۰

ادعای بزرگ عراقی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان "سال آینده ظرفیت تولید گاز ایران از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز به یک میلیارد مترمکعب می رسد"، گفت: تفاهم نامه همه جانبه گازی بین ایران و روسیه امضا شد.
حمیدرضا عراقی - عصرنفت
حمیدرضا عراقی - عصرنفت
به گزارش ميزنفت ، ظهر امروز در حضور وزرای ارتباطات ایران و انرژی روسیه، تفاهم نامه همکاری به امضای حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و  الکساندر مدودوف، معاون مدیرعامل شرکت گازپروم رسید.

پیرو امضای این تفاهم نامه، دو طرف ظرفیت های همکاری در بخش گاز را بررسی کرده و ایران از همکاری روسیه در بخش ذخیره سازی گاز طبیعی و تکمیل خطوط انتقال گاز بهره خواهد گرفت.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در حاشیه امضای تفاهمنامه میان این شرکت و شرکت گازپروم روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش از این تصور می شد که روسیه و ایران رقیب گازی هستند و این در حالی که این دو کشور با بهره گیری از امکانات یکدیگر می توانند بازار مشترک بین المللی ایجاد کنند.

وی افزود: ایران و روسیه دو کشوری هستند که بزرگترین مخازن گاز جهان را در اختیار دارند و از این رو می توانند همکاری و منافعی مشترکی در بازار گاز جهان داشته باشند.

عراقی با بیان اینکه "ایران و روسیه می توانند سرزمین‌های مشترکی باشند که در شمالی ترین و جنوبی ترین مناطق آن مخازن بزرگ گازی وجود دارد"، گفت: 50 سال نخست فعالیت شرکت ملی گاز ایران پایان یافته و این شرکت در حال توسعه فعالیت‌های خود در حوزه گازرسانی است.

وی ادامه داد: حجم گاز تولیدی ایران بیش از تامین گاز مورد نیاز داخل است بنابراین باید نگاه خود را از کمیت به کیفیت بیشتر تغییر دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه "با بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقای فناوری‌ها می توانیم گاز را به طور مناسب مصرف کنیم و سبب افزایش ظرفیت صادرات شویم"، گفت: روسیه در بخش‌هایی از حوزه گاز از ایران پیشرفته تر بوده و ایران نیز در حوزه سی ان جی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است؛ در فناوری‌های پیشرفته امکان ارتقا در ایران وجود دارد و باید از توان گازپروم بهره گیریم.

وی افزود: بازارهای مشترک ایران و روسیه شرایطی ایجاد کرد که احساس کنیم می توانیم با شرکت گازپروم منافع مشترک داشته باشیم.

عراقی با بیان اینکه "تشکیل چند کمیته در حوزه های مختلف میان شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه و برگزاری جلسه های مشترک زمینه ساز امضای تفاهمنامه شد"، گفت: تا دوماه آینده به طور مجدد جلسه های کارشناسی میان کارگروه‌های تعریف شده برگزار و امیدواریم این تفاهمنامه به قرارداد تبدیل شود.

وی ادامه داد: سوآپ گاز از دیگر بخش‌هایی است که می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های مشترک میان ایران و روسیه باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با توجه به این‌که تا سال آینده ظرفیت تولید گاز ایران از 700 میلیون مترمکعب در روز به یک میلیارد مترمکعب می رسد نیاز به ذخیره سازی داریم تا گاز پایداری در تمام فصول سال به مشترکان تحویل دهیم.

وی افزود: زمانی‌که می خواهیم گاز را به طور پایدار به بخش‌های مختلف مصرف تحویل دهیم باید به ذخیره سازی توجه کنیم.

عراقی با بیان اینکه "روسیه در حوزه ذخیره سازی دستاوردهای خوبی داشته است"، گفت: برای نخستین بار است که ایران و روسیه یک تفاهمنامه همه جانبه گاز را برای همکاری‌های مشترک امضا کرده اند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره صادرات گاز به عراق گفت: همه زیرساخت‌های لازم برای آغاز صادرات گاز ایجاد شده است؛ پس از پایان مذاکرات درباره نحوه پرداخت گازبهای ارسالی به عراق و بازگشایی ال سی، صادرات آغاز می شود.

معاون وزیر نفت درباره فعالیت‌‌های این شرکت در حوزه سوآپ گاز گفت: ایران هم اکنون با همکاری بخش خصوصی گاز را از ترکمنستان دریافت و به آذربایجان تحویل می دهد، همچنین هم اکنون سوآپ گاز و برق نیز هم اکنون در جریان است.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 15987
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *