۰

جزئیات توافق نفتی ها با تایلندی ها

شرکت PTTEP که یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت شناخته شده نفتی دولتی PTT تایلند است، تفاهمنامه مطالعاتی خود را با شرکت ملی نفت ایران به منظور بررسی میادین چنگوله، بلال و دالپری به امضا رساند.
تفاهمنامه - عصر نفت
تفاهمنامه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، جلسه امضا تفاهمنامه مطالعاتی میدان های چنگوله، بلال و دالپری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتی دولتی تایلند با حضور غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه، مدیران عامل شرکت های نفت فلات قاره ایران، نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و جمعی از مدیران شرکت PTTEP تایلند صبح امروز (۱۶ آذر ۱۳۹۵) در سالن جلسات هیأت مدیره واقع در ساختمان اصلی وزارت نفت برگزار شد.

غلامرضا منوچهری در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه این چهاردهمین تفاهمنامه شرکت ملی نفت ایران در قالب قراردادهای جدید با شرکت های اروپایی و آسیایی است گفت: در حال حاضر با ۱۳ شرکت دیگر نیز در حال مذاکره هستیم و تمرکز تفاهمنامه ها بر روی میادین دارای اولویت شامل میادین مشترک و میادینی که نیاز به تکنیک های ازدیاد برداشت دارند، هست.

به گفته وی: میادین مورد نظر این شرکت تایلندی میدان های نفتی چنگوله و دالپری و میدان گازی بلال است که میدان چنگوله و بلال گازی «گرین فیلد» یا توسعه نیافته و جز میادین مشترک هستند و میدان نفتی دالپری از نوع «براون» یا توسعه یافته است.

وضعیت و اطلاعات فنی میادین مورد نظر

میدان نفتی چنگوله در استان ایلام واقع شده و میزان نفت در جای این میدان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه برآورد شده و دو فاز برای آن تعریف شده است. در فاز اول قرار است ۶ حلقه چاه شامل ۲ چاه اکتشافی( که بعد از آن به تولیدی تبدیل می شوند) و ۴ حلقه چاه تولیدی جدید نیز در این فاز حفاری شود که پیش بینی می شود در این فاز میزان تولید به ۱۵ هزار بشکه نفت خام در روز برسد. در فاز دوم نیز ۱۳ حلقه چاه حفاری می شود و تولید نفت خام در این فاز به ۳۵ هزار بشکه در روز می رسد.

میدان بلال گازی هم اکنون یک حلقه چاه دارد و در سمت شرق میدان پارس جنوبی واقع شده که با میدان گنبد شمالی کشور قطر مشترک است و برنامه تولید این میدان در حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز برآورد شده است.

میدان دالپری نیز در غرب کشور در استان ایلام قرار دارد و در مخزن بنگستان (ایلام، سروک) دارای تولید است. تا کنون ۵ حلقه چاه برای این میدان حفاری شده که از میان آن ۴ حلقه تولیدی و یک حلقه چاه خارج از ساختمان بوده است. در حال حاضر تولید میدان دالپری ۱۴ هزار بشکه در روز است که پیش بینی می شود بتوان این میزان را حداقل به ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و اطلاعات لرزه نگاری سه بعدی این میدان موجود است.

منوچهری در جلسه امضای این تفاهمنامه گفت: دوره این تفاهمنامه ۶ ماهه خواهد بود و شرکت های دیگری نیز در حال مطالعه این میادین هستند و شرکت ها باید برای توسعه میادین با یکدیگر در مزایده به رقابت بپردازند.

وی از شرکت تایلندی خواست در صورت انتخاب به عنوان توسعه دهنده میادین برای توسعه پایدار برنامه ریزی کند؛ چرا که بازگشت سرمایه منوط به تولید پایدار در طول مدت قرارداد است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه با بیان اینکه مدل جدید قراردادهای نفتی ایران نهایی شده و پیش بینی می شود در چند ماه آینده پیش نویس آن به شرکت ها ارائه شود گفت: شرکت تایلندی در صورت تمایل برای حضور در مزایده ها باید دفتر ایران خود را بازگشایی کند و تیم قوی را برای توسعه میادین انتخاب کند و از متخصصان
ایرانی نیز برای بهبود کیفیت مطالعات خود بهره برد.

شرکت نفت PTT غول نفتی تایلند

شرکت تایلندی PTT که یک شرکت دولتی فعال در حوزه نفت و گاز است، قبلا با نام اداره نفت تایلند شناخته می شد و صاحب شبکه گسترده خطوط لوله گاز زیر دریایی در خلیج تایلند و ترمینال های ال ان جی است.
این شرکت هم چنین در زمینه تولید برق و محصولات پتروشیمیایی و همچنین اکتشاف و تولید نفت و گاز و همچنین خرده فروشی بنزین فعالیت دارد.

شرکت های زیر مجموعه این شرکت شامل: PTT Exploration and Production، PTT Global Chemical، PTT Asia Pacific Mining و PTT Green Energy می شود.

شرکت PTT یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در تایلند و تنها شرکتی از این کشور است که در لیست ۵۰۰ شرکت برتر مجله Fortune قرار دارد و مهم تر آنکه در رده ۸۱ بین این ۵۰۰ شرکت برتر جهانی قرار گرفته است؛ همچنین این شرکت در سال ۲۰۰۰ از سوی مجله اقتصادی معتبر فوربس در رده ۱۸۰ شرکت های برتر جهانی قرار گرفت.

این شرکت همچنین سهامدار ۴۵.۴ درصد سهام شرکت Sakari Resources، یک شرکت سنگاپوری فعال در بهره برداری معادن ذغال سنگ است. PTT در سال ۲۰۱۲ برای خرید کل سهام شرکت در مزایده شرکت کرد و رقم ۹۵۹ میلیون دلاری را برای باقی سهام پیشنهاد کرده است.

در سال ۲۰۱۲ شرکت PTT Exploration and Production مالکیت شرکت Cove Energy PLC را در اختیار گرفت که ۸.۵ درصد سهام یک میدان گازی فراساحل عظیم در موزامبیک را در اختیار دارد.

این شرکت همچنین ۵۸ ایستگاه پمپ بنزین در فیلیپین در اختیار دارد و قصد دارد ۱۵ الی ۲۰ ایستگاه دیگر نیز در شهرهای لوزون و ویسایس ایالت سبو فیلیپین بی افزاید.

شرکت PTT تایلند و پرتامینا، شرکت نفت دولتی اندونزی، قصد دارند یک مجتمع پتروشیمی در اندونزی به ارزش ۴ الی ۵ میلیارد دلار بسازند.

PTT پیشگام در توسعه پایدار و انرژی های نو

در سال ۱۹۹۳ آناند پانیراچون نخست وزیر اسبق تایلند، مجلس تجاری تایلند توسعه پایدار را ایجاد کرد. در سال ۲۰۱۰ ژراسرت بونسومپون، رئیس و مدیرعامل شرکت PTT عنوان کرد که این شرکت قصد دارد فعالیت های بیشتری در زمینه انرژی های تجدید پذیر به انجام برساند.

این شرکت زیر مجموعه های بسیاری از جمله PTTGC، TOP، BCP و PTTEP دارد که در زمینه انرژی های طبیعیت دوست به شدت فعالیت می کنند. در سال ۲۰۱۴ بانگچاک پترولیوم پروژه تأسیسات خورشیدی ۳۸ مگاواتی سیلیکون فوتوولتایک خود را بهره برداری کرد که بزرگ ترین از نوع خود در جنوب شرق آسیا به شمار می رود.

در سال ۲۰۱۴ نیز شرکت TOP به عنوان یکی از پیشگامان توسعه پایدار در شاخص پایداری داو جونز شناخته شد. این شرکت ثابت کرد که دوست دار طبیعت هست و هیچ خطایی در زمینه قوانین محیط زیست انجام نداده است.

سابقه همکاری شرکت ملی نفت ایران و شرکت PTT تایلند

اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ شرکت PTTEP و شرکت ملی نفت ایران برای فعالیت های اکتشافی بلوک نفتی ساوه در ۲۰۰ کیلومتری جنوب تهران توافقاتی را انجام دادند و بر این اساس شرکت تایلندی بزرگ ترین طرح لرزه نگاری اکتشافی نفت و گاز را در این بلوک انجام داد.

بر اساس قراردادی که نزدیک به یک دهه قبل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت PTTEP تایلند امضا شده بود، این شرکت آسیایی حدود یک هزار و ۴۰ کیلومتر لرزه نگاری در بلوک اکتشافی ساوه انجام داد و پس از تعبیر و تفسیر اطلاعات جامع لرزه نگاری، تاقدیس مناسبی در جنوب شرق میدان گازی سراجه است، با نام تاقدیس سیلک، به عنوان اولین هدف اکتشافی در بلوک ساوه مشخص شد.

علاوه بر این با تکمیل عملیات لرزه نگاری، یک حلقه چاه اکتشافی نیز در بلوک ساوه حفاری شد که با حفاری این چاه احتمال کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در این منطقه قوت گرفته است.

دو طرف همچنین در تیرماه سال ۱۳۸۵ مذاکراتی را برای صادرات ال ان جی به کشور تایلند انجام دادند که به مرحله عملیاتی وارد نشد.

در آذر ماه سال ۹۴ زمانی که مذاکرات هسته ای رو به نتیجه بود، هیأتی از مسئولین غول نفتی تایلند به ایران آمدند تا به بررسی فرصت های سرمایه گذاری ایران بپردازند. بعد از آن بود که این شرکت تایلندی به منظور حضور در طرح های جدید اکتشاف و توسعه نفت و گاز در قالب نسل جدید قراردادهای نفتی ایران اعلام آمادگی کرد.

«پراپات پیپات»، معاون مدیرعامل شرکت PTTEP که برای امضای تفاهمنامه حاضر شده بود ضمن ابراز خرسندی از همکاری شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی نفت تایلند بیان کرد: این تفاهمنامه می تواند به ادامه و تقویت روابط نفتی ایران و تایلند بی انجامد.

وی با بیان اینکه PTTEP پس از ۱۱ سال به ایران بازگشته است گفت: مشارکت دو طرف در این پروژه ها می تواند منافع بسیاری برای دو طرف داشته باشد.
معاون مدیرعامل شرکت PTTEP با بیان اینکه این شرکت در نقاط مختلف جهان سابقه فعالیت دارد و در پروژه های بسیاری شرکت کرده است گفت: ما همه تجارب خود را در پروژه های ایران به کار خواهیم گرفت.

پس از اتمام این جلسه جلسات «کیک آف» با مدیران عامل شرکت های نفت مناطق مرکزی، نفت فلات قاره ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت برگزار می شود.

لازم به ذکر است جلسه کیک آف به اولین جلسه ای اطلاق می شود که بین تیم پروژه و کارفرما برگزار می شود و در آن جلسه تعاریف بنیادین پروژه و دیگر برنامه ریزی های فعالیت های پروژه ارائه می شود.

منوچهری در پایان جلسه خطاب به طرف تایلندی با بیان اینکه شرکت های ایرانی تأیید شده برای همکاری با شرکت های بین المللی معرفی شده اند گفت: طرف تایلندی می تواند در زمان مطالعه با انتخاب شریک خود از دانش و تجربه شرکت های ایرانی استفاده کند یا پس از مطالعه و در زمان انجام مزایده به انتخاب شرکت همکار خود بپردازد.



منبع : شرکت ملی نفت ایران
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 15914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *