۰

بلومبرگ : اختلاف ایران و عربستان ادامه دارد

پس از موضع گیری مقامات عربستانی مبنی بر اینکه کاهش تولید ضروری نیست، مقامات اوپک نتوانستند بر اختلافات در مورد توافق بر سر کاهش تولید و احیای قیمت ها فائق آیند.
ایران و عربستان - عصر نفت
ایران و عربستان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، پس از موضع گیری مقامات عربستانی مبنی بر اینکه کاهش تولید حیاتی نیست، مقامات اوپک نتوانستند بر اختلافات در مورد توافق بر سر کاهش تولید و احیای قیمت ها فائق آیند.

در حالی که تنها یک روز تا نشست وزرای نفت کشورهای عضو در وین برای نهایی کردن جزئیات اولین طرح کاهش تولید در 8 سال گذشته زمان باقی است، به نظر می رسد که پایه های این توافق به نحو فزاینده ای لرزان شده است.

به گفته اعضای هیئت های نمایندگی کشورهای عضو که به دلیل حساسیت مذاکرات نخواستند نامشان فاش شود، روز دوشنبه پس از نشستی 10 ساعته، ایران و عراق همچنان مخالفت هایی را مطرح کردند. نتیجه نشست دوشنبه این بود که مقامات اوپک توافق کردند همه چیز را به به نشست وزرای کشورهای عضو موکول کنند. بر اساس پیشنهاد مطرح شده، تولید نفت اوپک باید نسبت به سطح تولید ماه اکتبر 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد، اما هنوز مشخص نیست که این ایده اولیه، حمایت لازم را از جانب همه اعضا دریافت خواهد کرد یا نه.

بر اساس این گزارش، در این جلسه دیروز، کشورهای عضو تا آخرین بشکه نفت با یکدیگر می جنگیدند. به گفته حاضران در جلسه، ایران پیشنهاد کرده که تولید خود را در سطح 3.975 میلیون بشکه در روز، یعنی حدود 200 هزار بشکه بالاتر از سطح تولید فعلی اش فریز کند. عربستان در مقابل پیشنهاد کرده که ایران در سطح 3.707 میلیون بشکه در روز یعنی تقریبا سطح تولید فعلی فریز نماید.

این گزارش حاکی است، الجزایر در تلاش برای شکستن بن بست به وجود امده، پیشنهاد جایگزینی را مطرح کرده مبنی بر اینکه ایران در سطح 3.795 میلیون بشکه در روز تولید خود را فریز کند. هنوز مشخص نیست که آیا این پیشنهادات در جلسه فردای وزرای کشورهای عضو مورد جمایت اعضا قرار خواهد گرفت یا نه.

روز یکشنبه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان برای اولین بار احتمال ترک وین بدون دستیابی به هرگونه توافقی را مطرح کرد. مشخص نیست که آیا این گفته وزیر انرژی عربستان نشان دهنده تغییر عقیده وی در مورد اهمیت توافق است یا فالح تلاش کرده موضع خود در مذاکرات را در برابر ایران و عراق تقویت نماید.


منبع : تسنیم
سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 15820
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *