۰

افزایش چانه‌زنی‌ها برای فریز نفت

در حالی که دو روز دیگر اجلاس رسمی اوپک برگزار می‌شود و مهمترین دستورکار آن تصویب «طرح کاهش تولید نفت» است، چانه‌زنی‌ها برای رسیدن به اجماع کلی در حال انجام است. وزرای الجزیره و ونزوئلا امروز با وزیر انرژی روسیه دیدار می‌کنند.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در یک اقدام پیش‌بینی نشده وزرای نفت الجزیره و ونزوئلا امروز برای دیدار با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به مسکو می‌روند.

این دو منبع آگاه که نخواست نامشان فاش شود، گفت: وزیر نفت الجزیره که معمار طرح کاهش تولید نفت در «نشست الجزیره» بود تلاش می‌کند تا به هر نحوی طرح کاهش تولید نفت، روز چهارشنبه در اجلاس رسمی اوپک به تصویب برسد.

دو روز پیش نورالدین بوتارفا وزیر نفت الجزیره با طرحی جدید به ایران آمد و با زنگنه وزیر نفت گفت‌وگو کرد. در طرح وی موضوع کاهش تولید نفت 1.1 میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو اوپک و 600 هزار بشکه‌ای کشورهای غیرعضو اوپک مطرح بود. زنگنه اعلام کرد که پاسخ را بعد از بررسی در اجلاس اوپک خواهد داد. 

روز گذشته خالد الفالح وزیر نفت عربستان اعلام کرد که در نشست امروز (دوشنبه) نشست فنی اعضای اوپک با غیراوپکی‌ها شرکت نخواهد کرد.  رسانه‌ها اعلام کردند که این نشست امروز در سطح فنی لغو شده است.

خالد الفالح در رسانه‌های داخل عربستان گفته بود دلیل لغو شرکت در این جلسه این است که بازار نیازی به دخالت اوپک ندارد زیرا در سال 2017 با افزایش تقاضا میزان عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد.

وی همچنین گفته بود که قبل از تشکیل جلسه با غیراوپکی‌ها لازم است اعضای اوپک اختلافات خودشان را برطرف کنند.

به اعتقاد فلیح ایران هم باید جزو کشورهایی باشد که میزان تولید خود را کاهش می‌دهند. پیش از این در اجلاس الجزیره دبیر کل اوپک اعلام کرده بود که ایران، نیجریه و لیبی کشورهایی هستند که باید شرایط ویژه‌ای برای آ‌نها در طرح کاهش تولید نفت لحاظ شود.

منابع آگاه همچنین اعلام کردند که آقای بوتارفا با همتایان عراقی، سعودی و قطری خود نیز در آستانه اجلاس اوپک در وین اتریش دیدار خواهد کرد. 

پایگاه خبری APS با اشاره به صحبت‌های بوتارفا اعلام کرده است در صورتی که توافق کاهش تولید در  اجلاس اوپک به تصویب نرسد قیمت به کمتر از 40 دلار سقوط می‌کند. عراق گفته است که در کاهش تولید نفت شرکت خواهد کرد و روسیه هم پیشتر گفته بود با طرح فریز نفت موافق است زیرا اقتصاد کشورش اکنون به پول‌های نفتی نیاز دارد. اگر چه پوتین بعداً اعلام کرد که وزیر نفتش شرکت‌های نفتی را برای کاستن تولیدشان هماهنگ کرده است. 

به هر حال تا دو روز دیگر به اجلاس رسمی اوپک باقی است و دو روز فرصت است تا چانه‌زنی‌ها برای سهم هر یک از کشورها از این کاهش تعیین شود. در نشست الجزیره کاهش 800 هزار بشکه‌ای مطرح شد و قرار شد کمیته‌ای سهم هر یک از کشورها را از این کاهش مشخص کند که تاکنون نتیجه قطعی حاصل نشده است. 

طی دو نشست کارشناسی بعد از نشست الجزیره توافق شد که کشورها کاهش 4 تا 4.5 درصدی را داشته باشند اما بعد از آن عراق هم معاف شدن خود را از کاهش تولید درخواست کرد. بنابراین رایزنی وزرا برای رسیدن به یک اجماع در حال انجام است اما نتیجه آن روز چهارشنبه مشخص می‌شود.

پیشتر زنگنه وزیر نفت ایران خوش‌بینی خود را نسبت به تصویب این طرح اعلام کرده بود. رئیس جمهور ونزوئلا هم به قطعی بودن تصویب این طرح در روز چهارشنبه در اجلاس اوپک خبر داده بود. 



منبع : فارس
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 15802
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *