در این پروژه بحث انتقال انرژی مطرح است، بخش خصوصی و پیمانکاران ایرانی در جای خود می توانند برای پروژه فاینانس مالی بیاورند و همچنین می توانند با سرمایه گذاران عمانی در این زمینه مشارکت کنند و بنابراین نیازی وجود ندارد که کشورمان در رابطه با این پروژه از شل و توتال کمک بخواهد.

صالحی با اشاره به اینکه پروژه صادرات گاز به عمان آنچنان بزرگ هم نیست، عنوان کرد: قطعا بخش خصوصی کشورمان قادر به انجام این پروژه است و در زمینه تجهیزات لازم برای این موضوع هم می تواند از امکانات شرکت های خارجی به صورت استیجاری استفاده کند و در مجموع فرصت خوبی برای شرکت های ایرانی است که این کار را انجام دهند.

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به اینکه انتقال انرژی به کشورهای همسایه از موضوعاتی است که در این فدراسیون دنبال می شود، گفت: در همین رابطه در حال تشکیل کنسرسیوم هایی در فدراسیون صادرات انرژی هستیم تا بتوانیم پروژه های صادرات انرژی را در کشورهای همسایه انجام دهیم و پروژه هایی را به اجرا برسانیم که به لحاظ ملی و اقتصادی هم برای کشورمان و هم برای بنگاه ها خوب و مفید باشد.

صالحی با بیان اینکه فدراسیون صادرات انرژی آمادگی خود را برای اجرای پروژه صادرات گاز به عمان به وزارت نفت اعلام کرده است، اظهار داشت: استدلال مسئولان وزارت نفت در مورد وارد کردن شرکت های توتال و شل به پروژه صادرات گاز به عمان این است که شرکت های ایرانی توانایی مالی انجام چنین پروژه هایی را ندارند و این در حالی است که هزینه اجرای این پروژه بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده می شود و بخش خصوصی کشورمان می تواند این هزینه ها را تامین کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: همچنین باید توجه داشته باشیم که هر جا که بحث صادرات انرژی مطرح باشد، سرمایه گذاران هم مشارکت می کنند و در عین حال بخش خصوصی هم در رابطه با مسایل مالی این پروژه راه حل هایی اندیشیده و حتی از سرمایه گذاران عمانی در این زمینه کمک گرفته است و آنها هم برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.



منبع : تسنیم
شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 15783
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *