۰
رویترز مدعی شد:

دستور اوپکی رهبری به زنگنه

دستور اوپکی رهبری به زنگنه
ميزنفت/ ولادیمیر پوتین با ایفای نقشی چشمگیر توانست رقبای اصلی سازمان اوپک شامل ایران و عربستان سعودی را ترغیب کند تا با کنار گذاشتن اختلافات دیرپا، به یک موضع مشترک با روسیه به عنوان بازیگر تاثیرگذار غیراوپک و پس از 15 سال، دست یابند.

براساس اعلام منابع اوپک و غیراوپک، رایزنی های پشت پرده در آستانه اجلاس سران اوپک  میان ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان و آیت الله خامنه ای، رهبر ایران و حسن روحانی رییس جمهور این کشور انجام شد.

پوتین با میانجی گری میان تهران و ریاض توانست پس از گذشت یک سال از حضور نظامی ارتش کشورش در خاک سوریه، یک بار دیگر تاثیرگذاری خود در خاورمیانه را به رخ جهانیان بکشد.

پوتین در سپتامبر امسال و در حاشیه اجلاس گروه 20 که در چین برپا شده بود، با ولیعهد محمد بن سلمان دیدار کرد. در آن نشست، دو طرف توافق کردند تا به بحران سقوط قیمت ها در بازار جهانی نفت که از تابستان سال 2014 میلادی آغاز شد و قیمت هر بشکه نفت در رخدادی دور از انتظار، به کمتر از نصف کاهش یافت، پایان دهند.

در دو سال گذشته، درآمدهای نفتی عربستان و روسیه به عنوان دو غول بازار، با افت شدیدی روبرو شده است. اما در سایه توافق اخیر، قیمت هر بشکه نفت خام با رشد بی سابقه 10 درصدی از مرز 53 دلار فراتر رفت. فراموش نکنید که این توافق با وجود همه اختلاف نظرهای سیاسی دو طرف به ویژه در موضوع جنگ داخلی سوریه، انجام شده است.

به خاطر داشته باشید که اعضای اوپک در سپتامبر سال جاری در الجزایر توافق کردند برای نخستین بار از سال 2008 میلادی و ظهور بحران مالی جهانی، تولید خویش را کاهش دهند. اما پیوستن شرکت های روسی به توافق چهارشنبه هفته جاری و کاهش 300 هزار بشکه ای تولید آنها، بسیاری از تحلیل گران بازار طلای سیاه را شگفت زده کرده است.

در این میان، نکته شایان توجه این است که پوتین توانست رهبران ریاض را برای بر عهده گرفتن بیشترین کاهش تولید و پایان پافشاری بر لزوم کاهش تولید نفت ایران جهت همراهی ریاض با طرح فریز نفتی، متقاعد کند.

تماس تلفنی پوتین و پرزیدنت حسن روحانی در اوایل هفته جاری، یک گام بلند برای دستیابی به این توافق تاریخی بود. به گفته منابع مطلع، پس از این رایزنی ها، روحانی و زنگنه به دیدار رهبر انقلاب ایران رفته و خواهان کسب تکلیف شدند.

رهبر انقلاب نیز با پافشاری بر لزوم عدم تسلیم ایران در برابر فشارهای سیاسی و عبور از خطوط قرمز، با هرگونه کاهش تولید نفت ایران که در سایه تحریم های بین المللی با کاهش شدیدی روبرو شده و اندک اندک در حال نزدیک شدن به رقم صادرات در دوره پیش از تحریم ها می باشد، مخالفت کرده است.

به گفته یک منبع آگاه، بیژن زنگنه نیز با تشریح استراتژی خود، موافقت رهبر انقلاب ایران را کسب کرد. خبرهای پشت پرده حاکی از آن است که سه شنبه شب و پیش از آغاز اجلاس، وزرای نفت ایران و عربستان با میانجی گری الجزایر و در سکوت خبری، بر سر کلیات توافق، به اتفاق نظر دست یافته بودند.

زنگنه نیز پس از اجلاس از هرگونه اظهارنظری که حاکی از شکست ریاض در رویارویی با تهران در سایه این توافق باشد، پرهیز کرد و سرانجام اینکه، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز در لحظات آخر با پذیرش کاهش تولید کشورش، به حامیان این توافق پیوست تا پس از سال ها، اجلاس 171 اوپک راه را برای بازگشت بازار نفت به تعادل هموار نماید.


نویسندگان: رانیا ال.گامال، پریسا حافظی و دیمیتری ژدانیکوف
منبع: رویترز
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 15846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *