۴
۹
چرا وزیر نفت نظر خود را رسمی اعلام نمی کند؟

چند قدم تا ریشه کن کردن دانشگاه نفت

دانشگاه صنعت نفت - عصرنفت
دانشگاه صنعت نفت - عصرنفت
وحید حاجی پور/ بحث دانشگاه صنعت نفت طي ماه‌هاي اخير بسيار پرحاشيه شده است؛ حاشيه‌هايي كه ماهيت وجودي اين دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار داده است و كمتر كسي به آن توجه مي‌كند. اينكه وزارت نفت بايد به تعهد خود در قبال جذب فارغ‌التحصيلان ممتاز اقدام كند جاي خود اما اينكه با بدعهدي وزارت نفت چه بلايي بر سر مهم‌ترين ركن تأمين نيروي منابع انساني صنعت نفت مي‌آيد را نبايد بي‌تفاوت انگاشت.

فلسفه وجودي آموزشگاه‌ها و دانشگاه نفت به روزهايي بر‌مي‌گردد كه شركت‌هاي خارجي براي تأمين نيروي انساني  نيازش را لمس كردند و با تأسيس  آموزشگاه‌هاي فني و دانشگاه صنعت نفت گام بزرگي را براي اين مهم برداشتند٬ آموزش‌هاي دقيق را در دستور كار خود قرار دادند و متقاضيان را پس از عبور از فيلتر گزينش‌هاي سخت و عميق پذيرش كرده و آموزش مي‌دادند.

چنين روندي در خاورميانه  براي نخستين بار در ايران رخ داد و متعاقب آن ساير كشورهاي منطقه نيز با تأسي از اين مدل  به تأسيس  آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌هاي نفت اقدام كردند و تا به امروز هم همان راه را ادامه داده و به‌روزش نيز كرده‌اند. ماهيت وجودي اين نهادها براي تربيت نيروي مورد نياز بوده است و تكنيسين‌ها و مهندساني كه ازاين سيستم بيرون آمده‌اند جزو شناخته‌شده‌ترين مهندسان ايراني در سطح كشور و حتي جهان هستند. مصاديق بسياري در اين باره وجود دارد كه نيازي به اشاره نيست ولي نمي‌توان اين واقعيت را رد كرد كه اين سيستم آموزشي موجب تربيت نيروهاي مجرب طي چند دهه اخير شده است.

در دوره‌اي وزارت نفت براي به روز كردن سيستم آموزشي و تأمين نيروهاي خود به اشتباه  در مرحله نخست آموزشگاه‌ها را تعطيل كرد و خروجي‌اش منجر به كمبود نيروي انساني در واحدهاي عملياتي شد، به‌طوري كه امروز بيشتر شركت‌هاي زيرمجموعه شركت ملي نفت با كمبود نيروي فني و متخصص روبه‌رو هستند؛ نيروهايي كه بايد به صورت فني آموزش ديده باشند و نه در دانشگاه‌ها. دود اين اشتباه بزرگ به چشم صنعت نفت رفته و حالا با اقداماتي نظير بي‌توجهي به دانشگاه صنعت نفت روزهاي سخت‌تري درراه است.

وزارت نفت معتقد است بايد براي تأمين نيروي انساني تحصيلكرده تبعيضي ميان فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد و حتي براي به كرسي نشاندن حرف خود  فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعت نفت را به بي‌سوادي متهم مي‌كند كه در نوع خود جالب است. اينكه ساير‌ فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي ديگر بايد از فرصتي برابر جهت حضور در صنعت نفت بهره‌مند شوند، حرف درستي است اما چرا بايد براي رسيدن به اين نقطه اصلي‌ترين پايگاه تأمين منابع انساني تخطئه شود؟
وزارت نفت قصد دارد اين دانشگاه را به عنوان نوعي «رانت» معرفي و تحصيل‌كنندگان در اين دانشگاه را تضعيف كند درحالي كه چنين موضوعي با حقيقت بيگانه است، كساني كه طي چند دهه اخير ترجيح دادند در اين دانشگاه تحصيل كنند با چشم‌انداز بهره‌گيري از دانش اساتيد مجرب و فني وارد اين نهاد آموزشي شدند و در ادامه به دنبال حضور در صنعت نفت بودند كه يكي از جذابيت‌هاي اين دانشگاه است، كما اينكه بسياري از نهادهاي ديگر مانند وزارت دفاع وزارت صنعت معدن و تجارت اطلاعات و... چنين دانشگاه‌هايي را به تقليد از دانشگاه صنعت نفت تأسيس  كردند.

مديران نفتي به‌خوبي مي‌دانند كه اغلب فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي ديگر توان حضور در مناطق عملياتي را ندارند و حداقل پس از يك‌سال شركت ملي نفت را ترك مي‌كنند ولي فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعت نفت در نفت باقي مانده‌اند زيرا از آموزش‌هاي درست و اصولي بهره برده‌اند و هم در شرايط سخت جوي - در اهواز و آبادان- حداقل چهار سال زندگي كرده و توانستند با محيط جغرافيايي و فرهنگ اين مناطق خود را تطبيق دهند.

قدماي نفت حتماً به ياد دارند كه اهميت اين دانشگاه به حدي استراتژيك بود كه هيئت امناي اين دانشگاه پيش از انقلاب افرادي مانند رئيس پالايشگاه آبادان،  مديرعامل آسكو و... بودند و مدرسان آن اساتيد بنام دانشگاه‌هاي معتبر امريكايي و انگليسي بودند. از دل چنين دانشگاه‌هايي بود كه كمبود نيروي انساني تحصيلكرده به تاريخ پيوست ولي امروز به‌جاي اصلاح اشكالات موجود به دنبال حذف آن هستيم.

وزارت نفت به اين دانشگاه بودجه مي‌دهد تا نيازهايش برطرف شود ولي وقتي با تغيير روند جذب دانشجويان اين دانشگاه را از حضور نخبه‌هاي كنكور خالي مي‌كند ديگر نيازي به اشغال كردن يكي از رديف‌هاي بودجه‌اي صنعت نفت وجود ندارد! زماني كه شركت ملي نفت براي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت رديف بودجه تخصيص مي‌دهد يعني وظايفي را به اين شركت وگذار كرده است ولي وقتي قرار باشد اين وظايف از آن سلب شود، ديگر نيازي به اين شركت نيست. اين يك واقعيت ملموس است و از وزارت نفت انتظار مي‌رود براي تعيين تكليف اين دانشگاه به‌قدري شهامت داشته باشد كه به‌جاي اقدامات غيرمستقيم و انتزاعي به‌راحتي برنامه خود را اعلام كند.

اينك همه متفق‌القولند كه طي يك دهه گذشته «گپ» بزرگي ميان ورود نيروهاي فني و نيروهاي بازنشسته به‌وجود آمده است كه دليلش ريشه در تصميمات خلق‌الساعه وزارت نفت در سال‌هاي نه چندان دور دارد؛ اشتباهي كه آن‌روزها تكرار شد امروز در حال تكرار است و كسي نيز به آن توجه نمي‌كند. گويا علاقه ويژه‌اي در كار است تا زيرساخت‌هاي مهم و مؤثر بر صنعت نفت تضعيف و به تعطيلي كشيده شود، در حالي كه كشورهاي حوزه خليج فارس با الگوبرداري از سيستم آموزشي صنعت نفت ايران روز به روز در حال به‌روز‌رساني هستند ولي در ايران تصميم‌ها بر پايه پيش‌فرض‌هاي غلط به پيش مي‌رود. دانشگاه صنعت نفت به گوشه‌اي رها شده است و در اين وانفسا دانشگاه‌هاي ديگر مانند صنعتي شريف به قراردادهاي نفتي ورود مي‌كنند و از وزارت نفت بودجه‌هاي ميلياردي مي‌گيرند. آقاي زنگنه دقيقاً مشخص كنيد برنامه‌تان چيست؟
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 15917
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


فارغ التحصیل گروه الف دانشگاه صنعت نفت
Iran, Islamic Republic of
بسیار خوشحالم ولی نه از این بابت که که در ایران زندگی میکنم و شاهد بر باد رفتن عمر و زندگی شخصی و خانوادگی ام توسط تصمیمات بی پایه برخی مسئولین همچون جناب زنگنه هستم بلکه از این خوشحالم که هستند هنوز در این زمانه بیگانه پرست افرادی که صدای محرومان و ظلم دیدگانند و هستند هنوز افرادی که به این فرموده پیامبرمان حضرت محمد (ص) ایمان دارند که بزرگترین جهاد سخن حقیست که در برابر سلطانی ستمگر زده شود
آزاد
من به نظام بی اعتماد شدم نه فقط به دولت.
مگه این چه کاریه؟ جونای مردم رو بازیچه گرفتن.
انصافا نظام نباید تو این قضیه دخالت کنه یا نمیدونه؟
حقشه بنده خدا
آقا نظام نمیدونه سرش شلوغه.
خوب دیگه
خسسسسسسسسته شدیم از این اوضا.
خدایییییییییا خودت حلش کن.
علی
Germany
با این کارا فقط باعث سرخوردگی جوونای تحصیل کرده مملکت میشن واقعا براشون متاسفم
نفتی
Iran, Islamic Republic of
دکتر رنانی در یکی از مقالات اخیرشان جمله زیبایی دارند که: "ما فرایندهای توسعه را گران تولید می کنیم و ارزان میفروشیم و همین تناقض اندیشگی و تضاد رفتاری ما در حوزه توسعه بوده است که باعث شده همان بلایی که سرگندممان می آوریم سر نفتمان هم بیاوریم و سر جنگلهایمان و آبهایمان و گازمان و معدنمان هم بیاوریم و البته مهمتر و خسارتبارتر از همه، بر سر نخبگانمان هم بیاوریم. ما چقدر خرج نخبگانمان میکنیم تا آموزش ببینند و سرآمد شوند، بعد کاری میکنیم که یا از کشور بروند یا همین جا بمانند و افسرده و خانه نشین شوند"
یک بیسواد افسرده
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای زنگنه ما همانهایی هستیم که حضرتعالی در مجلس فرمودید من نمیتوانم 20هزار نفر را که فاقد حداقل سواد هستند در وزارت نفت جذب کنم (عیب ندارد هر چند که ما رتبه های یک و دو رقمی کنکور سراسری با معدل های خوب هستیم و تعدادمان به یک هزار نفر نزدیک هم نمیشود چه برسد به 20 هزار شما) میدانم که کسی در امپراتوریتان جرات بازخواست از شما را ندارد از ترس اینکه مبادا برکنار شود ولی حداقل خودتان این جرات را داشته باشید که صریحاً اعلام کنید هدفتان از این کار چیست و قانون را زیر پا بگذارید تا بلکه اگر مجریان قانون از شما نترسیدند حقمان را از آن طریق از شما بگیرند هرچند که شاید امیدی به آنها هم نباشد همچون برخی نمایندگان مجلس که چند ماه پیش به ما وعده احقاق حق یک هفته ای دادند ولی گویا نان با طعم نفت دلچسب تر بوده و هر صدایی را به سکوت وا میدارد
پیمان
بلایی که وزیر نفت بر سر صنعت نفت آورده را چند سال بعد خواهیم دید،جاییکه حتی باید از کارگران خارجی در صنعت نفت استفاده کنیم و این صنعت خالی از متخصصان داخلی میشود.پس جناب وزیر و دوستانشون منتظر عواقب تصمیمات خلق الساعه خود باشند
چرا باید دانشگاه صنعت نفت که رکن اصلی تربیت نیروی انسانی بزرگترین صنعت کشور است،تضعیف شود و از متخصصان داخلی در آن استفاده نشود.پس اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری رو میخاید با نیروهای خارجی برآورده کنید؟؟؟
دکتر پیمان معروف
Iran, Islamic Republic of
دوستان گرامی در رسانه ی " عصر نفت "
سلام
قطعا خوانندگان محترم و مدیریت محترم این رسانه با بنده هم عقیده هستند که یکی از ارکان مهم دموکراسی وجود رسانه های آزاد و مبحث آزادی بیان و عدم وجود سانسورچی می باشد ...
اینجانب بعنوان یک انسان ایرانی که علاقمند به توسعه ی کشورم می باشم و در مباحث کلان نفت و انرژی اندک دانشی به مدد تجربه و کار کردن در این زمینه کسب کرده ام بارها و بارها نظریات ارسالی ام توسط مدیران این رسانه با سانسور مواجه گشته که بسی جای گله و تاسف بسیار دارد .
میلاد
Iran, Islamic Republic of
خدا از وزیر نگذرد که این گونه با آینده جوانان بازی می کند