۱
برای پیشگری از چالش های خطوط لوله چه باید کرد؟

آدرس به پوشش های کامپوزیتی پیشرفته

خط لوله کامپوزیتی - عصرنفت
خط لوله کامپوزیتی - عصرنفت
دکتر جواد نوفرستی/ با توجه به حجم بالای خوردگی و آسیب در خطوط انتقال و مخازن و درنتیجه هزینه بسیار سنگین نگهداری و تعمیر خوردگی ها و آسیب ها (و هزینه های غیرمستقیم محیط زیستی و اجتماعی، هزینه های فرصت و ریسک های جانبی آن)، امیدواریم شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت (نفت، گاز، پتروشیمی)، بجای روش سنتی تعمیر خطوط انتقال گاز و فراورده های نفتی و یا مخازن آسیب دیده یا دچار خوردگی، از فناوری روز دنیا یعنی "پوشش های کامپوزیتی پیشرفته" استفاده کنند.

البته این فناوری برای کشور ما جدید است وگرنه در دنیا جدید نیست. مبدع و بزرگترین شرکت فعال در این حوزه شرکت "کلاک اسپرینگ" است که برای فعالان نفت و گاز آشناست.

کاربردهای متنوع فناوری "پوشش های کامپوزیتی پیشرفته" برای خطوط انتقال نفت و گاز و همچنین مخازن (مورد استفاده و رایج در صنایع حساس و high tech هوایی و دریایی کشور):

1- تعمیر خوردگی و درز و ترک و حتی سوراخ های ایجاد شده در خطوط انتقال و مخازن
2- پیشگیری از خوردگی حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و خاک و حتی خطوط عبوری از دریا
3- پیشگیری از آسیب با زلزله مشابه مکرر
4- پیشگیری از نشتی خطوط انتقال گاز و فراورده های نفتی و کمک به برنامه ها و تعهدات کاهش انتشار کربن
5- تقویت کلاس یعنی افزایش ظرفیت واقعی خطوط انتقال (استفاده از ظرفیت کامل خطوط آسیب دیده در حال بهره برداری و یا استفاده بالاتر از ظرفیت خط در خطوط آسیب ندیده یا جدید) بجای ایجاد خط جدید یا مکمل خط موجود.

مزیتهای روش تعمیر و تقویت خطوط انتقال فراورده های نفتی و مخازن با "پوشش های کامپوزیتی پیشرفته" نسبت به روش سنتی جاری:
- سرعت، سهولت، ایمنی بالا، عدم نیاز به تخلیه گاز یا نفت خط در محیط و آسیب زدن به محیط زیست، قابلیت اجرا حین بهره برداری از خط، عمر مفید بالا و دارای گارانتی بالای 10 سال

- و نکته جالب اینکه، با وجود تمام مزیتهای فنی و ایمنی و مهندسی فوق، شاید تصور شود که هزینه آن چند برابر روش سنتی است. اتفاقا خیر، نه تنها چند برابر یا چند درصد بیشتر نیست که اتفاقا هزینه اجرای آن هم نسبت به روش سنتی تعمیر خطوط و مخازن، حتی تا 50% کمتر است.
 
- بیش از 2 سال است که در حال معرفی این فناوری (پوشش های کامپوزیتی پیشرفته) به صنایع نفت و گاز هستیم و خوشبختانه تجربه و تست شده و در کنفرانس های علمی خوردگی، خطوط انتقال و HSE نیز ارائه شده است و در آینده نزدیک، شاهد استفاده گسترده و ملی از این فناوری در کشورمان خواهیم بود.

 پوشش های کامپوزیتی پیشرفته، ضمن کمک به کاهش قابل توجه در هزینه های نگهداری و تعمیرات خوردگی خطوط انتقال در شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت، به پیشگیری از خوردگی و حوادث احتمالی و همچنین پایداری شبکه های انتقال فراورده های نفتی و افزایش ظرفیت خطوط انتقال کمک می کند.
 
خوشبختانه دانش فنی و تجربه این فناوری در کشور ما وجود دارد و تاییدیه "بازرسی فنی شرکت ملی گاز ایران" و تاییدیه "شرکت انتقال گاز ایران" را اخذ کرده و در سال جاری بصورت همزمان، در کنار برندهای مطرح جهانی در "وندور لیست شرکت انتقال گاز ایران" قرار گرفت و در حال بررسی ورود به وندور لیست دیگر شرکتهای تابعه وزارت نفت نیز می باشد.
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 16000
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *